NULL

Alles wat je wilt weten over het brandbook: merk, logo en stijlen

  • 21 december
  • 10 min. leestijd
  • 21 december • 10 min. leestijd
Brandbook | The DISTRIKT

Een logo is geen merk, maar straalt het wel uit. Huh? Wat is dan precies het verschil? Eigenlijk is het heel simpel: een merk is de identiteit of het verhaal van jouw bedrijf. Het logo omvat de normen en waarden die jouw bedrijf uitstralen. De missie, (toekomst)visie en Unique Selling Points (USP’s) horen daar ook bij. Om jouw merk (brand) te herkennen tussen alle andere bedrijven is een logo zeer belangrijk. Dit logo komt samen met kernwaarden, merkuitingen en andere guidelines van een merk terecht in een brandbook.

Het perfecte logo

Type logo’s

Er zijn drie type logo’s:

  • Gebaseerd op een lettertype: alleen tekst
    • Samsung, Microsoft en IBM
  • Directe denotatie met wat het bedrijf doet
    • Een kwast voor een schildersbedrijf
  • Abstracte symbolen, zoals Nike
    • Let op dat zulke symbolen betekenisloos zijn tenzij het bedrijf duidelijk communiceert wat de onderliggende associaties zijn met het symbool
    • Dit soort logo’s wordt niet aangeraden voor kleinere bedrijven aangezien het dan lastig is om het logo te herkennen, begrijpen en onthouden

Functionele eisen voor een logo

Tijdens het ontwerpen van een logo is het belangrijk rekening te houden met een aantal functionele eisen. Deze eisen zijn van belang voor de reproductie en distributie van het logo. Wel zo handig als een logo in het klein (icoon, app, of briefpapier) en in het groot (banner op vrachtwagen) duidelijk is. Denk aan de volgende punten:

  • Helder (niet teveel “poespas”)
    • K.I.S.S.: Keep It Simple Stupid
  • Niet teveel kleuren: maximaal drie
    • Het logo moet duidelijk en herkenbaar zijn in zwart/wit
  • Vector logo: geen Adobe Photoshop maar Adobe Illustrator
    • Adobe Illustrator maakt gebruik van vectoren in plaats van pixels. Het verschil: geen kwaliteitsverlies tijdens het inzoomen en vergroten van de afbeelding

Respect voor oude logo’s

Tijd en smaak veranderen. Logo’s ook. Toch is het mogelijk een tijdloos logo te ontwerpen. Kijk naar Nike. In 1971 is het Swoosh logo van Nike ontworpen door Carolyn Davidson. In de tussentijd is er weinig veranderd. Behalve de typografie en plaatsing van het woord NIKE, dit hebben zij midden jaren 90 geschrapt.

Wanneer je aan de slag gaat met een nieuw logo houd dan rekening met de historie van het logo. Op deze manier voorkom je drastische veranderingen. Plotselinge veranderingen kunnen namelijk gevaarlijk zijn voor je bedrijf. Als er geen overlap is binnen een merk ontstaat er verwarring bij de klant. Onbewust schaadt je dan ook de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van je bedrijf. Kondig een nieuw logo ook altijd aan bij collega’s en klanten (mooie kans om oude contacten nieuw leven in te blazen en een leuke campagne te voeren ;-)).

Zodra je begint met een nieuw logo, denk dan aan aan de volgende zaken:

  • Wat wil je veranderen?
  • Wat vind je wel en niet mooi aan het huidige logo?
  • Wil je de bedrijfsnormen en -waarden aanscherpen?

Een logo ontwerpen

Logo’s zijn best complex.

  • Je wilt een logo maken dat aantrekkelijk is, past bij je publiek en dan ook nog jouw normen en waarden uitstralen
  • Functionele eisen zijn belangrijk voor productie en distributie
  • Het is ook goed om rekening te houden met voorgaande logo’s ter behoud van consistentie en herkenning

Even snel een (gratis) logo (laten) maken is dus niet aan te raden. Een ervaren designer kan gaat hier beter mee om en bepaalt gemakkelijker de juiste kleuren, typografie, en vormen voor jouw bedrijfsmerk.

Ben je benieuwd naar de psychologie achter kleuren, vormen en lettertypes? Lees ons blogbericht.

Customer journey

Je hebt een bedrijfslogo, super! Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan met de customer journey en bijbehorende touchpoints. Dit wil zeggen: welke reis legt mijn klant af voordat hij of zij een aankoop bij mij doet. Welke stationnetjes passeert die klant en hoe kan ik ervoor zorgen dat deze reis zo goed mogelijk verloopt?

  • Bepaal op welke momenten klanten in contact komen met je merk
  • Leg vast op welke kanalen je merk te vinden is
  • Ontdek welke online en offline uitingen bij je bedrijf passen

Een goede customer journey maakt het mogelijk je (potentiële) klant volledig te voorzien in zijn of haar behoeftes: snelheid en gemak. Mensen zijn altijd op zoek naar gemak. Waarom? Omdat ze daardoor meer tijd hebben voor activiteiten die ze leuk vinden. Houd hier dus rekening mee als je aan de slag gaat met het vastleggen van de customer journey.

Het brandbook

Een brandbook (Brand Identity Book) wordt ook wel huisstijlhandboek of styleguide genoemd. Een brandbook beschermt de identiteit van je bedrijf en draagt daarmee bij aan een sterk merk. Super belangrijk om te hebben dus.

Onderdelen van een brandbook

Een brandbook bestaat drie onderdelen:

  1. Je merk: het verhaal
    • Missie
    • Visie
    • Normen en waarden
    • Customer journey
  2. Huisstijl (visuele richtlijnen): inclusief voorbeelden
    • Logo
    • Kleuren
    • Vormentaal (vormen, vlakken en andere grafische elementen)
    • Lettertypes
  3. Communicatie: inclusief voorbeelden
    • Taal: Engels of Nederlands
    • Toon: formeel/informeel

Tips voor het ontwerpen van een brandbook

Het brandbook is een visueel aantrekkelijk document dat de huisstijl van het merk duidelijk uitstraalt. Een brandbook is dus tegelijkertijd een voorbeeld van de huisstijl. Neem er dus de tijd voor om het boek visueel aantrekkelijk te maken. En wees creatief.

  • Laat andere mensen kijken naar jouw brandbook. Met name medewerkers van jouw bedrijf geven vaak een goed oordeel of zij het eens zijn met de informatie binnen het brandbook
  • Kijk een brandbook eens per jaar door om te controleren of alles nog klopt
  • Een brandbook moet het bedrijf representeren en niet eigen, persoonlijke voorkeuren
  • Schrijf de achterliggende gedachte van de huisstijl uit en beargumenteer de gemaakte keuzes

Wil je meer weten over merken, huisstijlen, brandbooks en logo’s? Of wil je een (re)branding traject volgen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

Gratis kennismaking inplannen?