Kennismaken

Zó maak je een cookieloze toekomst rooskleurig

  • 16 maart
  • 7 min. leestijd
  • 16 maart • 7 min. leestijd
  • Geschreven door Mara van de Beek
Cookieless era | The DISTRIKT

De marketingwereld heeft een grote ontwikkeling voor ons in petto. We worden gelanceerd naar de zogeheten cookieless era. Maar liefst 80% van de cookies zijn in 2023 niet langer beschikbaar. Een ingrijpende verandering. Maar wat houdt het precies in? Wanneer is het zo ver? En het belangrijkste: hoe overleef je een tijdperk zonder cookies? Wij praten je bij. Ready? Go!

 

Wat zijn cookies?

First things first. Cookies zijn kleine tekstbestanden met informatie over gebruikers van je website. Marketeers gebruiken deze data bijvoorbeeld om potentiële klanten te targeten, de customer journey in kaart te brengen en budgetten te optimaliseren.

Hierbij maken we onderscheid tussen first en third party cookies. First party cookies zijn afkomstig van de website die je bezoekt. Met deze cookies verzamelen websites analytische gegevens van hun gebruikers. Het doel? Een goede gebruikerservaring.

Cookieless era | The DISTRIKT

 

Third party cookies

Om specifiek te zijn nemen we in de cookieless era afscheid van third party cookies. Deze worden geplaatst door een derde partij. De data wordt voornamelijk gebruikt voor advertentiedoeleinden zoals retargeting.

Een andere belangrijke verschuiving betreft de levensduur van cookies. In de cookieless era is een verkorte levensduur van 24 uur de norm. Dat is nu 30 dagen!

 

Waarom verdwijnen cookies?

Goede vraag! Mensen worden niet blij van anonieme bedrijven die hen online volgen. Niet zo gek dat bijna een kwart van alle internetgebruikers met een adblocker surft. Ook heeft het te maken met AVG/GDPR-wetgeving. Deze richtlijnen zijn bedoeld om de privacy te beschermen. En dit brengt niet alleen cookies in gevaar.

 

Google Analytics in de problemen

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft bekendgemaakt dat Google Analytics mogelijk de AVG/GDPR-wetgeving overtreedt. Via deze tool worden persoonsgegevens naar de Verenigde Staten verstuurd. Deze gegevens worden niet voldoende beschermd.

De soep wordt niet altijd zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Waarschijnlijk voert Google de nodige aanpassingen door om wél AVG-proof te zijn. In dat geval blijft het gewoon bestaan.

 

Wanneer gaan third party cookies weg?

Google heeft de sleutel in handen. Eerder werd gezegd dat de cookieless era begin dit jaar zou starten. Maar Google heeft onlangs aangekondigd om pas in 2023 te stoppen met cookies. Hoe dan ook: het is duidelijk dat er zaken gaan veranderen. En dus is het belangrijk om je er nu in te verdiepen.

Cookieless era | The DISTRIKT

 

Het begin van de cookieless era

Let’s be honest: er is nog veel onzeker. Eén ding is wel zeker. Wanneer dit tijdperk aanbreekt, is er niets meer meetbaar via UTM tags of cookies. Het gevolg? Er is minder data beschikbaar over gebruikers. 80% minder om precies te zijn. En dus moeten marketeers op zoek naar een andere manier om relevante personen te bereiken.

 

Een toekomst zonder cookies. Hoe dan?

Tja, er is helaas nog geen concrete oplossing. Wel wordt er veel gespeculeerd. Er zijn een tweetal mogelijkheden die de boventoon voeren. Komen ze:

1. Tracking prevention tooling

Deze tooling verzamelt first-party data via een browser of systeem waar tracking preventie actief is. Websitebezoeken worden verwerkt, geanonimiseerd en vervolgens naar Google Analytics gestuurd.

2. Server-side tagging

Dit is een technische oplossing op lange termijn. Server-side tagging is een nieuwe manier om pixels op je website te plaatsen. Data wordt verzameld op een server. Natuurlijk met zorgvuldige aandacht voor privacy. Vervolgens wordt het doorgestuurd naar de eindbestemming. Eigenlijk een extra stap, dus.

 

Wat je nu wél kunt doen

Er zijn nog veel ontwikkelingen gaande. Eén ding hebben voorgaande oplossingen met elkaar gemeen. Er is een verschuiving van third naar first party data. En ja, daar moet je nu al iets mee doen. De eerste stap: zoveel mogelijk data rechtstreeks van je bezoekers verzamelen. Ook wel first party gathering genoemd.

Google Analytics 4 | The DISTRIKT

 

Google Analytics 4

Blijf baas over je data. Hoe? Omarm Google Analytics 4. Deze update brengt vrij veel veranderingen met zich mee. Zo verschuift het datamodel van user- naar event-based. De focus ligt daarbij op first party data en natuurlijk privacy.

No worries, deze update draait prima naast Universal Analytics. Tóch is het slim om nu al gebruik te maken van GA4. De huidige versie zal op 1 juli 2023 verdwijnen. En dus raak je alle historische data kwijt. Aangezien die data goud waard is, wil je dat absoluut niet. Hoe sneller je gebruik maakt van GA4; hoe meer data bewaard blijft. De noodzaak is duidelijk.

 

De koek is op…

Geen zorgen: wij staan voor je klaar. We brengen haarfijn in kaart hoe we de overstap naar GA4 voor je gaan regelen. Uiteindelijk moet iedereen over. Dus. Waarom wachten? Ook blijven we proactief onderzoek doen én blijven we up-to-date met de laatste veranderingen. Stay tuned.

Terug
Stel een vraag
Omhoog
Ben jij klaar voor het behalen van meer online resultaat?Meld je aan en blijf maandelijkse op de hoogte van de nieuwste online marketing mogelijkheden