Kennismaken

In 9 stappen naar een killer content marketing strategie

  • 31 januari
  • 8 min. leestijd
  • 31 januari • 8 min. leestijd
  • Geschreven door Mara van de Beek
Content Marketing Strategie | The DISTRIKT

Content marketing. Dé manier om de aandacht van je doelgroep te grijpen en vast te houden. Tenminste, als er een sterk verhaal achter zit. Er zijn veel bedrijven die hals over kop aan content marketing beginnen. Doodzonde! Zonder doordacht plan blijven resultaten gegarandeerd achter. Dit voorkom je door éérst goed na te denken over een strategie. Zet een klapper van een content strategie op. Met dit stappenplan helpen wij je op weg. Let’s go!

1. Bepaal je missie

First things first. Van random content de wereld inschieten wordt niemand beter (of blij). Ga voor kwaliteit en bepaal je doel. Sterker nog, bepaal je missie. Beantwoord vragen als:

  • Wat voegen wij toe aan de wereld?
  • Hoe helpen we onze klanten?
  • Wat zijn onze normen, waarden en overtuigingen?
  • Wat zijn onze ambities?

Think big or go home.

2. Wie wil je bereiken?

Dus nee, niet: “wie is je doelgroep?”. Dat is namelijk een andere vraag. Een doelgroep zegt iets over aan wie je je product of dienst wil verkopen. Dit is te commercieel bij het bepalen van een content marketing strategie. Stel vast wie je product of dienst gebruiken én wie je ermee helpt. Anders gezegd: wie gaat je content zien? Het antwoord op deze vraag is precies wie je wil bereiken.

3. Bepaal de onderwerpen voor in jouw content marketing strategie

Brainstormen maar! Welke mooie verhalen ga jij vertellen? Er liggen vast binnen no-time ideeën op tafel. Niet al deze onderwerpen halen de eindstreep. But no worries. Vraag jezelf bij elk onderwerp af of het de juiste mensen bereikt én bijdraagt aan je missie. Moet je één van deze vragen met nee beantwoorden? Schrappen dat onderwerp. Uiteindelijk blijven alleen de sterkste over.

4. Bepaal de content mix

De onderwerpen staan. Pfiew, dat is een verademing. Tijd om ze om te toveren naar relevante content! Er zijn nogal wat manieren om dat te doen. Bij het bepalen van je content mix is het belangrijk om per onderwerp het doel vast te stellen. Is dat informeren? Dan zijn blogs, infographics of whitepapers passend. Entertainen? Denk eens aan een video of quiz.

Authentiek blijven is cruciaal bij het bepalen van de content mix. Net als een uitgebalanceerde maaltijd werkt een verscheidenheid aan soorten content het beste.

5. Welke media ga je inzetten?

Het is bijna tijd om de wereld te verblijden met jouw content. Maar met welke media ga je dat doen? Over het algemeen onderscheiden we drie kanalen:

  • Owned media: bijvoorbeeld je website, blog of nieuwsbrief
  • Paid media: bijvoorbeeld influencer marketing of advertenties
  • Earned media: bijvoorbeeld PR of mentions op social media

6. Maak een contentkalender

Dit is het moment waarop alles samenkomt. De puzzelstukjes in elkaar vallen. Jouw eureka moment. Voeg alle onderwerpen, soorten content en media samen in een schema: de contentkalender. Vergeet niet om een tijdsperiode toe te voegen. Zo weet je precies wanneer er welke content gecreëerd en verspreid moet worden. En onthoud: consistency is key. 

7. Maak je content SEO-proof

Straks heb je die te gekke content geschreven. Maar wat als niemand je tekst vindt? Dan maakt die content veel minder impact. Zoekmachine optimalisatie is een cruciaal onderdeel van je content marketing strategie. Het doel? Een hogere positie in Google, meer verkeer naar de website én meer conversies.

8. Content creatie

Ein-de-lijk: het is tijd om content te creëren. Pennetje in de hand en gaan met die banaan. We waarschuwen je alvast: content marketing vraagt om een lange adem. Verdeel onderwerpen daarom onder collega’s of schakel hulp in van een specialist. Ook helpt het om content in te plannen.

Bonustip: met deze copywriting tips schrijf je de sterren van de hemel!

9. Meten is weten

Zo, alles ingepland én SEO-vriendelijk. Achteroverleunen? Dacht het niet. Zonde van alle effort! Houd goed in de gaten hoe je content scoort, bijvoorbeeld via Google Analytics. Optimaliseer waar mogelijk en denk ook eens aan promotie. Het duurt vaak even voordat je succes boekt met content marketing. Maar niet getreurd: de aanhouder wint.

Hulp nodig bij jouw content marketing strategie?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij weten namelijk precies hoe je een ijzersterke missie neerzet, hoe je bepaalt wie jouw doelgroep is, welke content past bij die doelgroep, welke zoekwoorden horen bij de content die je gaat maken en hoe je jouw merk écht op de kaart zet. Samen zetten we een loeistrakke content marketing strategie neer. Meer weten? Ons wel bellen. Of mailen natuurlijk ;-).

Terug
Stel een vraag
Omhoog
Ben jij klaar voor het behalen van meer online resultaat?Meld je aan en blijf maandelijkse op de hoogte van de nieuwste online marketing mogelijkheden