Neem contact op

Pinterest Advertising om effectief je doelgroep te bereiken

06-03-2019

Wil je jouw doelgroep bereiken in een stadium waarin ze nog écht te beïnvloeden zijn? Dan hebben we goed nieuws! Pinterest komt met gesponsorde Pins ook naar Nederland! De vraag is alleen nog: wanneer? Enkele Nederlandse bedrijven hebben al het voorrecht om te experimenteren met Pinterest Advertising. Dit zijn bedrijven die op de internationale markt al actief zijn geweest met gesponsorde Pins. Het is dus alleen nog een kwestie van tijd voordat adverteren op Pinterest voor alle bedrijven in Nederland mogelijk zal zijn.

Waarom Pinterest Advertising?

Via alle social media kanalen kun je advertenties inzetten om je doelgroep te bereiken, dus waarom adverteren op Pinterest? Pinterest is het kanaal waarbij gebruikers op zoek gaan naar inspiratie om iets te maken, kopen of doen. Als adverteerder heb je dus de mogelijkheid om je doelgroep in de beginfase van hun zoektocht te bereiken en te beïnvloeden. Daarnaast is het aantal gebruikers van Pinterest in 2019 gegroeid naar 3,5 miljoen en het dagelijks gebruik hiervan is in 2019 gestegen met 25%.

 

Social media stats

Hoe werkt Pinterest adverteren?

Pinterest is een sociaal platform waarop sfeerbeelden, foto’s en andere content wordt gedeeld. Dit worden ‘Pins’ (ideeën) genoemd. Als gebruiker van Pinterest kun je deze Pins bewaren en een moodboard creëren. Zo kun je je interesses verkennen en inspiratie op doen voor nieuwe ideeën. Ook kun je andere personen en hun moodboards volgen ter inspiratie. Op basis van je voorkeuren voor geselecteerde categorieën, wordt op jouw startpagina een overzicht van pins weergegeven. Daarnaast kun je ook zelf op zoek gaan naar specifieke pins door middel van een zoekbalk. Op basis van je zoekwoorden worden gerelateerde pins weergegeven.

Zodra Pinterest Advertising in Nederland wordt geïntroduceerd kun je direct aan de slag om effectief je doelgroep te bereiken. Afhankelijk van de branche waarin je actief bent kun je: foto’s, weetjes, tips & tricks, do it yourself of andere content delen als advertentie. De advertentie verschijnt op de startpagina, categorieënpagina of zoekresultaten pagina van jouw doelgroep. De advertentiekosten zijn afhankelijk van het budget en de bestedingslimieten die voor de campagne worden ingesteld. Dit kan op basis van CPC (kosten per klik) of CPM (kosten per impressie) zijn.

Fun facts

  1.     Iedere maand wordt Pinterest wereldwijd gebruikt door 250 miljoen gebruikers
  2.     80% van de Pinterest gebruikers is een vrouw
  3.     98% heeft iets nieuws (uit)geprobeerd dat ze op Pinterest vonden
  4.     84% gebruikt Pinterest wanneer ze proberen te beslissen wat ze willen kopen
  5.     77% van de gebruikers vindt een nieuw merk of product via Pinterest
  6.     83% van de wekelijkse gebruikers doet een aankoop op basis van de Pins van een merk

Deze fun facts bewijzen dat Pinterest zich bijzonder goed leent om de doelgroep in een vroegtijdig stadium te bereiken en te laten converteren.

Nog even geduld

Voor nu is het alleen mogelijk om te adverteren op Pinterest in de Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zweden, Israël, Australië en Nieuw-Zeeland. Hopelijk laat de introductie van Pinterest Advertising in Nederland niet meer lang op zich wachten en kunnen we snel mooie campagnes gaan opzetten.

Benieuwd wat een social media strategie voor jouw organisatie kan betekenen? Bekijk onze diensten of neem contact op!

Neem contact op