Neem contact op

Longtail zoekwoorden instellen

20-04-2017

Stories

De zoektocht naar een oplossing voor een probleem of behoefte begint bij Google of een andere zoekmachine. Het is daarom belangrijk dat je website goed vindbaar is. Maar hoe zorg je ervoor dat je goed vindbaar bent?

Het begint met zoekverkeer, betaald of organisch. Betaald zoekverkeer is gemakkelijk te realiseren met een budget en juiste kennis. Maar organische vindbaarheid, alle niet-gesponsorde zoekresultaten in de zoekmachines, heeft natuurlijk de voorkeur. De grote tijdsinspanning voor betaald zoekverkeer brengt vaak hoge kosten met zich mee. Dus waarom  op ‘algemene’ en ‘brede’ zoekwoorden inzetten en de strijd aangaan met grote concurrenten als het ook makkelijker kan?

Wat is een longtail zoekwoord?

Bezoekers gebruiken woorden in zoekmachines, bijvoorbeeld Google, om producten of diensten te zoeken. Er zijn woorden waarop veel wordt gezocht en ook veel concurrentie hebben. Daarnaast zijn er ook zoekwoorden met drie of meer woorden waarop minder wordt gezocht. Dit worden longtail zoekwoorden genoemd. Ze hebben een laag zoekvolume, lage concurrentie en er is meer kans op conversie.

Hoe zet je longtail zoekwoorden in?

Wanneer men zoekt op [vergadertafel] dan krijg je met veel meer concurrentie te maken dan wanneer je kiest voor [ronde vergadertafel met ijzeren poten]. De groep met potentiële klanten heeft een lager zoekvolume en lagere concurrentie. Daarnaast is de potentiële klant al verder in zijn oriëntatieproces en is gericht aan het zoeken. Hierdoor krijg je een bezoeker op je website die specifieke interesse heeft in een bepaald product of dienst en dus sneller zal converteren.

Tip: van longtail naar shorttail

Ben je op longtail zoekwoorden goed vindbaar aan het worden? Ga dan langzaam werken aan shorttail zoekwoorden. Dit zijn alle zoekopdrachten in de zoekmachines die bestaan uit 1 – 3 woorden. Als een pagina goed gevonden wordt door middel van een longtail zoekwoord in de vorm van een ‘vraag’, dan zorgt dit voor interactie. Er wordt bijvoorbeeld gereageerd op de vraag [Waar kan ik een ronde vergadertafel met ijzeren poten kopen?]. Hierdoor ontstaat er meer verkeer op deze zoekwoorden en zal na verloop van tijd de pagina beter gerankt worden. Niet alleen door de longtail vraag maar ook door een deel daarvan zal de website zichtbaar worden, bijvoorbeeld [ronde vergadertafel] of [ronde vergadertafel ijzer]. Dit zijn dus de shorttail zoekwoorden!

Heb je nog vragen na het lezen van deze blog of wil je meer te weten komen over zoekwoorden? Neem dan contact met ons op!

Longtail zoekwoorden instellen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief