NULL

Duik in de wondere wereld van data driven content

  • 10 juli
  • 6 min. leestijd
  • 10 juli • 6 min. leestijd
Data driven content | The DISTRIKT

In de content die je maakt stop je tijd, aandacht en liefde. Jammer als het dan niet wordt bekeken of te weinig oplevert. Data driven content is de oplossing. Een contentstrategie gebaseerd op de behoefte van je doelgroep en jouw hulp daarbij. Resultaat? Relevante content en een hoge conversie.

Bouw een data goudmijn

De juiste content, op het juiste moment voor de juiste doelgroep. Dat is wat je wilt. Daarvoor heb je data nodig: een goudmijn vol informatie over je doelgroep. Zodra je data hebt verwerk je die in buyer persona profielen. Zo’n profiel bestaat uit een gedetailleerde omschrijving van jouw doelgroep. Je krijgt hiermee inzicht in de behoeften, wensen, uitdagingen en doelen van jouw doelgroep. Op basis daarvan ga jij straks content ontwikkelen die daarop aansluit en er op inspeelt.

data-driven-content-buyer-persona

Plan de campagne

Het plan de campagne bestaat uit zes onderdelen. Doorloop ze en je zult zien, jouw content wordt beter dan ooit.

1. Onderzoek de doelgroep
2. Analyseer je website
3. Ontdek populaire onderwerpen
4. Ga opzoek naar de juiste zoekwoorden
5. Gluur bij de concurrentie
6. Creëer geweldige data driven content

1. Onderzoek de doelgroep

We starten met een onderzoek naar de doelgroep. Daar komen een aantal vragen bij kijken.

Wie is mijn doelgroep?
– Leeftijd, locatie, functie, inkomen, hobby’s, persoonlijkheid

Waar bevindt mijn doelgroep zich
– Demografie

Wat houdt mijn doelgroep bezig?
– Hoe presteert mijn huidige content?
– Wat wordt wel gelezen en wat niet?
– Hoe is het gedrag op de laatste digitale mailings geweest?

Waar loopt de doelgroep tegenaan?
– Welke problemen heeft de doelgroep?
– Wat zijn de emotionele triggers van mijn doelgroep?

2. Analyseer je website

Voer een SEO analyse van je website uit met je favoriete tool. Scrol door je website en bekijk welke thema’s en soorten content populair zijn bij je doelgroep. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die het liefst naar een podcast luisteren terwijl anderen het fijn vinden om blogs te lezen.

Via Google Analytics meet je het gedrag van je bezoeker. Zo zie je welke pagina het meest bezocht wordt op je pagina, op welk tijdstip de meeste mensen je website bezoeken en waar mensen eventueel afhaken.

data-driven-content-analytics

3. Ontdek populaire onderwerpen

Ga opzoek naar social media kanalen waar jouw doelgroep vaak ‘rondhangt’. Neem deze platforms eens kritisch onder de loep en analyseer de content. Welke content is het populairst en waarom werkt dat bepaalde artikel zo goed? Op basis daarvan doe je content ideeën op die ook voor jouw doelgroep werken.

4. Ga opzoek naar de juiste zoekwoorden

Doe een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Er is gratis tooling beschikbaar zoals Google Ads waarin je via de zoekwoordenplanner eenvoudig ziet hoe vaak er gezocht wordt op een bepaald woord. Daarnaast is er de tool Answer The Public die jou inzicht geeft in vragen die mensen hebben rondom een bepaald product of dienst. De zoekwoorden helpen je bij het bedenken van relevante topics en het bouwen van een data gedreven zoekwoordstrategie.

data-driven-content-ads

5. Gluur bij de concurrentie

Ga op onderzoek uit en gluur eens bij de concurrentie. Wat hebben zij op hun website staan en wat delen ze via hun social media kanalen? Verzamel gegevens over de meest populaire onderwerpen, communicatiestijl en mate van betrokkenheid. Gebruik deze gegevens om jouw contentstrategie nog beter te maken. Let op: word geen copycat! Schrijf vanuit jouw bedrijf en jouw merk. Kopieer niet letterlijk wat de concurrent communiceert.

6. Creëer geweldige data driven content

Op basis van je onderzoek is het tijd om content te gaan maken. Heb je bijvoorbeeld gezien dat infographics het goed doen? Top! Het is essentieel dat je veel aandacht geeft aan het maken van een interessante infographic. Je hoeft niet altijd een nieuw onderwerp te bedenken. Het is ook mogelijk om een deel van je oorspronkelijke content om te zetten in een infographic.

Het allerbelangrijkste is dat je nauwkeurige en informatieve content deelt die speciaal geschikt is voor jouw doelgroep.

1. Gebruik een unieke titel
2. Beschrijf het onderwerp gedetailleerd en duidelijk
3. Bied altijd extra waarde (wees anders dan je concurrent)
4. Houd rekening met dezelfde tone of voice in communicatie uitingen

Extra hulp bij data driven content

Graag aan de slag, maar nog wat extra hulp nodig? No worries, wij helpen je graag. Neem contact met ons op via mail of bel ons eventjes. We zijn bereikbaar via 040 209 5090.