De basis van conversie optimalisatie is data. Tijd om de juiste gegevens te verzamelen dus. We bekijken waar de bezoeker afhaakt en dus een verbetering nodig is. Al die data slaan we op in één digitale bak.
Conversie optimalisatie
Maak van een websitebezoeker een loeihete lead
De website staat. Strik erom en gaan. Ho, wacht, stop! Zo werkt dat niet. Want nadat wij jouw website hebben gebouwd begint het project pas écht. Vanaf nu gaan we er alles aan doen om zoveel mogelijk conversies binnen te harken. We zoeken uit wat werkt op je website, wat beter kan en hoe we die bezoeker over de streep trekken. Conversie optimalisatie dus.
-
Biedt een hoger rendement van websitebezoekers
-
Geeft inzicht in – het gedrag van – je doelgroep
-
Zorgt voor een hogere Return On Investment (ROI)
-
Levert meetbare resultaten

Conversie watte?
Conversie optimalisatie houdt in dat je onderzoekt hoe een bezoeker zich op jouw website gedraagt en wat iemand nodig heeft om een bepaalde actie te verrichten. Converteert een bezoeker? Dan heeft diegene dus een actie gedaan die jou iets oplevert. Denk aan het aanvragen van een offerte, een aankoop doen, het downloaden van een whitepaper of het doorklikken naar een andere pagina binnen je site. Aan ons de taak om van een bezoeker een lead te maken. En dat gaat lukken. Let maar op.

Data verzamelen
Met speciale tooling – zoals Smartlook – voeren we tests uit om data te verzamelen. Denk aan mouse tracking, heatmaps, session records, A/B testing en multivariate testing. Uiteraard houden we rekening met de privacy van de bezoekers.

Heatmaps
Dé manier om het gedrag van je bezoekers te meten? Dat zijn heatmaps. Deze records worden opgebouwd uit kleuren. Hoe roder, hoe meer activiteit. We onderscheiden drie soorten heatmaps.
- Met een click heatmap zie je precies waar bezoekers klikken. Je ontdekt hiermee gemakkelijk of er elementen nog niet klikbaar zijn of hoe vaak een CTA gebruikt wordt.
- Een movement heatmap laat zien hoe bezoekers over een pagina navigeren. Handig als je wilt weten waar je afbeeldingen, tekst en CTA’s beter kunt plaatsen.
- Via een scroll heatmap ontdek je tot waar bezoekers op je pagina scrollen. Vooral voor landingspagina’s is dit handig. Je ziet precies tot waar jouw informatie daadwerkelijk gelezen wordt.
De tool die we hiervoor gebruiken is Smartlook.

A/B en multivariate testing
Bij een A/B test – ook wel splittest genoemd – laten we websitebezoekers twee varianten van één webpagina zien. We meten welke pagina de hoogste conversieratio heeft. Op die manier zien we welke variant het beste werkt. Bij multivariate testing testen we meerdere versies van webpagina’s. Elke webpagina heeft een andere combinatie van elementen (elementen zijn bijvoorbeeld afbeeldingen, tekstblokken, CTA’s en formulieren). Middels deze ontdekken we welke elementen op een pagina het beste met elkaar samenwerken. De tool die we gebruiken? Google optimize.
Succesverhalen over conversie optimalisatie
Mooi. Ons wel bellen. Of mailen natuurlijk. We helpen je graag met het binnenharken van meer leads. Samen ontwikkelen we de juiste strategie, behalen doelstellingen en jagen jouw dromen na.
