Neem contact op

Het vergroten van je naamsbekendheid!

19-02-2018

Een goede naamsbekendheid kan het verschil maken dat de klant bij jouw organisatie een product of dienst afneemt in plaats van bij de concurrent. Wanneer men op een van de vele manieren een breinpositie bij de consument kan creëren, zal men merken dat de verkopen  stijgen. Een consument gaat er vrijwel altijd vanuit dat het bekendste bedrijf betrouwbaarder is en een garantie geeft op kwaliteit.

Naamsbekendheid in 3 categorieën

  1. Top of Mind: Bij deze vorm van naamsbekendheid gaat het niet direct om herkenning, maar eerder om herinnering. Wanneer je als bedrijf een top of mind positie hebt gecreëerd is de kans groter dat de consument het eerste aan jouw bedrijf, producten of diensten denkt. Hierdoor blijf je de concurrentie altijd een stap voor.
  2. Spontane naamsbekendheid: Bij deze vorm van naamsbekendheid wordt er gekeken naar het deel van de consumenten die aan jouw bedrijf, merk of product noemt wanneer er naar namen van bedrijven, merken of producten wordt gevraagd.
  3. Geholpen naamsbekendheid: Dit is de mate waarin de consumenten een bedrijf, merk of product herkent bij het tonen van een naam of beeld.

Wat zijn de voordelen van een goede naamsbekendheid?

Als jouw bedrijf het voor elkaar krijgt om een positieve breinpositie bij de consument te verkrijgen, levert dit veel voordelen op, namelijk:

  1. Betrouwbaar: Jouw organisatie wordt gezien als betrouwbaar
  2. Kwaliteit: Jouw producten en/of diensten worden geassocieerd met hoge kwaliteit
  3. Prijsstellingen: Klanten zullen bereid zijn om meer te betalen voor producten of diensten
  4. Concurrentiepositie: Goede onderhandelingspositie ten opzichte van je leveranciers en/of afnemers

Wat zijn de beste manieren om je naamsbekendheid te vergroten?

  1. Website: Een belangrijk aspect is een geoptimaliseerde website. Een website die professioneel is en voldoet aan alle functionele en technische eisen, scoort beter in zoekmachines, bijvoorbeeld Google. Een website moet goed gestructureerd zijn en er moet kwalitatief goede content op de website staan. Hoe interessanter de website is voor de consumenten, hoe langer zij op de pagina blijven en hoe groter de kans is tot een aankoop.
  2. Social Media: Het is van belang om een duidelijk socialmediaprofiel te creëren. Veel bedrijven maken gebruik van Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram etc. maar hebben hier echter geen structuur in aangebracht. Het in kaart brengen wat het beste werkt per platform, en hierop inspelen, is belangrijk.
  3. Contentmarketing: Contentmarketing is niet alleen het schrijven van artikelen of blogs, het maken van video’s of het verzorgen van goede afbeeldingen. Wanneer je de juiste content schrijft voor op je kanalen, beweegt dit de consument om over jou te praten. Het leveren van waardevolle content kan dus essentieel zijn voor een goede naamsbekendheid.
  4. E-mailmarketing: E-mailmarketing werkt zeer effectief  om meer naamsbekendheid op te doen. Het doel van e-mailmarketing is het opbouwen van langetermijnrelaties van de (potentiële) klanten.
  5. Storytelling: Storytelling is een goede manier om een breinpositie te verkrijgen bij de doelgroep. Er liggen veel kansen bij storytelling, omdat er nog weinig bedrijven zijn die dit daadwerkelijk toepassen. Het is van belang dat consumenten zich kunnen inleven bij een verhaal, zo dat ze betrokken raken bij een merk, product of dienst.

Wil jij jouw naamsbekendheid een BOOST geven? The DISTRIKT helpt jou graag! 

Of heb je vragen over online marketing gerelateerde onderwerpen? Neem contact op of chat direct met een van onze specialisten!

Neem contact op

Het vergroten van je naamsbekendheid!

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief