Neem contact op

Online Recruitment trends

26-01-2018

Bedrijven zijn in strijd met elkaar om sollicitanten binnen te halen. Deze ‘oorlog’ speelt zich vooral online af. Als je online iets wilt kopen en het duurt lang of is ingewikkeld, dan klik je weg. Er zijn namelijk genoeg andere aanbieders. Waarom zou solliciteren anders zijn? De toverwoorden van online recruitment in 2018: ‘snel’ en ‘simpel’. Lees in deze blog de megatrends op het gebied van online recruitment.

Online Recruitment

  • Employee Value Propositie: De EVP, Employee value propositie, is nog nooit zó belangrijk geweest. Sollicitanten willen weten wat de toegevoegde waarde, naast een prima salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden, is van jouw organisatie. Wat maakt jouw bedrijf zó uniek dat talent voor jou wil werken?
  • Snel en simpel: Als werkgever kun je je geen ellenlange sollicitatieprocedures meer veroorloven; je moet snel op kandidaten reageren. Doe je dat niet, dan heeft jouw droomkandidaat misschien al wel een andere baan. Kandidaten willen binnen 2 minuten kunnen solliciteren. Het opstellen van een motivatiebrief is vaak een flinke stap. Kandidaten willen eerst een sollicitatie uploaden en daarna optioneel een motivatiebrief toevoegen. Of een videomotivatie, iets wat steeds populairder wordt. Als kandidaten net wat meer willen weten voordat ze solliciteren, willen zij zo snel mogelijk antwoord. Met livechat kun je kandidaten met vragen direct helpen en ze over de streep trekken.
  • Mobiel solliciteren: 4 op de 5 Nederlanders beschikt tegenwoordig over een telefoon met internet en in meer dan 65% van de huishoudens is er een tablet aanwezig. Een smartphone wordt tegenwoordig veel meer gebruikt dan een laptop. Ook voor het zoeken naar een nieuwe baan. ‘Job seeking’ is tegenwoordig een activiteit die overal kan worden uitgevoerd. Zorg dus jouw website met vacatures en sollicitatieproces mobiel en tablet vriendelijk is. Sollicitanten moeten ook via hun mobiel of tablet eenvoudig kunnen solliciteren.
  • Een diploma zegt dat je hebt gedaan, niet wat je allemaal kunt: Je ziet steeds vaker dat bedrijven een persoonlijkheid en motivatie belangrijker vinden dan diploma’s. Blindstaren op functie-eisen wordt minder, selecteren op mindset en softtskills neemt toe. De rest valt te leren, mits de kandidaat een ‘growth mindset’ heeft. Mensen met een growth mindset geloven dat ze nog verder kunnen ontwikkelen, ze zijn niet bang om fouten te maken en vinden het leerzaam om uit hun comfortzone te stappen.
  • Een sterk werkgeversmerk geeft de doorslag: De ‘war for talent’ win je op de secundaire voorwaarden, de cultuur en de uitstraling van jouw diensten en producten. Het draagt allemaal bij aan een sterk werkgeversmerk, ook wel Employer brand genoemd. Zo’n Employer brand maakt dat talent voor jouw bedrijf kiest in plaats van voor de concurrent. Employer branding is het opbouwen van een imago met als doel om het juiste personeel aan te trekken en het behouden van je huidige personeel. Je werkt middels een lange termijn strategie. Je bouwt een talentpool op, zodat je verzekerd bent van een constante instroom van juist talent. 62% van de bedrijven werkt al aan hun Employer Brand en van de bedrijven die dit niet doen, geeft 61% aan dat dit op de planning staat.

    Benieuwd hoe jij als werkgever zodanig kan inspelen op bovenstaande trends zodat talent bij jouw organisatie wil werken? Waar jouw kansen liggen m.b.t Online Recruitment? Onze Online marketing & Employer Branding specialisten gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te verkennen!
Online Recruitment trends

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief