Neem contact op

Design thinking optimaliseert jouw customer journey

04-12-2018

Wie is nu eigenlijk jouw doelgroep?

Het optimaliseren van de ‘Customer Journey’ gaat het verschil maken tussen jouw en de concurrentie. Wat vandaag nieuwswaarde heeft, is morgen alweer achterhaald. De verandering in de behoefte van een klant gaat razendsnel. Om deze veranderingen te blijven volgen is het de kunst om hetzelfde na te denken als je klant. Wat speelt er in de directe omgeving en daarbuiten? Welke trends volgen zij?

De realiteit is op dit moment belangrijker dan aannames. Gemiddeld ziet een consument zo’n 377 merkboodschappen per dag. Hiervan blijven er ongeveer 7 boodschappen hangen waarvan er daadwerkelijk maar één wordt uitgekozen. Wil jij juist die ene boodschap zijn waar de consument voor kiest? Dan is Design Thinking iets voor jou.


Design Thinking

Een goede methode die je helpt bij het verplaatsen in de klant wordt Design Thinking genoemd. Dit houdt in dat je continue bezig bent met het toetsten van content en materialen bij je klanten. Hierbij is belangrijk dat je klanten een vertrouwd gevoel hebben bij jouw bedrijf en dat de communicatie consistent is. Design Thinking is een proces van herhalingen die de klantbeleving verbeterd. Denk hierbij aan het definiëren van de strategie, oplossingen zoeken voor problemen van de klant en uiteindelijk het testen daarvan.

 

Design Thinking kan worden onderverdeeld in vijf stappen:

 

1. Empatize 

Ontdek alle klantenbehoeftes door je te dompelen in de belevingswereld van de klant. Verdiep je zo optimaal mogelijk. Wanneer je de klant snapt, is het bouwen van een merk en propositie veel eenvoudiger. Niet alleen de behoeftes maar ook trends en ontwikkelingen in die wereld spelen een belangrijke rol.

2. Define Strategy

Ga voor een strategie die de behoefte van de klant vervult, maar die ook zeker aansluit bij je organisatie. Na een uitgebreide observatie van de klantbehoeftes leg je al je inzichten vast, en wikkel je deze tot een strategie. Het is belangrijk om nog niet tot oplossingen te komen.

3. Ideate

Probeer zoveel mogelijk ideeën uit te werken die de klantbehoefte kan voorzien. Denk hierbij vooral niet binnen de lijntjes maar stap uit je comfort zone. Met een frisse en creatieve blik naar problemen kijken is dé oplossing naar vooruitgang en groei. Blijf luisteren naar feedback van je klant en verkrijg real time inzicht in ervaringen. Door het continu blijven toetsen en bijsturen zal je campagnedoelstelling sneller behaald worden.

4. Prototype

Is er een idee uitgekozen, werk deze dan eerst uit in de vorm van een prototype. Dit maakt het vaak makkelijker om het uit te testen bij je doelgroep en kan er snel worden bijgestuurd waar nodig is. Om prototypes te ontwikkelen en te blijven testen is er data nodig die constant up to date is.

5. Test & implement

Als laatst zal het idee gevalideerd moeten worden bij de doelgroep door middel van verschillende testen. Denk hierbij aan een AB-Test waaruit je de keuze van promotiekanalen gaat genereren. Het voordeel van AB-testen is dat je merk ondertussen consistent geladen wordt. De resultaten van zo’n test kunnen daarnaast ook geïmplementeerd in je customer journey.


En nu?

Wanneer Design Thinking op de juiste manier wordt toegepast kan dit als hulpmiddel dienen voor het optimaliseren van de customer journey. Wanneer deze ‘klantreis’ een memorabele beleving oplevert zal dit ten goede doen voor herhaalaankopen en conversies.

 

Wil jij de ultieme Customer Journey aanbieden, maar heb je weinig kennis over de mogelijkheden waarop dit te optimaliseren is? De specialisten van The DISTRIKT kunnen u situatie bekijken en waar nodig ondersteunen. Bekijk onze dienstenpagina voor meer informatie.

Design thinking optimaliseert jouw customer journey

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief