Neem contact op

Wat is en hoe belangrijk is mobile SEO?

23-07-2017

Stories

Het aantal zoekopdrachten via mobiel of tablet is meer dan via desktop computers. Dit kunnen we concluderen wanneer er naar de statistieken van mobiel internetgebruk wordt gekeken. Dit is niet vreemd. Het online medium Google is namelijk sinds maart 2017 aan het experimenteren met iets nieuws. Namelijk AMP oftewel Accelerated Mobile Pages. Wellicht is dit dé opkomende trend binnen mobiele SEO in 2017? Wij leggen je er alles over uit in deze blogpost. Want wat is mobile SEO eigenlijk en waarom is het zo belangrijk voor een bedrijf?

De opkomst van Mobile SEO

Zoals al in de introductie gezegd is, kan het mobiel gebruik niet meer worden genegeerd. We maken steeds meer gebruik van onze mobiele telefoons om onder andere site te bezoeken en zoekopdrachten uit te voeren. Volgens dit bericht van nu.nl zal in het jaar 2017 wel 75% van het internetverkeer uitgevoerd worden via mobiele apparaten. Daarom is Mobile SEO groter dan ooit en met Mobile SEO wordt er gesproken over hoe de website van jouw bedrijf optimaliseert om zo hoog mogelijk in Google te scoren op een mobiel apparaat en in de Google Search app.

Het verschil tussen Mobile SEO en SEO

Als we spreken over SEO dan gaat het over het optimaliseren van een website voor de normale zoekmachine. Bij Mobile SEO gaat het over het aanpassen van het gebruiksgemak van de website voor een mobiel apparaat, dus een smartphone of tablet. Zo let Google bij Mobile SEO op de zogenaamde ‘bounce rate’, de laadsnelheid en het slecht presteren van websites, vanuit deze punten komt je website minder hoog bij een zoekopdracht via mobiel gebruik. Bij Mobile SEO gaat het echt over een positieve ervaring van de mobiele gebruiker, hierdoor is het zelfs voor bedrijven mogelijk om een concurrent in te halen binnen de mobiele versie van Google. Dit is natuurlijk wel alleen mogelijk als de website van de concurrent minder goed is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Eigenlijk is dit een verzamelnaam die Google heeft gegeven aan een webpagina die volledig geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Zo ligt de focus bij deze pagina’s op snelheid en het weghalen van visuele elementen die normaal gesproken de paginasnelheid negatief kunnen beïnvloeden. Vaak zijn dit wel ‘kaalogende pagina’s’ dan de originele desktop pagina maar hierdoor neemt wel de gebruikservaring toe en de laadtijd af bij mobiel gebruik. En zo heeft indirect een snellere website wel weer een positief effect op de vindbaarheid, aangezien Google een snellere website hoger waardeert dan die van een concurrent waarbij de website trager is.

Het is dus voor ieder bedrijf wel interessant om mee te gaan met de trends van mobiel gebruik en je website zo te optimaliseren dat hij mobiel vriendelijk is. Maar waak ervoor dat je je website niet te ver gaat optimaliseren voor mobiel gebruik, want er zullen hiervoor veel visuele elementen verwijderd moeten worden van de website. Het is dus altijd belangrijk om goed af te wegen wat voor uw bedrijf de meest interessante keus is.

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog of wil je meer te weten komen over de mogelijkheden binnen SEO? Neem dan contact met ons op!
Bron: Webnexus Final

Wat is en hoe belangrijk is mobile SEO?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief