Neem contact op

Dé SEO trends van 2019 die je niet mag missen

15-01-2019

Het nieuwe jaar is van start gegaan en daar horen natuurlijk ook nieuwe doelstellingen bij. Wil jij jouw website optimaliseren? Lees dan zeker verder, want je zult rekening moeten gaan houden met de volgende SEO trends voor 2019.

1. Voice Search gaat domineren

Voorspelbaar of niet, we trappen af met Voice Search. Nu de Google Home in Nederland is geïntroduceerd, kunnen we in 2019 niet meer om Voice Search heen. Zeker nu er steeds meer producten op de markt verschijnen die het gebruik van een assistent mogelijk maken. Computers leren om onze spraak te begrijpen – daar gaat de toekomst over. Door middel van SEO zul je moeten gaan inspelen op deze trend om mee te kunnen gaan met de veranderende zoekopdrachten.

Er wordt gezegd dat in 2020 de helft van al het online verkeer afkomstig zal zijn van spraakopdrachten. Met de optimalisatie van je website zul je rekening moeten houden met het feit dat getypte zoekopdrachten anders werken dan gesproken zoekopdrachten.

Enkele tips waar je rekening mee moet houden met de optimalisatie van je website voor Voice Search:

  • Bij zoekopdrachten worden voornamelijk enkele keywords gebruikt, maar bij spraakopdrachten worden juist hele zinnen gebruikt met vraagwoorden.
  • Zorg dat de content makkelijk leesbaar is, dus voor jong én oud.
  • Vragen via Voice Search gaan vaak over de locatie van een bedrijf of waardeoordeel, dus lokale zoekopdrachten worden door spraakopdrachten belangrijker.
  • Bij Voice Search zal de featured snippet resultaat nummer 1 zijn!

 

2. Video Optimalisatie

Naast Voice Search is video optimalisatie een SEO-trend die populair blijft op het gebied van informatievoorziening. Wanneer video’s op een goede manier ingezet worden, kunnen ze een rijke bron van traffic zijn. Hoewel je video’s uitstekend moeten zijn om te kunnen worden gerankt op YouTube, kunnen ze niet worden geoptimaliseerd voor zorgvuldig geselecteerde zoekwoorden.

Voor 2020 wordt tevens voorspelt dat video’s voor 75% van al het internetverkeer aan gaat trekken.

Meer weten over videomarketing? Of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Kijk dan op onze dienstenpagina.

 

3. Mobile-first Indexing

In 2018 is Google daadwerkelijk begonnen met mobile-first indexering. Wat houdt dit in? Websites worden gerankt op basis van de User Experience die wordt geboden op mobiele apparaten. Hiervoor werd dit altijd gedaan op basis van de desktopversie. Google is hiermee gestart om gebruikers te helpen te vinden waar zij naar op zoek zijn. Zij hebben immers één doel: de bezoeker een optimale gebruikerservaring bieden.

Wat kun jij hiermee? Zorg ervoor dat je website ook geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, want deze wordt nu eerder geïndexeerd dan je desktopversie.

 

4. Relevantie boven alles

Iedereen roept altijd maar: ‘’Content is King!’’, maar wat betekent dit nu precies? Wat voor soort content telt als ‘hoge kwaliteit’?

Het is eigenlijk vrij eenvoudig als je je altijd maar bewust bent voor wie de inhoud is bedoeld: jouw doelgroep! Wanneer zij een zoekopdracht uitvoeren, hopen ze iets te vinden wat 100% aansluit bij hun behoeften. Dit kun je realiseren door de zoekintentie van de gebruiker in gedachten te houden bij het schrijven van nieuwe content. Zorg ervoor dat je relevante teksten schrijft voor je doelgroep, zodat je opvalt!

 

5. Beveiliging van data

Eerder dit jaar is, zoals welbekend, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht gegaan. Deze geeft gebruikers recht op meer controle over hun persoonsgegevens die door websites worden gebruikt. Hoewel het zeker werkt om gebruikersgegevens veiliger te maken, zijn er nog steeds veel kwetsbaarheden die kunnen worden uitgebuit door kwaadwillende derden. Het is nog te vroeg om het te vieren!

2019 zal ongetwijfeld meer gegevensbeschermingsinitiatieven met zich meebrengen, evenals meer manieren om onze online ervaring veiliger te maken.

 

6. User Experience die aansluit op de behoefte

De User Experience op een website kan bepalend zijn voor het klant worden van een bezoeker. Voor ondernemers die winst willen maken met hun websites is dit dé reden om volop te investeren in een onvergetelijke gebruikerservaring. En dan wel op een positieve manier!

Een gemakkelijk te begrijpen en intuïtief ontwerp, een lage laadtijd van de pagina en geen technische problemen zijn vereisten om dit voor elkaar te krijgen.

 

 

Benieuwd naar hoe jij in kunt spelen op deze SEO trends voor 2019? Onze specialisten helpen je graag bij het opstellen en uitvoeren van jouw strategie voor website optimalisatie. 

Wil je meer weten over SEO of heb je nog vragen na het lezen van deze blog? Neem dan contact met ons op!

Neem contact op