Neem contact op

Waarom ieder bedrijf Storytelling zou moeten toepassen!

21-05-2019

Storytelling

Krachtige en effectieve verhalen delen over je bedrijf, dienst en of producten werkt! Namelijk, door middel van storytelling is het mogelijk om jouw doelgroep zowel te informeren als te amuseren. Vaak met één doel, ze verleiden om tot actie over te gaan! Een goede contentstrategie dient samen te gaan met storytelling om uiteindelijk succes te behalen. In deze blog leggen we uit hoe storytelling toegepast kan worden als onderdeel van je contentstrategie.

Storytelling opzetten is mogelijk in allerlei verschillende vormen. Maar, het belangrijkste aan storytelling is dat de verhalen authentiek zijn. Het dient een écht verhaal te zijn om vervolgens de juiste doelgroep te kunnen raken. Klinkt gemakkelijk ? Dat is het niet! Veel bedrijven zien storytelling als een uitdaging! Waarom? Voordat je überhaupt kunt starten aan storytelling dien je je visie en kernwaarden van je bedrijf op orde te hebben. Weet je jouw ‘’waarom’’?  De volgende stap is; je verplaatsen in de doelgroep. Hier gaat het vaak mis. We doen aannames. Laat je klanten maar eens vertellen hoe ze tegen zaken aankijken! Dit werkt erg verhelderend.

De hamvraag: hoe creëer je een verhaal wat het waard is om te delen? Met onderstaande tips kun jij profiteren van de kracht van storytelling!

  • De kern van storytelling is de identiteit van de organisatie. Heb jij je visie en kernwaarden op orde?;
  • Maak onderscheid tussen je corporate story en oplossing/product stories;
  • Zorg altijd dat de content persoonlijk is;
  • Zet een of meerdere personen centraal in je verhaal;
  • Start een verhaal met een uitdaging of een probleem waarin de doelgroep zich herkent;
  • Verbinding, Beleving en gevoel dienen centraal te staan.

Concreet: Stop selling, start telling!

Overigens is storytelling fantastisch als basis voor je social media content strategie. Je zult zien dat klanten en andere stakeholder van je organisatie de verhalen actief gaan delen. Zo zorg je dat jouw verhalen als een olievlek worden verspreid. Tevens kun je verhalen blijven delen met bestaande klanten door middel van e-mail marketing. Zo laat je geregeld wat je horen en blijf je ‘on top of mind’.

Laatste tip: start met video! Een verhaal komt nog veel persoonlijker en authentieker over dan een groot stuk tekst. Video’s van 30 seconden zijn super krachtig!

Denk zelf eens na, welke bedrijven hebben een sterk merkverhaal? Waarom blijven deze verhalen bij jou hangen?

Hulp nodig met storytelling of creatie van video’s zodat jij jouw verhaal kunt delen met je doelgroep? Trek gerust aan de bel. Wij helpen je graag!

Neem contact op