Neem contact op

Call Tracking: de nieuwe vorm van telemarketing

07-11-2017

Stories

De eerste mobiele telefoon kwam in 1983 op de markt, woog 1 kilo en was 30,5 cm lang. Nu, ruim 34 jaar later, kunnen we bijna niet meer voorstellen hoe het is zonder mobiele telefoon. De komst van de smartphones bracht een nieuwe vorm van marketing met zich mee namelijk, mobiele marketing. Eerst via SMS, toen via mobiele browsers en vervolgens via apps en social media. Deze nieuwe ontwikkelingen zorgde ervoor dat mobiele marketing echt van de grond af kwam. Hoewel voortaan vaak alle online activiteiten worden gemeten worden belletjes vaak vergeten. Door middel van Call Tracking kan je telefoontjes meten en maak je je data overzicht compleet.

Een stukje geschiedenis in mobiele marketing

In de jaren 70 ontstonden steeds meer callcenters wat al snel ‘telemarketing’ werd genoemd. In 2000 maakten de 10 grootsten telemarketingbureaus meer dan een miljoen telefoontjes per uur! In deze tijd had vrijwel ieder bedrijf een gratis telefoonnummer en organisaties gingen zich richten op inbound marketing. Met inbound marketing ga je als bedrijf geen klanten bellen maar wacht je juist tot klanten jouw bellen. Om dit te bereiken ga je klanten als het ware aanmoedigen om contact met je organisatie op te nemen. Dit doe je door relevante content te delen en als expert naar buiten te treden. Wanneer inbound marketing wordt ingezet probeer je de klant door de customer journey te leiden. De juiste content op het juiste moment tonen zodat de klant geïnteresseerd blijft. Het is daarom van belang dat je weet welke content je wanneer en waar moet delen. Dit kan je doen aan de hand van data. Tegenwoordig vindt alles online plaats en dit zorgt voor een enorme hoeveelheid aan data die organisaties kan helpen met het identificeren van de customer journey. Deze data verteld namelijk welke kanalen en welke content werkt en welke je dus het beste kan inzetten voor jouw business. Maar hoe weet je nou vanuit welk kanaal die bellende klant komt? Dit kan je meten aan de hand van Call Tracking.

Call Tracking

Wanneer je kiest voor inbound marketing is het van belang dat je het telefoonverkeer meet. Dit kan je doen aan de hand van Call Tracking. Call Tracking is het meten van telefonische respons naar aanleiding van online of offline campagnes. Er zijn twee vormen van call tracking:

  • Offsite call tracking: hierbij wordt er een uniek telefoonnummer gekoppeld aan een bepaalde offline advertentie. Hiermee kan respons op offline activiteiten worden gemeten.
  • Dynamische call tracking: iedere nieuwe bezoeker van je website krijgt een uniek telefoonnummer te zien. Hiermee kan de verwijzende verkeersbron (social, Google Adwords etc.) worden geïdentificeerd.

Call Tracking geeft je inzicht in welke betaalde zoekwoorden conversies opleveren en welke marketingkanalen juist geen conversies opleveren. Uiteindelijk kan je dus geld besparen en veel effectiever je budget inzetten. Nog steeds niet overtuigd? Hier zijn 6 redenen om Call Tracking te overwegen:

  1. 70% van de mobiele zoekopdrachten resulteert in een click-to-call.
  2. Click-to-call buttons converteren eerder in de funnel. Dankzij deze buttons zal de klant eerder bellen en dit kan dus uiteindelijke de kosten van de advertentie verminderen.
  3. Klanten van MKB bedrijven geven de voorkeur aan bellen. Bellen wordt vaak ervaren als makkelijker en de klant wil vaak zoveel mogelijk informatie verzamelen op de makkelijkste manier.
  4. Telefonische leads leiden vaker tot verkoop dan online leads.
  5. Meer inzicht in klantgedrag en klanttevredenheid.
  6. Compleet data overzicht met online conversies en telefonische conversies.

 

Benieuwd hoe je Call Tracking kan inzetten voor jouw business? Onze specialisten helpen je graag verder! 

 

Call Tracking: de nieuwe vorm van telemarketing

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief