Neem contact op

5 LinkedIn trends voor 2019

03-12-2018

2019 staat voor de deur en daarom lijkt het ons een goed moment om alvast vooruit te kijken naar wat komen gaat op het online marketinggebied. In het bijzonder: trends en ontwikkelingen voor LinkedIn. In dit artikel laten we zien wat jij in 2019 kunt verwachten, waar je bij stil moet staan en waar je zeker rekening mee moet houden.

 

1. Leadgeneratie is niet meer genoeg, marketeers moeten een merk bouwen

Het opbouwen van vertrouwen en het aantonen van authenticiteit zijn de twee grootste uitdagingen waar veel marketeers de afgelopen jaren mee worstelen. Het belang van merkopbouw is recentelijk in een Keynote speech van LinkedIn-strateeg Peter Weinberg benadrukt. Dit lijkt aan te duiden dat de toenemende aandacht voor leadgeneratie-marketing zal worden aangevochten. Leadgeneratie-marketing is goed op korte termijn, maar zal op een langer termijn een verminderend effect hebben. Het bouwen van een merk kost veel tijd, inzet en energie maar is op de lange termijn impactvoller dan je vooraf kunt denken.

 

2. Het gebruik van LinkedIn en het aantal gebruikers stijgt

Niet alleen het aantal gebruikers van LinkedIn, maar ook het gebruik is in het afgelopen jaar flink gestegen. Het is ook een van de kerndoelstellingen geweest om de relevantie van het platform te verhogen waardoor er meer gebruikers komen en deze LinkedIn intensiever gebruiken. Het aantal dagelijkse gebruikers was in 2017 nog 400.000, dit is in 2018 al gestegen naar maar liefst 500.000. Daarnaast geven de cijfers van LinkedIn aan dat record na record gebroken wordt. Zo is het aantal posts wereldwijd met ruim 60% gestegen.

In Nederland zijn er bijna 8 miljoen persoonlijke profielen, waaraan je kunt zien dat de verzadiging in Nederland toetreedt. Echter, in de rest van de wereld is dit nog lang niet het geval en is het aantal gebruikers dit jaar gestegen naar meer dan 590 miljoen. In landen zoals Duitsland en Oostenrijk, waar het platform Xing tot op heden de dienst uitmaakt, is het laatste jaar ook een flinke groei geweest van het aantal gebruikers omdat LinkedIn zich vol stort op deze landen.

 

3. Het organisch bereik van bedrijfspagina’s lijkt te dalen

Steeds meer bronnen duiden erop dat het organisch bereik van bedrijfspagina´s aan het dalen is. De content die personen plaatsen krijgen een steeds prominentere rol op LinkedIn zoals al eerder gebeurd is bij andere platformen. Daarnaast werkt het feit dat gebruikers zelf ook meer posten niet mee met het organische bereik van bedrijfspagina´s. Een tip die we graag meegeven is: investeer in ambassadeurs van de bedrijf of merk en op LinkedIn jouw werknemers zijn hiervoor de meest voor de hand liggende mogelijkheid. Daarnaast is het adverteren op LinkedIn steeds toegankelijker en hiermee kun je jouw specifieke doelgroep gemakkelijk bereiken.

 

4. Targeting zal zich verfijnen

Het belang van het gebruik van data wordt groter. Het verder personaliseren van de klantervaring zal om meer data vragen. Uiteindelijk streef je als marketeer ernaar om de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op het juiste moment te tonen. Echter, zal deze verdieping en versterking van het personaliseren van de klantervaring alleen mogelijk zijn, wanneer big data gecombineerd wordt met effectieve analyses en inzichten.

5. Oprechte klantgerichtheid

In de eerdergenoemde Keynote speech van de LinkedIn-strateeg Peter Weinberg komt ook de toenemende vraag naar oprechte klantgerichtheid naar voren. Als je kijkt naar een voorbeeld als Netflix met hun ultieme radicale individualisatie, gebaseerd op een data driven model, kun je er vergif op innemen dat de traditionele B2B-benadering op basis van gegevens van derden en statische persona’s niet achter kan blijven. Je zult het komende jaar enorme investeringen zien in LinkedIn om je te helpen begrijpen wat mensen daadwerkelijk op het platform consumeren, zodat je relevantere advertenties kunt aanbieden.

 

Benieuwd naar hoe je in kunt spelen op deze trends? Of wil je een plan opstellen om jouw LinkedIn strategie voor 2019 vast te stellen? Onze specialisten helpen je graag bij het opstellen en uitvoeren van jouw strategie.

Wil je meer weten over LinkedIn of heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op