Neem contact op

De voordelen van Cross Channel Marketing

21-01-2018

Consumenten zijn tegenwoordig 24/7 online aanwezig via onder andere e-mails, apps en social media. Voor organisaties is het daarom een uitdaging om op het juiste moment, het juiste bericht met de doelgroep te delen. Hier komt cross channel marketing om de hoek kijken. Door cross channel marketing kunnen bedrijven communiceren met de doelgroep via verschillende contactmomenten. Maar wat betekent het nou eigenlijk?

Multi channel en cross channel: wat is het verschil?

Multi channel is het inzetten van kanalen die niet op elkaar zijn afgestemd. Cross channel daarentegen is het inzetten van enkele kanalen die wel op elkaar zijn afgestemd. Het doel is dus om op elkaar afgestemde en overkoepelende boodschappen te communiceren met de klant via verschillende kanalen. Maar wat zijn de voordelen?

De voordelen van Cross Channel Marketing

  • Het vergroten van de betrokkenheid: Door meerdere kanalen te gebruiken kan de doelgroep op verschillende tijdstippen van de dag en op verschillende momenten worden bereikt. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer klanten via verschillende kanalen berichten krijgen de niveaus van betrokkenheid 166% hoger zijn dan wanneer een enkel kanaal werd ingezet en zelfs 642% voor klanten die geen enkele berichten ontvangen!
  • Loyaliteit verbeteren: Naarmate consumenten vaker in aanraking komen met een merk of organisatie, neemt de kans toe dat deze consumenten loyaal worden aan een merk en deze uiteindelijk trouw  blijven. Om dit te bereiken is het van belang dat er consistent berichten worden gedeeld via verschillende kanalen. Cross channel marketing plaatst alle kanalen onder 1 paraplu. Hierdoor ontstaat er in hoge mate consistentie in de berichtgeving. Dit zal uiteindelijk resulteren in een hogere tevredenheid en herhaalaankopen.
  • Berichtgeving afstemmen op de customer journey: Uit onderzoek is gebleken dat 53% van alle volwassenen gemiddeld 7 uur per dag gebruik maken van verschillende media kanalen op verschillende schermen. Dit in combinatie met het feit dat consumenten steeds vaker online onderzoek doen alvorens naar de winkel te gaan bewijst dat consumenten behoeften hebben aan communicatie via verschillende kanalen. De meest effectieve vorm om samenhang te creëren tussen verschillende kanalen is natuurlijk: cross channel marketing. Door middel van deze aanpak kan online en offline samenhang worden gecreëerd.

Cross Channel Marketing @ The DISTRIKT

The DISTRIKT is ervan overtuigd dat cross channel marketing de meest effectieve manier is om online marketing in te zetten. Tijdens de strategische sessie wordt er bepaald wat jou doelen zijn, wie jou doelgroep is en welke kanalen het meeste resultaat zullen opleveren voor jouw specifieke business case. Door dit te bepalen kan vervolgens cross channel marketing worden toegepast op de kanalen die voor jouw business het meest effectief zijn.

Wil jij weten hoe je cross channel marketing voor jouw business kan inzetten? The DISTRIKT helpt je hier graag mee! Neem contact op of chat direct met een van onze specialisten!

 

Bron: Econsultancy.com 

De voordelen van Cross Channel Marketing

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief