NULL

De nieuwe tijdlijn van Facebook

  • 15 januari
  • 5 min. leestijd
  • 15 januari • 5 min. leestijd
Tijdlijn Facebook | The DISTRIKT

De tijdlijn van Facebook gaat de komende tijd veranderen. Onder het mom ‘Closer Together’ wil oprichter Mark Zuckerberg de gebruikers meer relevante en waardevolle content vertonen. Kortom, Facebook gaat posts van bedrijven verder beperken in de tijdlijn. Facebook geeft voorrang aan post van vrienden en familie, content that matters, volgens Facebook. In de komende maanden kun je dus meer ‘betekenisvolle sociale interacties’ verwachten op je tijdlijn. Maar wat houden deze veranderingen nou eigenlijk in?

De tijdlijn van Facebook zal niet meer grotendeels bestaan uit berichten van pagina’s die gebruikers leuk vinden, maar meer uit persoonlijke berichten van vrienden of familie. Berichten waar Facebook van denkt dat gebruikers erop zullen reageren. Een gewone leuke, informatieve of vermakelijke video is dan niet meer genoeg. Het gaat om posts waardoor conversaties ontstaan.

Wat zijn de gevolgen voor bedrijfspagina’s?

Facebook geeft aan minder content van bedrijfspagina’s te laten zien aan gebruikers. Dit betekent dat het bereik van posts minder zal worden en dus ook het aantal doorklikken naar een website of landingspagina. Belangrijk is dat er posts worden geplaatst waardoor conversaties ontstaan, waarop mensen reageren of de posts delen. Roep daarom volgers op om te reageren, een emoji-reactie achter te laten of vrienden te taggen. Deze factoren kunnen ervoor zorgen dat er voorrang wordt verleend door Facebook. De kans vergroot dan dat content organisch in de tijdlijn van Facebook verschijnt.

Geldt het ook voor adverteren?

Niet helemaal. Facebook advertenties zullen nog steeds in de tijdlijn van gebruikers naar voren komen. Wel zullen betaalde posts het succesvolste zijn wanneer ze veel interactie krijgen. Deel daarom vooral posts die conversaties uitlokken.

Hoe zorg je ervoor dat berichten beter zichtbaar blijven?

Het wordt steeds lastiger voor bedrijfspagina’s om organische berichten zichtbaar te krijgen in de tijdlijn van gebruikers. Maar er zijn wel enkele factoren die kunnen worden gebruikt om hier invloed op uit te oefenen.

  1. Plaats persoonlijke content: Facebook wil terug naar de oorsprong. Een platform die kan worden gebruikt om op de hoogte te blijven van de levens van je vrienden en familie. Een persoonlijk kanaal. Hier past persoonlijke en deelbare content bij. Deel daarom content die jouw volgers waardevol vinden en die ze willen delen met hun vrienden of familie.
  2. Lok conversaties uit: Facebook geeft aan dat conversaties tussen mensen het allerbelangrijkste wordt. Content die conversaties uit lokt is bijvoorbeeld een live-video. Live-video’s zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan normale video’s.
  3. Laat volgers hun voorkeuren aanpassen: Facebook is zo ingericht dat volgens aan kunnen geven welke content zij graag zien in hun tijdlijn. Vraag daarom of volgers hun voorkeuren willen aanpassen zodat jouw berichten zichtbaar worden in de tijdlijn.

Heb je vragen over de nieuwe tijdlijn van Facebook? Onze social media specialisten beantwoorden graag al je vragen!  

Gratis kennismaking inplannen?