Neem contact op

Het Nationaal Emailonderzoek 2017

10-10-2017

E-mail

Resultaten van het Nationaal Emailonderzoek

E-mailmarketing is hartstikke belangrijk. Deze vorm van direct marketing werkt doelgericht en effectief. E-mail wordt steeds belangrijker in zowel de zakelijke wereld als het e-commerce gedeelte. Ieder jaar brengt Spotler het Nationaal Emailonderzoek uit en recentelijk is de 2017 versie gepubliceerd. In deze blog worden de 26 conclusies besproken die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen.

Conclusie top 5 uit Het Nationaal Emailonderzoek 2017

De conclusie top 5 bestaat uit resultaten die opvallend zijn of belangrijk voor nieuwe ontwikkelingen.

  1. 93% van de Nederlanders is ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven, in 2014 was dit nog 11%;
  2. De Nederlanders ontvangen gemiddeld 86 e-mails per week, mensen in de leeftijdscategorie 55-64 jaar ontvangen er het meest namelijk, 112 per week;
  3. De meeste Nederlanders checken 1 tot 6 keer per dag hun inbox;
  4. 75% van de Nederlanders heeft wel een iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail;
  5. Smartphone is het populairste device om e-mails op te lezen. Alleen Nederlanders die ouder zijn dan 55 jaar geven de voorkeur aan de desktop.

Conclusies

Naast de top 5 conclusies zijn er nog 21 andere conclusies die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen.

  1. E-mail is belangrijk voor officiële communicatie.
    • Contact met bijvoorbeeld de belastingdienst, overheden of energieleveranciers gaat voor 74% van de Nederlanders via de e-mail.
  2. Entertainment is een belangrijk doel voor het gebruik van social media.
    • Naast het delen van berichten met familie en vrienden vindt 67% van de Nederlanders vermaak een belangrijke reden om social media te gebruiken.
  3. WhatsApp is het meest gebruikte social mediaplatform voor alle doelgroepen.
  4. 96% van de Nederlanders maakt gebruik van social media.
    • Dit betekent dat slechts 4% social media links laat liggen. Dit komt vooral door de leeftijdsgroep 65+, hiervan geeft 13% aan geen gebruik te maken van social media.
  5. 59% van de Nederlanders maakt gebruik van Gmail en hierdoor is Gmail het meest gebruikte e-mailprovider.
    • Na Gmail volgt Hotmail met 52%.
  6. 85% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven.
    • 55% van de Nederlanders heeft zich ingeschreven voor 1-5 nieuwe nieuwsbrieven.
  7. Inschrijfredenen: ontvangen van aanbiedingen, recente aankoop en volgen van organisaties.
  8. 78% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar voor e-mail nieuwsbrieven uitgeschreven.
  9. Uitschrijfredenen: te hoge frequentie en oninteressante onderwerpen.
    • Zorg dus voor relevante content!
  10. Nederlanders ontvangen vooral reclame e-mails.
    • Van de 86 e-mails in de week zijn 37 reclame en slechts 17 persoonlijk.
  11. Onze digitale dag start met WhatsApp, e-mail of Facebook.
  12. 48% van de Nederlanders leest tussen 19.00 uur en 21.00 uur zijn e-mailberichten.
    • Dit is dus dé perfecte tijd om je e-mails te versturen!
  13. 54% van de Nederlanders is tussen 19.00 uur en 21.00 uur actief op social media.
  14. Nederlanders tot 25 jaar zijn het meest actief op social media.
    • Zij zijn gemiddeld 1/3 van hun dag actief op social media.
  15. De helft van de Nederlanders doet maandelijks een online aankoop en zelfs 17% wekelijks!
  16. Nederlanders doen vaak direct via de webshop aankopen.
    • Dit bevestigt het feit dat Nederlanders social media niet willen gebruiken voor e-commerce. Alleen Facebook als social media platform weet de Nederlands af en toe te verleiden tot een online aankoop.
  17. 16% van de Nederlanders gebruikt de smartphone het vaakst voor online aankopen.
  18. 58% van de Nederlanders geven e-mail het meeste vertrouwen als het over privacy gaat.
  19. Nederlanders willen geen reclame ontvangen via social; alleen via e-mail.
    • 65% van de Nederlanders geeft aan e-mail te prefereren als het gaat om het ontvangen van reclame.
  20. Service berichten ontvangen Nederlanders het liefst alleen per e-mail.
    • E-mail staat hier met stipt bovenaan. Namelijk, 82% van de Nederlanders geeft aan het liefste serviceberichten te ontvangen via e-mail.
  21. WhatsApp en e-mail zijn dé onlinemiddelen voor persoonlijke communicatie.
    • WhatsApp staat met 61% bovenaan maar hierna volgt e-mail met 28%

Uit het onderzoek komt nogmaals naar voren hoe belangrijk en populair e-mailmarketing eigenlijk is. Het belang van het delen van relevante content en de tijdstippen van versturen worden ook nog eens extra benadrukt. Wil je weten hoe jij e-mailmarketing voor jouw business kan inzetten? Aarzel niet om contact op te nemen, onze emailspecialisten staan klaar om u te helpen met uw online vraagstuk!

Bron: Spotler (Nationaal Emailonderzoek 2017)

Het Nationaal Emailonderzoek 2017

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief