Neem contact op

Data Driven Personas, wat is het en wat kan je ermee?

13-09-2018

Een Buyer Persona is een gedetaileerd, semi-fictief profiel die een gehele of een deel van de doelgroep vertegenwoordigd. Dit fictief persoon wordt opgesteld door jezelf te verplaatsen in de doelgroep en te omschrijven wat de wensen, het doel en het vertoonde gedrag van die specifieke doelgroep is. Echter, een Data Driven Persona verschilt van een Buyer Persona. Zoals de naam doet vermoeden, wordt een Data Driven Persona niet opgesteld aan de hand van aannames, maar aan de hand van beschikbare data.

De vraag die centraal staat: “Hoe gebruik je data om de klant beter te leren kennen?” Dat doe je door middel van Data Driven Personas op te stellen.

 

Hoe start je met het opstellen van Data Driven Personas?

Stap 1: Start met het opstellen van een centraal klantbeeld

Om hiermee aan de slag te kunnen is het van belang om te starten met het opstellen van een centraal klantbeeld. Een centraal klantbeeld krijgen start met een inventarisatie van alle beschikbare software systemen waar zich persoonsdata / orderdata in bevinden. Deze systemen bevatten allemaal waardevolle informatie die later gebruikt kunnen worden bij het opstellen van de Data Driven Personas. Vragen die je in deze fase stelt zijn:

  • Welke software systemen gebruiken wij?
  • Welke data staat er in deze software?
  • Wat weet ik allemaal al over mijn klanten?
    • Wanneer heeft de klant iets gekocht?
    • Koopt de klant offline?
    • Uit welke sector komt de klant?
    • Welke merken koopt de klant?
  • Kan ik klantgroepen specificeren?

Het doel van een centraal klantbeeld opstellen is puur het inventariseren van de situatie waarmee je te maken hebt. Hieronder een schetsmatige voorbeeld situatie:

 

Data Driven Personas

Stap 2: Vind je waardevolle klanten

Hoe waardevol is welke klant? Dit bepaal je door gebruik te maken van de RFM-analyse in combinatie met de CLV-analyse. RMF staat voor Recency, Frequency en Monetary value, deze analyse kijkt naar hoe vaak, in welke frequentie en met welke waarde een klant heeft besteld. Op deze manier kan je waarschijnlijk 2 tot 5 verschillende klantgroepen opstellen, met voor iedere klantgroep een waarde. Hieronder een voorbeeld:

Iedere ondernemer zou op basis van bovenstaande afbeelding klantgroep C als de meest interessante klantgroep bestempelen. Echter, wanneer de RFM-analyse wordt gekoppeld aan de CLV-analyse (Customer Lifetime Value) komt het plaatje er anders uit te zien:

Stap 3: Creëer Data Driven Personas

Nadat je verschillende klantgroepen hebt gedefinieerd en weet wat je beste klantgroepen zijn, ga je op zoek naar de kenmerken van deze klantgroepen. Deze kenmerken kunnen worden ontdekt door de data uit verschillende databronnen (software systemen) te halen en over elkaar te leggen. Het is uiterst van belang om hiermee zorgvuldig om te gaan, maar wanneer je dit goed uitvoert kan het goud waard zijn!

Hieronder enkele voorbeelden van kenmerken die uit databronnen gehaald kunnen worden:

  1. Gemiddelde leeftijd
  2. Woongebieden (Geografie)
  3. Interesses in prijsklassen
  4. Interesse in bepaalde productgroepen
  5. Functie van doelgroep
  6. Bedrijfsomvang
  7. Aankoopgedrag (online vs. offline)
  8. Etc.

Stel je voor dat je bovenstaande zaken allemaal weet per klantgroep. Geef jij dan nog een kortingscode aan klanten die met enige regelmaat wat bestellen? Of geef je de kortingscode aan de twijfelaarsgroep?

 

Wat kan je met Data Driven Personas?

Het belangrijkste aan het opstellen van Data Driven Personas is het verkrijgen van inzichten op basis van data, in plaats van aannames. Op deze manier is het mogelijk om ook je marketinginspanningen af te stemmen op basis van deze verkregen data. Als je het volgende kan achterhalen, waarom dan nog marketing bedrijven in massa-communicatie?

Mijn belangrijkste klantgroep:

  • Is geïnteresseerd in productgroep X;
  • Koopt gemiddeld na 2 website bezoeken;
  • Het eerste oriëntatiepunt is Google Shopping;
  • Returning visitors komen het meest via Facebook Remarketing;
  • Deze doelgroep koopt gemiddeld iedere 2 maanden een product ter waarde van €35,-

Laten we dan het volgende marketingplan opstellen:

  1. Producten X aanbieden via Google Shopping;
  2. Dynamische Facebook Remarketing op producten die genoeg marge hebben;
  3. Gratis verzending vanaf €40,-. Eens kijken of de gemiddelde orderwaarde stijgt;
  4. Een geautomatiseerde e-mailcampagne 1,5 maand na vorige aankoop met de vraag: Is je product al op? (ter stimulatie van aankoop)
  5. Een geautomatiseerde e-mailcampagne 2,5 maand na vorige aankoop indien er geen bestelling is geweest aan doelgroep A, met de aanbieding: Deze week gratis verzending;

 

Meer weten? Of dit zelf toepassen?

Gaaf hè! Wil jij dit ook? Neem dan contact op. Wij helpen je graag bij het analyseren van diverse bronnen, met als doel het opstellen van Data Driven Personas. Onze specialisten staan altijd voor je klaar!

 

Neem contact op

Data Driven Personas, wat is het en wat kan je ermee?

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met Rick. Of je kunt jouw gegevens achterlaten en hij neemt contact op met jou!




aanmelden voor niewsbrief