Neem contact op

Instagram Shopping

15-05-2018

Er is bijna niemand meer op de wereld die Instagram niet kent en/of gebruikt. Instagram is populair, het sociale medium voor jongeren. Je hebt het denk ik al wel voorbij zien komen, sinds een aantal weken heeft Instagram, Instagram Shopping geïntroduceerd. Instagram Shopping geeft bedrijven de optie om producten te taggen, dit gaat op dezelfde manier als het taggen van personen. Dit biedt talloze mogelijkheden voor marketeers en bedrijven. 

Online Shopping

Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen hun mobieltje om producten te bekijken of om onderzoek te doen naar bepaalde producten. Dit heeft de manier waarop men winkelt grotendeels veranderd. Je zoekt nieuwe schoenen terwijl je middenin een diner zit. Je bestelt een nieuwe jas terwijl je in de trein zit en je vergelijkt prijzen terwijl je in de winkel staat. Kortom, online shopping is niet meer weg te denken! 

Instagram Shopping

Instagram is onderdeel van Facebook, die al langer de mogelijkheid aan bedrijven biedt om een shop in te richten. In deze shop kunnen producten uit een webshop gepromoot worden. Instagram biedt nu een soortgelijke optie aan, via een tag wordt belangrijke informatie weergegeven over het product en wordt er verwezen naar je webshop. Het biedt eenvoud, snelheid en duidelijkheid! Met een gekoppelde tag laat een ‘shopping foto’ de productinformatie zien en zal vervolgens linken naar de webshop. De ‘shop now’ button gaat ervoor zorgen dat je rechtstreeks belandt op de webshop van de aanbieder.

Kortom, Instagram Shopping biedt merken en bedrijven kansen om te groeien en producten te laten zien. Daarnaast kunnen ook dienstverleners naar een bepaald product of service verwijzen. Het bereik is vele male groter dan offline. Nederland telt nu ongeveer in totaal 1,8 miljoen Instagram gebruikers, waarvan 722.000 mensen minimaal elke dag actief zijn. En dat is slechts in Nederland.

Instagram Shopping-proof

  • Zorg voor een zakelijk account
    Veel bedrijven hebben een individueel Instagram- en Facebook account. Het is aan te raden om je account om te zetten naar een zakelijk account.
  • Maak een Facebook shop aan
    Activeer de optie om te shoppen binnen je Facebook pagina. Op deze manier kun je collecties en producten aanmaken, foto’s uploaden, prijzen bepalen, acties activeren en link maken naar specifieke productpagina’s van je webshop waar men kan bestellen.
  • Mobielvriendelijkheid
    Instagram wordt gebruikt vanaf de smartphone. Controleer daarom of al je websites/pagina’s mobiel vriendelijk zijn. Kan je bijvoorbeeld makkelijk bestellen in jouw webshop via een smartphone? Dit is belangrijk, anders loop je aankopen mis.
  • Koppel Instagram met de Facebook-feed
    Zorg ervoor dat je de allerlaatste versie van Instagram op je mobieltje hebt, anders werkt de koppeling niet. Ga vervolgens naar de instellingen van je account > bedrijfsinstellingen > winkelen. Als je op winkelen klikt, kan je producten toevoegen aan je Instagram-account. Deze kun je vervolgens tagged. Daarna moet je je winkel-tabblad activeren.
  • Meten & optimaliseren
    Met behulp van de Instagram statistieken heb je inzicht in alle data. Welke producten bijvoorbeeld het meest succesvol zijn of hoe vaak producten zijn bekeken.
  • Optimalisatie van landingspagina’s
    Zorg voor creatieve, unieke en sfeervolle content op de pagina’s van je website waar Instagrammers op landen. Instagram-gebruikers worden niet enthousiast van platte productteksten en foto’s, ze zijn op zoek naar inspiratie.

Tijd om aan de slag te gaan?

Ben jij benieuwd naar de mogelijkheden van Instagram Shopping voor jouw organisatie? Of heb je andere vragen? Neem dan contact op met een van onze specialisten! The DISTRIKT staat voor je klaar!

Neem contact op

Instagram Shopping

Wil je meer weten?

Neem dan contact op met Kim. Of je kunt jouw gegevens achterlaten en zij neemt contact op met jou!




aanmelden voor niewsbrief