Neem contact op

Stappenplan tot de juiste online marketing strategie

04-12-2017

Stories

De juiste online marketing mix is lastig te vinden. Veel ondernemers en studenten weten vaak niet hoe en waar ze moeten beginnen. The DISTRIKT heeft hiervoor een unieke aanpak, waardoor het gemakkelijk is om een online strategie te formuleren. Wij helpen graag bij het ontwikkelen van de juiste online marketing strategie. Benieuwd wat dit precies inhoudt?

Online marketing mix formuleren

Waar begin je nu? Er zijn vele mogelijkheden met online marketing en wat is de juiste mix van kanalen? Om keuzes makkelijker te maken hebben we het keuzeproces uit elkaar gehaald en in een stappenplan gezet. Het verkorte stappenplan staat hieronder beschreven:

1. Online Marketing Doelstelling

Het bepalen van de online marketing doelstellingen vormt de basis voor een juiste strategie. Zonder doelstellingen worden online marketing kanalen ingezet zonder doeleinde. Ieder online marketing kanaal heeft namelijk één of meerdere doelen, waardoor zelfs met de juiste keuze van kanalen een verkeerde strategie gevolgd kan worden. Maar, welke doelstellingen zijn er allemaal?

Bovenstaande doelstellingen zijn heel generiek, daarom is het van belang deze doelstellingen concreter te maken aan de hand van het SMART principe:

Specifiek/Meetbaar/Aanvaardbaar/Realistisch/Tijdsgebonden

2. Online Doelgroep(en)

Nadat de doelstellingen geformuleerd zijn is het van belang om de belangrijkste online doelgroepen in kaart te brengen. Het zou zo kunnen zijn dat de online doelgroep verschilt van de offline doelgroep. Dit is helemaal niet erg! Bij de bepaling van je doelgroep(en) is het van belang om een focus aan te brengen op maximaal 3 verschillende doelgroepen voor jouw dienst/product. Bij de doelgroepen horen bepaalde kenmerken, eigenschappen en interesses, zorg dat je deze zo zorgvuldig mogelijk opschrijft.

3. Customer Journey

Om de vertaalslag te maken van doelstellingen en doelgroepen naar kanalen is het van belang om te kijken hoe de customer journey van doelgroepen loopt. De online customer journey kan, net als de doelgroep, verschillen van de offline customer journey. Houd hier dan ook rekening mee. Bepaal touchpoints op basis van data. Indien je website volledig meetbaar is kan je veel data uit Google Analytics halen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben dan kunnen wij je hier verder mee helpen.

4. Kanalen

De vervolgstap is, te gaan kijken welke kanalen ga je in gaat zetten. Een kleine greep uit de mogelijke online kanalen is:

Deze kanalen dienen aan te slaan bij de doelstellingen, doelgroepen en customer journey. Hier begint het echt lastig te worden, want een kanaal kan voor meerdere doeleinden en doelgroepen compleet anders worden ingezet. Wij helpen je graag bij het selecteren van de juiste online marketing mix. Dit doen wij middels een vrijblijvend gesprek (strategische sessie), waarbij we in één dagdeel tot jouw marketing mix komen. Benieuwd? Neem dan contact op.

5. Website analyse

Voordat er kanalen worden ingezet is het van belang dat de website aan bepaalde eisen voldoet. Een van deze eisen is conversie mogelijkheden en meetbaarheid. Als een website niet optimaal conversies stimuleert en meet, waarom zou je dan je marketing budget in gaan zetten. Om te checken of jouw website aan alle eisen voldoet kan je een website scan aanvragen

6. Concurrenten analyse (online marketing)

Wat doen je concurrenten online? Wat is jou USP? Om conversies te genereren moet je het beter doen dan je concurrenten, maar wat doen je concurrenten? Op deze vraag proberen we samen een antwoord te vinden, wij doen dit door de data die online beschikbaar is. Benieuwd naar jouw concurrenten? Vraag een concurrentiescan aan.

 Randvoorwaarden

  • Meetbaarheid: De meetbaarheid moet volledig zijn ingesteld, marketingbudgetten uitgeven zonder resultaten meten past niet bij The DISTRIKT..
  • Budget & Looptijd: Wat voor campagnes gaan we voeren? Hoe lang duren deze campagnes? En is hiervoor voldoende budget om doelstellingen te behalen? Allemaal belangrijke vragen voordat we een traject starten.
  • Leadopvolging: Zeker in de B2B wereld is het van belang dat contactaanvragen / telefoontjes goed worden opgevolgd. Wij zorgen voor relevante aanvragen, maar deze moeten ook worden opgevolgd.

 

Hulp nodig bij het proces? Neem nu vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen jou in één middag aan de juiste online marketing mix. Mocht je jezelf afvragen of je op de goede weg zit? Vraag dan een vrijblijvende second opinion aan.

Stappenplan tot de juiste online marketing strategie

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief