NULL

Alles wat je moet weten over dark social

  • 07 april
  • 4 min. leestijd
  • 07 april • 4 min. leestijd
Dark social | The DISTRIKT

Dark social. Gelukkig niet zo duister als de naam doet vermoeden. Sterker nog: waarschijnlijk gebruik je het dagelijks. Wat is het precies? Welke soorten zijn er? En hoe maak je deze onmeetbare kant van het internet inzichtelijk? We praten je bij.

Wat is dark social?

Laten we eerst een misverstand uit de wereld helpen. Dark social heeft niets te maken met het dark web. Dacht je aan illegale handel en schimmige praktijken? Laat die ideeën maar varen. Maar wat is het dan wél? In feite omvat het alle onzichtbare shares en interacties die plaatsvinden via kanalen en platformen die onbereikbaar zijn voor zoekmachines, data-tools en marketeers.

Het gebeurt allemaal in het donker

Stel je even voor. Je klikt op een LinkedIn-advertentie en komt uit op de website van The DISTRIKT (puur hypothetisch natuurlijk 😉). Je deelt de link met een collega via Slack. Dan bevindt het webgedrag van je collega zich in de dark social. Metric-tools kunnen namelijk niet herleiden waar zijn zoekgedrag vandaan is gekomen. Enkel dat je collega direct naar de URL is gegaan.

Waar verschijnt dark social?

Dark social is een belangrijke factor voor het internetverkeer naar websites. Welke communicatiemiddelen er precies ‘dark’ (kunnen) zijn? Een aantal voorbeelden.

  • Privékanalen op social media
  • Muziekplatformen zoals YouTube en Spotify
  • Berichten-apps, waaronder WhatsApp, Snapchat en Facebook Messenger
  • Mond-tot-mondreclame
  • Doorgestuurde e-mails
  • Online communicatie tussen medewerkers, bijvoorbeeld via Zoom of Slack
  • Bijeenkomsten en evenementen

Meten is weten

Resultaten en meetbaarheid zijn belangrijk. Dat weet jij, dat weten wij. Clicks, leads, conversies: alles wordt nauwkeurig in kaart gebracht. Op dit punt wringt de schoen. Want dark social wordt ook wel de onmeetbare kant van het internet genoemd. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 84% van al het internetverkeer onder dark social valt. Da’s flink.

Is het dan echt onmeetbaar? Niet helemaal. Het internetverkeer wordt wel degelijk gemeten. Alleen weten analysetools niet waar dit verkeer vandaan komt. In tools zoals Google Analytics wordt het weergegeven als direct verkeer.

Dark social inzichtelijk maken

Hoe je ervoor zorgt dat dark social wél inzichtelijk en meetbaar wordt? We geven je een aantal tips.

  1. Vraag aan mensen hoe ze je hebben gevonden. Voeg bijvoorbeeld een tekstveld toe aan het aanvraag- of contactformulier op je website.
  2. Schat het verkeer in. Er bestaan websites die inschatten hoeveel verkeer er via dark social komt. Slechts een schatting, maar je moet het doen met wat je hebt.
  3. Geef deelknoppen voor social media een duidelijke plek op je website. Zo maak je het delen van je content makkelijker én zorg je dat je dit internetverkeer kunt tracken.
  4. Voeg UTM-codes toe aan je links. En als je dan toch bezig bent, kort ze dan ook even in. Zo voorkom je dat mensen zelf de link inkorten en de UTM-data verwijderen. Weg informatie!
  5. Omarm dark social. Het is namelijk wel degelijk positief wanneer je content via dark social wordt gedeeld. Eigenlijk is het een persoonlijke aanbeveling. Deze leads hebben dan ook een hoge kans op conversie. Hartstikke waardevol.

Join the dark side

Vragen of hulp nodig? Wij staan voor je klaar. Samen stellen we de juiste strategie vast om dark social meetbaar te maken. We analyseren het gedrag van je klachten en prospects en maken data inzichtelijk. Zelfs als het in het donker gebeurt. Keertje over hebben? Bel of mail ons gerust.

Gratis kennismaking inplannen?