Neem contact op

Een introductie in Employee Advocacy

14-11-2017

Stories

De social media generatie heeft minder vertrouwen in de traditionele marketing methoden. Om deze doelgroep toch te kunnen bereiken is de beste manier om een organisatie of merk te promoten door middel van Employee Advocacy. Deze term is de laatste jaren veelvoorkomend, maar wat betekent het nou eigenlijk?

Wat is Employee Advocacy? 

Employee advocacy is de promotie van een product, dienst of merk door medewerkers van de organisatie. Deze medewerkers ‘promoten’ het merk of de organisatie via persoonlijke social media kanalen of mond-tot-mond reclame. Het is aan de organisatie om medewerkers te stimuleren en ondersteunen in het posten van organisatie gerelateerde content via de eigen social media kanalen. Hiervoor is het van belang dat de medewerkers tevreden en betrokken zijn bij de organisatie.

Een medewerker die actief deelneemt aan Employee Advocacy wordt ook wel employee advocate genoemd. Een, employee advocate, is iemand die:

  • Een positief beeld van de organisatie genereert via online en offline kanalen;
  • Producten of diensten van de organisatie aanbeveelt aan vrienden of familie;
  • De belangen van het bedrijf vertegenwoordigt zowel intern als extern;
  • Een expert is op het gebied van een product of dienst van de organisatie en hierdoor als ambassadeur van de organisatie naar buiten kan treden.

Employer Branding en Employee Advocacy

Wist je dat 37% van alle bedrijven tegenwoordig kampt met personeelstekort? Om dit tegen te gaan zetten steeds meer bedrijven Employer Branding in. Het online werven van personeel door middel van een recruitment site en andere online kanalen wordt steeds belangrijker. Deze vorm van recruitment is goedkoper en sneller dan traditionele werving. Employer branding is het opbouwen van een imago met als doel het juiste personeel aan te trekken en je huidige personeel te behouden. Employee Advocacy is hier een goede aanvulling op. Want wie zijn betere ambassadeurs van je organisatie, de bedrijfscultuur en de mensen achter het bedrijf dan de werknemers zelf? Tevreden werknemers die dit uitstralen naar de buitenwereld kunnen potentiële collega’s overtuigen en uiteindelijk de doorslag kunnen geven in een werkzoektocht. Meer weten over het Employer Branding traject?

 

Employer Branding

 

Gebruik van Employee Advocacy

De inzet van Employee Advocacy kan grote invloed hebben op je organisatie of merk op het gebied van marketing, sales en het werven van personeel. Daarnaast draagt het bij aan verschillende factoren.

  • Verbeteren van het imago: door je medewerkers in te zetten als ambassadeurs van je organisatie wordt enerzijds het bereik via social media enorm verhoogt. Dit verhoogt op zijn beurt de zichtbaarheid van je organisatie op social media en dit kan resulteren in een verbetering van het imago.
  • Het werven van talent: via de social media kanalen van je werknemers krijgen potentiële collega’s een beeld van de bedrijfscultuur en mensen in de organisatie. Een bedrijfscultuur die potentiële werknemers aanspreekt zal waarschijnlijk de beslissende factor zijn tijdens een zoektocht naar een werkgever.
  • Het vergroten van je netwerk: wist je dat persoonlijke kanalen vaak 10 keer meer volgers hebben dan bedrijfspagina’s? Door ook zichtbaar te zijn op deze kanalen wordt het netwerk van je organisatie immens uitgebreid. Stel je voor dat de organisatie 15 medewerkers tellen met ieder 100 volgers. Dit resulteert al in een uitbreiding van je netwerk met 1500 personen! Dit draagt bij aan het genereren van naamsbekendheid, meer verkeer en uiteindelijk hogere conversiepercentages.
  • Het genereren van leads en het verhogen van conversies: wanneer een medewerker achter het product of dienst zal deze waarschijnlijk ook in zijn/haar vrije tijd erover praten. En wie kan de vrienden of familie van je werknemer beter beïnvloeden dan de werknemer zelf

