Neem contact op

Ontwikkelingen en trends Neuromarketing

15-07-2017

Stories

Bij het inzetten van marketing acties wil je als marketeer vaak weten hoe een klant ergens op zal gaan reageren. Bij het gebruik van neuromarketing spelen we hier een beetje op in. In deze blog kun je alles lezen over het begrip neuromarketing en wat de trends zijn in het jaar 2017.

Wat is neuromarketing?

Binnen neuromarketing worden medische technieken die uit neurowetenschap voortkomen, toegepast op het vakgebied van marketing. De neurowetenschap houdt zich bezig met het in kaart brengen en de werking van de hersenen. Het doel hiervan is voornamelijk om de onderbewuste processen goed in kaart te brengen.

De bedenker van Neuromarketing, Ale Smidts definieerde Neuromarketing officieel als volgt: “Het benutten van neurowetenschappelijke kennis en neurowetenschappelijke methoden – in het bijzonder EEG en fMRI – om meer over de klant te weten te komen en haar reactie op marketingstimuli, zoals verpakkingen of reclame”.

Zoals al gezegd is het binnen marketing erg belangrijk om een te weten wat je klant wil. Dit door middel van reacties te onderzoeken en in kaart te brengen. Hierdoor kan er een beter verband gelegd worden tussen vraag en aanbod binnen marketing.

Een bedrijf dat al tijdig gebruik heeft gemaakt van neuromarketing is de grootheid Google, zij hebben in gecontroleerde onderzoeken goed gekeken naar de hersenactiviteit van gebruikers van hun producten zoals de reactie op de advertentie op Google. Op deze manier heeft Google met de bijhorende diensten zich nog beter kunnen afstemmen op de wensen van de klant.

Trends in neuromarketing 2017

Onderstaand zijn een paar belangrijke trends uitgewerkt binnen neuromarketing in 2017. We leggen meer uit over sense marketing, de verslanking van neuromarketing en doorontwikkeling van algoritmen.

  1. Het doorontwikkelingen van algoritmen op basis van een hersenscan
    Na jaren van ontwikkelen is er nog steeds niet alles uitgevonden binnen neuromarketing. Hersenscans laten zien welke stimuli in de hersenen verantwoordelijk zijn voor het wel of niet stimuleren van de koopintentie. Met meer dan 50.000 hersenscans zou het mogelijk moeten zijn om hier veel informatie uit te kunnen halen voor de toekomst van het inzetten van marketing.
  2. Sense marketing
    Marketing is een breed begrip, maar ook neuromarketing is zelfs een breed begrip. Er is steeds meer behoefte aan het trechteren van specialisaties binnen dan weer de neuromarketing. Met sense marketing wordt de werking van onze zintuigen op de koopintentie onderzocht. Het willen kopen van een product vindt als eerste plaats in onze brein en dat wordt dan weer beïnvloed door onze zintuigen.
  3. Verslanking van het begrip neuromarketing
    Alweer 15 jaar geleden is het begrip neuromarketing geboren en sindsdien zijn er zoveel methodes uitgetest waardoor we nu kunnen zeggen welke er nog nuttig zijn en welke we echt weg kunnen gaan strepen. Sommige methodes maken namelijk gewoon niet de belofte waar die we als marketeer willen namelijk het voorspellen van het gedrag van de consument en met daarbij de focus op de aankoopintentie.

Zoals gezegd zijn we ondertussen alweer 15 jaar verder sinds de beginselen van neuromarketing, maar nog steeds wordt er nieuwe informatie ontdekt die we toe kunnen passen in de marketing. Zo blijven we constant ontwikkelen en vernieuwen, dat maakt het ook extra uitdagend om iedere dag klanten te verassen met nieuwe acties en technieken.

Heb je een marketing gerelateerde vraag voor The DISTRIKT? Schroom niet om contact met ons op te nemen, onze specialisten helpen u graag verder.

Ontwikkelingen en trends Neuromarketing

Altijd op de hoogte blijven van het laatste marketing nieuws?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks alle nieuwtjes en tips


aanmelden voor nieuwsbrief