Neem contact op

Google volgt Instagram met shoppable ads

11-03-2019

Het surfgedrag van de consument is aan het veranderen. Waar voorheen teksten belangrijk waren, zijn nu foto’s en video’s ontzettend belangrijk geworden. Kijk maar naar de komst van kanalen zoals Pinterest en Instagram. Door middel van visuele content worden nieuwe ideeën opgedaan en start de zoektocht naar een nieuw product. Het lijkt erop dat Google het voorbeeld van Pinterest en Instagram gaat volgen binnen Google afbeeldingen. De internetgigant is namelijk bezig met het testen van Shopabble Ads binnen Google afbeeldingen.

Introductie Shopabble Ads

Een recente studie (van Google) toont aan dat Google.com de eerste plaats is waar Amerikaanse consumenten een nieuw merk of product ontdekken. Best logisch, aangezien het de grootste zoekmachine is in Amerika. Echter, de zoektocht vindt niet alleen plaats binnen de organische resultaten van Google.com. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat de consument hun zoektocht naar een product of merk steeds vaker start via Google afbeeldingen. Zo geeft 50% van de online shoppers aan dat Google afbeeldingen hen inspireerden om een product te kopen.

Dit is voor Google dé reden om te investeren in het beschikbaar maken van shopping advertenties binnen Google afbeeldingen. Op dit moment worden shopabble advertenties binnen Google afbeeldingen al getest in Amerika. De testen vinden plaats met een klein percentage van het verkeer en met geselecteerde verkopers. Kortom, naast Shopping Advertenties binnen Google afbeeldingen, komt ook de mogelijkheid om met Shopabble ads te werken.

Hoe werkt het?

Via Google afbeeldingen is het al mogelijk om te adverteren door middel van Shopping Ads. Deze advertenties verschijnen boven de zoekresultaten. Met Sho

pabble Ads neemt Google adverteren een stap verder. Shopabble ads zijn afbeeldingen die als gesponsord bericht tussen de zoekresultaten worden weergegeven. Deze advertenties bieden de mogelijkheid om producten op de afbeelding uit te lichten. Dit wil zeggen dat op een afbeelding labels worden toegevoegd die een naam, de prijs of USP van een product weergeven. Deze labels worden alleen zichtbaar wanneer hier overheen wordt bewogen met de muis. Door op een label te klikken wordt je doorverwezen naar de webshop waar je direct over kunt gaan tot aankoop. Dit kennen we natuurlijk al van Instagram!

Gelukkig worden de labels alleen weergegeven binnen gesponsorde afbeeldingen. De inhoud van andere afbeeldingen blijft dus gewoon zichtbaar, zodat je kunt vinden waar je naar op zoek bent. Shoppable advertenties worden nu getest op wijde productcategorieën zoals: Ideeën voor thuiskantoren, ontwerp voor douchetegels en abstracte kunst. De komende maanden wordt de test verder uitgerold over meerdere productcategorieën en retailers.

Waarom dit een succes zal worden

Het op doen van inspiratie en ideeën begint vaak bij het zoeken naar sfeerbeelden en foto’s. Ook de cijfers van Pinterest liegen er niet om: 83% van hun wekelijkse gebruikers doet een aankoop op basis van een gesponsorde pin van een merk. Aangezien de zoektocht van veel gebruikers op Google start, zullen shoppable ads ongetwijfeld een soortgelijk succes met zich meebrengen. Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkeling de komende maanden en kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan. De vraag is natuurlijk hoe snel dit beschikbaar wordt gemaakt voor de Nederlandse markt.