De voordelen van Employee Advocacy

Sommige bedrijven twijfelen of het verstandig is om te investeren in Employee Advocacy. Daarom kan het vergeleken worden met social media marketing. Een aantal jaren geleden twijfelden veel organisaties aan de voordelen van social media, terwijl nu in 2017 de meeste bedrijven toch social media inzetten. De wereld is aan het veranderen en het is een kwestie van tijd voordat ook Employee Advocacy een standaard is! Om je te overtuigen, enkele voordelen:

  • Vergroot het bereik: de social media netwerken van je medewerkers zorgen ervoor dat het netwerk van je organisatie enorm toeneemt.
  • Een betere employer engagement: betrokken medewerkers willen namelijk dat het bedrijf groeit.
  • Verbeter de bedrijfscultuur: bedrijfscultuur wordt steeds meer een prioriteit voor zowel werknemers als werkgevers. Organisaties doen er voortaan alles aan om een goede bedrijfscultuur te creëren. Vooral de millenials vinden bedrijfscultuur een erg belangrijke graadmeter wanneer zij werkgevers zoeken. Om toptalent aan te trekken moeten organisaties hieraan wel aan werken. Daarnaast zegt 18% van de werknemers dat een goede bedrijfscultuur de loyaliteit en betrokkenheid bij een bedrijf vergroot.
  • Verhoog je winst! 64% van de bedrijven die actief werken met Employee Advocacy geven aan een groot gedeelte van de nieuwe klanten toe te schrijven aan Employee Advocacy. Werknemers blijven nou eenmaal de beste verkopers (ook wanneer zijn niet bewust of actief aan het verkopen zijn). Stimuleer daarom je werknemers om als ware Employee Advocate naar buiten te treden en je organisatie zal ook in de cijfers verschil zien.

Nog niet overtuigd?!

Enkele statistieken:

  • 72% van de verkopers die social media gebruikt als onderdeel van hun verkoopproces overtreft hun collega verkopers en overschrijdt hun doelen;
  • Berichten gerelateerd aan een organisatie of merk worden 24 keer vaker gedeeld wanneer ze worden gedeeld door een werknemer in plaats van de organisatie of het merk;
  • Leads die voortkomen uit employer advocacy lopen zevenmaal meer kans om klanten te worden dan andere vormen van leads;
  • 50% van de werknemers die content delen via social media posten over de werkgever;
  • De interesse in employee advocacy is sinds 2013 met 191% gegroeid;
  • 85% van de medewerkers die employee advocacy inzet zegt dat het een positieve invloed heeft op hun carrière.

Strategie ontwikkeling

Wanneer je Employee Advocacy in wil zetten is het van belang dat je dit niet ‘zomaar’ doet. Het ontwikkelen van een goede strategie is van groot belang om het tot een succes te brengen. Het is belangrijk om vooraf bepaalde doelen te stellen die je wilt behalen door middel van Employee Advocacy zoals het verbeteren van organisch zoekvolume of het verhogen van het verkeer uit social media. Daarnaast is het van belang dat werknemers het nut inzien van het inzetten van Employee Advocacy. Laat je werknemers zien wat de voordelen voor hun zijn zodat ze enthousiast en gedreven zijn om actief deel te nemen. Zorg er ook voor dat het duidelijk is welk beeld je naar de buitenwereld wil uitstralen en dat dit overeenkomt bij verschillende werknemers. Houd er wel rekening mee dat het even zal duren voordat het programma echt van de grond afkomt, het is voor iedereen nieuw en hierdoor zal er rekening moeten worden gehouden met ‘some adjustment time’.

Wil jij dat jouw werknemers echte ambassadeurs voor jouw organisatie worden? Als Employer Branding specialist ga ik graag met je in gesprek om de mogelijkheden te verkennen!

Een introductie in Employee Advocacy

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief