Neem contact op

OK, Google! Wat zijn de 5 belangrijkste SEO trends voor 2018?

09-02-2018

De ontwikkelingen op SEO gebied staan niet stil. Ook in 2018 gaat er veel gebeuren. In deze blog praten we je bij over de belangrijkste SEO trends voor dit jaar. Je leest wat er gaat veranderen en hoe je hierop kunt inspelen.

De opkomst van Voice Search

Volgens Google zijn 20% van alle zoekopdrachten in Amerika al spraakgestuurd. Dit percentage zal de komende jaren explosief toenemen. Volgens sommige specialisten zal in 2020 maar liefst 50% van alle zoekopdrachten gedaan worden via gesproken zoekopdrachten. En met de opkomst van smart speakers zoals Google Home en Amazone Echo is dit niet eens zo gek. Waarschijnlijk zet je jouw verlichting nu aan via een schakelaar of via een app op jouw telefoon, straks doe je dat waarschijnlijk gewoon door te praten.

Dit alles vraagt om een andere aanpak voor je SEO strategie. Je dient content te gaan optimaliseren op basis van ‘menselijke gesprekken’ in plaats van traditionele zoekwoorden. In plaats van te zoeken op: ‘restaurant Eindhoven’ zou je vragen: ‘OK Google, zoek een tapas restaurant op de Kleine Berg in Eindhoven’. Het is van belang om content te gaan creëren die aansluit bij deze ‘gespreksgerichte’ zoekopdrachten. Hier is absoluut veel terrein te winnen, zeker als je hier vroeg mee start.

De toestroom van featured snippets

Featured Snippets geven direct antwoord op een vraag die gesteld wordt in de zoekmachine. Dit antwoord wordt getoond in een speciaal uitgelicht blok bovenaan de zoekresultatenpagina van Google (0-positie). De content van deze snippets is afkomstig van derden en dus niet van Google zelf. Deze featured snippets nemen aardig wat ruimte in beslag en zijn daardoor erg prominent in beeld, waardoor de organische resultaten nog meer naar beneden worden gedrukt.

Zoals gezegd is deze content niet afkomstig van Google en kom je dus zelf ook in aanmerking voor zo’n uitgelicht blok. Het is niet mogelijk om een bepaalde pagina te markeren hiervoor, maar het is een combinatie van factoren die ervoor zorgt dat je wel of niet in aanmerking komt voor een snippet in de zoekresultaten.

Een aantal tips om de kans te vergroten:

  • Relevantie: Zorg voor relevantie tussen de zoekopdracht en de titel of kop van jouw pagina.
  • Antwoorden: Zorg dat jouw pagina antwoord geeft op de vraag die in de zoekmachine gesteld wordt. Hoe gedetailleerd hoe beter, maar houd het wel beknopt.
  • Structuur: Zorg voor een goede structuur van je pagina door nette HTML-codes (H1, H2, H3, etc). Neem hier ook microdata en entiteiten (mensen, dingen, plaatsen) in op.

Focus op mobiel

Verandering in ons zoekgedrag ontstaat niet alleen door een nieuwe manier van zoeken, maar ook door de opkomst van nieuwe apparaten. In 2018 is de focus dan ook écht mobile first! Naar alle waarschijnlijkheid gaat Google op korte termijn een nieuwe index uitrollen, waarbij de focus komt te liggen op mobiel zoekgedrag.

Websites op mobiel moeten er dus goed uitzien, gebruiksvriendelijk zijn, maar het allerbelangrijkste is de snelheid. Maak dit een speerpunt voor je SEO strategie en zorg voor een razendsnelle en responsive website.

Zorg voor een ultieme user experience

Tegenwoordig willen gebruikers directe oplossingen voor hun problemen, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken. Klaar voor een feitje? Uit een onderzoek van Google blijkt dat sites die langer dan drie seconden laden ongeveer 40% van de bezoekers verliezen. Met andere woorden, jouw bedrijfsresultaten zijn afhankelijk van seconden!

Laten we er voor het gemak van uitgaan dat je site een perfecte laadtijd heeft. Maar wat gebeurt er als de gebruiker in een paar seconden niet weet hoe hij door je site moet navigeren? Wat gebeurt er als de gebruiker in een paar seconden niet begrijpt waar je artikel over gaat? Het antwoord is simpel: ze verlaten jouw site.

Dat is de reden waarom een goede gebruikerservaring vanuit een SEO-perspectief meer is dan snelheid. Het is de leesbaarheid van de inhoud. Het is de navigatie. Het is de informatiearchitectuur. En het design.

Google heeft duidelijk gemaakt dat een naadloze gebruikerservaring deel uitmaakt van hun classificatiesysteem. En die naadloze gebruikerservaring moet zowel voor mobiel als voor desktop worden toegepast, zodat een frictieloze reis naar het antwoord op alle apparaten wordt gegarandeerd.

Langere meta descriptions

We horen je denken: ‘meta descriptions’?! Dit is de tekst die is weergegeven onder een organisch zoekresultaat. Het is de omschrijving die je aan een pagina kan meegeven. In het voorbeeld hieronder, zijn het de drie regels onder de URL.

Sinds kort is het mogelijk om deze zogenaamde meta descriptions uit te breiden. Voorheen waren dit 156 karakters, nu is dit aantal verhoogd naar 320 karakters voor desktop en 210 karakters voor de mobiele weergaven.

Wat de zijn de gevolgen nu de omschrijving bijna 2 keer zo lang is?

  • Promotie: Allereerst heb je meer ruimte om je webpagina aan te prijzen. Te promoten. Dit zal ervoor zorgen dat de topposities een hogere doorklikratio (CTR) krijgen.
  • Lagere ranking levert minder resultaat: De keerzijde is dat lagere posities (positie 5-10) een lagere doorklikratio (CTR) zullen vertonen. Dit komt omdat we minder snel geneigd zijn om op een zoekresultaat te klikken dat lager gerankt is.
  • Niet doorklikken: Uiteraard kan het ook voorkomen dat het antwoord op je vraag nu al wordt weergegeven in de uitgebreide meta omschrijving. Hierdoor zullen mensen na het lezen van de beschrijving tevreden zijn en geen reden zien om door te klikken naar de site.

We hopen dat deze SEO trends je op weg hebben geholpen. Mocht je meer willen weten over wat SEO (zoekmachine optimalisatie) voor jouw organisatie kan betekenen, dan horen we het uiteraard graag. 

OK, Google! Wat zijn de 5 belangrijkste SEO trends voor 2018?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief