NULL

De vergeten pagina’s van website optimalisatie

  • 06 december
  • 5 min. leestijd
  • 06 december • 5 min. leestijd
Website optimalisatie | The DISTRIKT

Tijdens website-optimalisatie worden er vaak twee pagina’s vergeten: out of stock en de 404 pagina. Jammer, want deze pagina’s kunnen ook bijdragen aan de merk beleving! Tips om deze pagina’s zo in te richten dat je er profijt uit kan halen!

Out of stock pagina

Het brengen van een teleurstellende boodschap is nooit leuk. En nee verkopen wil je eigenlijk al helemaal niet. Uit onderzoek van GT Nexus is gebleken dat bijna 70% van de website bezoekers die op een pagina kwamen met een niet-voorradig product de website verliet. Hoe kan dit percentage zo hoog zijn? Er zijn 3 veel begane valkuilen:

Nee verkopen

Wanneer er simpel weg staat ‘product is niet op voorraad’ zonder enkele uitleg erbij denkt een bezoeker al snel: laat maar. Deze websitebezoeker ben je dan direct kwijt. Verkoop daarom nooit nee maar biedt een alternatief aan. Geef bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid hun e-mail adres achter te laten zodat zij een bericht ontvangen wanneer het product weer voorradig is. En dan heb je natuurlijk 2 vliegen in 1 klap. Een blije klant en een blij e-mailbestand.

Heb je een andere voorraad in de winkel? Zorg ervoor dat deze inzichtelijk wordt voor je klant. Ben ook duidelijk in je uitingen. Communiceer bijvoorbeeld hoe lang het nog duurt voordat een product weer voorradig is. Zo weten bezoekers waar ze aan toe zijn. Daarnaast kan je er ook voor kiezen ‘wachtende’ website bezoekers te belonen. Geef ze bijvoorbeeld een kortingscode waardoor de kans groter wordt dat ze het artikel bij jou bestellen.

Geen gerelateerde artikelen vertonen

Toon altijd gerelateerde artikelen aan je websitebezoeker wanneer een bepaald artikel niet voorradig is. Toon direct alternatieven op de productpagina en zorg ervoor dat het niet te ingewikkeld is voor de websitebezoeker. Daarnaast is het ook van belang dat de producten en relevant zijn anders zal het juist een negatief effect hebben en zullen ze de website verlaten. Doe dit aan de hand van de filteroptie die de klant heeft gebruikt en toon dan verschillende producten uit dezelfde categorie als alternatief.

Te laat brengen van de boodschap

Niks is zo irritant dan denken dat iets op voorraad is en erachter komen dat dat niet het geval is. In sommige gevallen is het zo dat een bezoeker een product toevoegt aan het winkelmandje en pas in het bestelproces erachter komt dat het niet voorradig is. De kans is dan groot dat de bezoeker de site verlaat uit frustratie.

Communiceer de out-of-stock boodschap dan ook zo vroeg mogelijk in het proces, bijvoorbeeld in de categoriepagina. Geef bezoekers ook hier weer de boodschap om bijvoorbeeld een e-mail adres achter te laten waarop zij geïnformeerd kunnen worden wanneer een artikel wel weer op voorraad is.

404 pagina

Een 404 pagina is een pagina die vertel dat de bezoeker op de verkeerde plek is in een website. Soms zie je vage, technische 404 pagina’s waar een websitebezoeker vaak niks van begrijpt. Belangrijk is om hier aandacht aan te besteden en om een 404 pagina te maken die past bij jou organisatie. Leg duidelijk uit wat er aan de hand is en neem verantwoordelijkheid voor de error. Door het nemen van verantwoordelijkheid ontstaat er waardering en zorg je ervoor dat een bezoeker ‘opnieuw’ gaat zoeken. Probeer het leuk en luchtig te houden.

Geef de bezoekers altijd oplossingen voor het probleem. Laat de websitebezoeker bijvoorbeeld de spelling checken of zoeken op alternatieven. Integreer daarom ook een zoekfunctie in de 404 pagina waardoor de bezoeker makkelijk een nieuwe zoekopdracht kan intypen. Ook kan je op een 404 pagina weer gerelateerde of leuke producten tonen.

Niemand wil negatief nieuws brengen en je wilt al helemaal je website bezoekers niet teleurstellen. Maar soms is het niet anders en moet je er het beste van maken. Het sleutelwoord is dan ook: alternatieven! Zorg ervoor dat de websitebezoeker altijd alternatieven heeft zodat het negatieve toch positief wordt.

 

Benieuwd hoe jij je out-of-stock pagina of 404 pagina kan optimaliseren? De specialisten van The DISTRIKT kunnen je hierbij helpen!

Gratis kennismaking inplannen?