Neem contact op

6 Tips om Instagram in te zetten voor B2B

22-01-2018

Instagram heeft 800 miljoen maandelijkse gebruikers. Vaak wordt gedacht dat dit social media kanaal niet geschikt is voor B2B-organisaties. Maar, niks is minder waar! Tegenwoordig zijn er veel B2B merken en organisaties die Instagram gebruiken om de naamsbekendheid te vergroten, contact te onderhouden met de doelgroep en nieuwe klanten aan te trekken. Benieuwd hoe jij Instagram kan inzetten voor je B2B-organisatie? Lees dan de 6 tips!

1. Gebruik authentieke, user-generated content

Op Instagram willen (potentiële) klanten foto’s zien met een persoonlijke blik op de cultuur en het productaanbod van een organisatie: ongefilterde video’s, foto’s en live streaming. Hierdoor krijgen B2B bedrijven een meer persoonlijke en menselijke look en feel. Het doel hiervan is het verbeteren van het klantcontact. Stockfoto’s en professionele bedrijfsfoto’s kunnen vaak koud en emotieloos overkomen. Klanten willen weten wie er achter de organisatie zitten

2. Mix it up!

Via Instagram is het super makkelijk (en snel) om foto’s en video’s te delen. Het voordeel hiervan is dat er geen onnodige tijd wordt besteed aan het delen of het maken van foto’s en video’s. Verschillende vormen van content (foto’s, video’s of livestream) zorgen ervoor dat je verschillende kanten van je bedrijf. En dit is precies wat gebruikers leuk vinden!

3. Doe mee!

Zoals bij ieder social media kanaal is het belangrijk dat er niet alleen content gedeeld wordt, maar dat er ook wordt deelgenomen aan de online discussie. Plaats daarom niet alleen foto’s en video’s maar reageer ook op bedrijven uit je branche. Wanneer je de tijd neemt om met andere in contact te komen, zullen ze sneller de moeite nemen om met jou in contact te komen!

4. Maak optimaal gebruik van de link in je bio

In Instagram kan je alleen een klikbare link plaatsen in je bio. Plaats hier linkjes naar je websites, blogberichten of aanbiedingen. Een andere leuke en interactieve manier om klikbare links op te nemen in je Instagram account zijn de Instagram Stories. Deze verhalen zijn 24 uur beschikbaar en is een optimale manier om aanbiedingen te delen met je volgers.

5. Maak gebruik van storytelling

Tegenwoordig willen gebruikers meer dan alleen een leuk plaatje, ze willen een verhaal achter het plaatje. Wanneer je mensen naar je bedrijf wilt trekken heb je een visueel verhaal nodig. Door de vele functies van Instagram kan je je verhaal op verschillende manieren vertellen. Zo kan je in Instagram Stories een soort dia voorstelling maken die je verhaal verteld of kan je via een live stream zelf het verhaal vertellen. De mogelijkheden zijn oneindig!

6. Hecht niet te veel waarden aan oppervlakkige statistieken

Hoewel een toename in volgers en vind-ik-leuks gunstig is, vertellen deze statistieke niet alles. Je weet namelijk niet of mensen echt geïnteresseerd zijn. Kijk daarom naar reacties van mensen op je berichten of nieuwe volgers die werkzaam zijn in je specifieke branche. Deze statistieken geven je beter inzicht in de resultaten van Instagram.

Benieuwd hoe jij Instagram kan inzetten voor je B2B organisatie? Onze social specialisten helpen je graag verder!

6 Tips om Instagram in te zetten voor B2B

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief