6 online marketing trends voor 2023

  • 03 januari
  • 5 min. leestijd
  • 03 januari • 5 min. leestijd
Online marketing trends | The DISTRIKT

2023 is begonnen. Tijd om de online marketing trends van dit jaar door te nemen. En we kunnen je vertellen… Het zijn er nogal wat! We hebben de belangrijkste er voor je uitgepikt en op een rijtje gezet. Hoef jij dat niet meer te doen. Lees je mee?

 

1. Videomarketing

We trappen af met een online marketing trend waar we in 2023 écht niet meer omheen kunnen: video. Het perfecte middel om een visueel verhaal te vertellen en de interactie met je doelgroep te stimuleren. Bewegend beeld is en blijft nou eenmaal een lust voor het oog. Niet alleen bedrijfsvideo’s doen het goed. Platforms als TikTok en Instagram Reels worden volop ingezet om merkbekendheid via korte video’s te vergroten. Met name succesvol onder millenials en Gen Z, maar ook boomers lusten er pap van. Hulp nodig? Klik hier of bel ons. Vinden we leuk.

 

2. Transparantie, persoonlijkheid en vertrouwen

De hoeveelheid advertenties is de afgelopen jaren met een tsunamikracht toegenomen. Tegelijkertijd zijn consumenten steeds kritischer geworden en laten zich niet zomaar meer de kaas van het brood eten. Wil je het hart winnen van je potentiële klant? Ben dan transparant, eerlijk en persoonlijk. Hoe oprechter je intenties zijn, hoe hechter de band met je doelgroep wordt.

 

3. Nieuwe manieren om gegevens te verzamelen

Of we nou willen of niet. In 2023 gaan we massaal over op Google Analytics 4. GA4 kenmerkt zich door meer focus te leggen op user signals en gebeurtenissen in plaats van op sessies zoals in Universal Analytics. Cookies verdwijnen, regelgeving wordt strenger. De uitdaging zit ‘m in het meten van de marketinginspanningen. Gelukkig komen er steeds meer oplossingen om klanten toch te herkennen en relevanter te targetten. Ga jij samen met ons de strijd aan tegen de cookieloze toekomst?

 

4. Duurzaamheid is here to stay

Wat duurzaamheid te maken heeft met online marketing? Heel veel. Het is namelijk van (levens)belang dat je meegaat in deze trend. Door je bedrijfsvoering, producten én diensten te verduurzamen. En nog beter: koploper te worden in innovatieve ideeën die de wereld schoner en mooier maken.

Zoals we al eerder aangaven, eerlijkheid en transparantie staan voorop. Communiceer welke stappen zijn genomen, maar ook wat er nog moet gebeuren. Laat je commitment om te veranderen zien. Je kan in 2023 niet meer doen alsof je een groene ambities hebt. Daden, dat is wat we willen!

 

5. Intelligente én interactieve marketing

Door de snelle ontwikkelingen van AI en AR tonen consumenten steeds meer interesse in interactieve marketing. De behoefte aan tweerichtingsverkeer is gegroeid. Je doelgroep wil snel en efficiënt geholpen worden. Denk aan advertenties waarbij je met behulp van AR meteen iets kan passen. Of aan een voice-toepassing die alle kenmerken van een product opsomt. AR, VR, chatbots, voice en realtime interacties met de klant worden in 2023 een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Mark our words.

 

6. Relevante content

Vroeger stonden vooral de behoeftes en verwachtingen van consumenten centraal. Als slimme marketeer achterhaal je wat de intenties van je prospects zijn. In plaats van de ‘wat’ of de ‘hoe’, focus je je op het ‘waarom’. Waarom heeft iemand bepaalde behoeftes? Waarom maakt hij een bepaalde keuze? Waarom juist niet? Door het ‘waarom’ te onderzoeken, ga je de doelgroep beter begrijpen. En dus relevante content creëren. Tegelijkertijd biedt relevante content een kans om je van de buren te onderscheiden. Terwijl zij op de oppervlakte van de klantbehoefte zitten, ga jij de diepte in. Niet vertellen wat je doet, maar mensen laten voelen wat je merk betekent. Don’t tell the world you’re a rockstar. Show ‘em!

 

Met welke online marketing trends ga jij aan de slag?

In 2023 worden online marketinginspanningen meeslepend, to the point, efficiënt, interactief, gevalideerd én relevant. Oh enne, niet te vergeten: de planeet staat centraal. Nail deze zes online marketing trends en jouw merk schittert in 2023 hoog aan de online marketing hemel. Hulp nodig? We got you. Neem contact met ons op en we spreken je snel.