NULL

Je werkgeversmerk versterken? Ontdek 7 employer branding trends

  • 02 november
  • 6 min. leestijd
  • 02 november • 6 min. leestijd
Employer branding trends | The DISTRIKT

Employer branding is en blijft hot topic. Maar hoe zorg je voor een sterk werkgeversmerk waarmee je aan de lopende band cv’s binnenharkt? In een constant veranderende arbeidsmarkt is dat niet altijd even gemakkelijk. Snappen we. En daarom delen we 7 employer branding trends om de komende tijd rekening mee te houden. Lees je mee?

 

1. Behoefte aan verbinding

De eerste employer branding trend in dit rijtje heeft álles te maken met verbinding. Voor een sterk werkgeversmerk is het belangrijk om een band te creëren tussen jou en je (toekomstige) werknemers. Door digitalisering wordt het contact tussen collega’s steeds afstandelijker. En onpersoonlijker. Toch hebben de meeste werknemers behoefte aan connectie en verbinding. Hoe je meer verbondenheid creëert? Zo bijvoorbeeld.

  • Laat werknemers échte verhalen vertellen over ervaringen bij jouw bedrijf. Het zijn immers de oren en ogen van je organisatie. Let wel: transparantie = key. Komen we zo op terug.
  • Verras je medewerkers met een persoonlijke kaart of cadeautje. Een op maat gemaakt kerstpakket dit jaar? Doen.
  • Stuur nieuwe medewerkers een berichtje voordat ze beginnen met werken. Vinden ze leuk.
  • Werken je medewerkers veel thuis? Organiseer virtuele koffiedates of bel gewoon eens om een praatje te maken. Het zijn de kleine dingen die het doen.

 

2. Diversiteit als employer branding trend

Openstaan voor verschillende culturen, leeftijden en denkwijzen is iets waar veel werkgevers de laatste tijd gehoor aangeven. Da’s niet voor niets. Met een divers personeelsbestand ben je als werkgever aantrekkelijk voor nieuw talent én maatschappelijk relevant. Dus. Omarm deze diversiteit in je bedrijf en vergeet dit niet te verwerken in je content marketing strategie. Zo creëer je een open sfeer voor je doelgroep en laat je zien dat iedereen welkom is bij jouw bedrijf.

 

3. Hybride werken

Deze employer branding trend lijkt misschien een tikkeltje voor de hand liggend. Maar ja, onze werkplek is in de afgelopen jaren nou eenmaal flink veranderd. Een sterk werkgeversmerk omvat dan ook de mogelijkheden om hybride te werken. Zowel om potentiële kandidaten aan te trekken als om huidige medewerkers te behouden. Wist je dat vacatures die de vermelding van thuiswerken bevatten bijna 300% meer sollicitaties krijgen?

Om hybride werken echt als een kracht binnen je employer brand op te nemen, is er meer nodig dan een basisbeleid. Zo zijn remote werken en workations steeds populairder. Iedereen ziet zichzelf wel zitten op dat parelwitte strand met een laptop én ijskoud drankje erbij. Om uit te blinken in remote werken moet je rekening houden met deze ontwikkelingen.

 

4. Je werkgeversmerk versterken? Ben transparant

Doe je niet anders voor dan dat je bent. Natuurlijk is het belangrijk om goed voor je werknemers te zorgen. Maar overdrijf niet en blijf eerlijk en transparant. Het is niet alleen maar lang leve de lol en successen vieren, dat weten we allemaal. Denk daarom ook eens na over de teleurstellende touchpoints in de reis van een medewerker. En praat daarover. Ook dat is goed werkgeverschap.

 

5. Goede balans tussen werk en privé

Precies in lijn met de flexibiliteit van hybride werken: de balans tussen werk en privé. Iets waar werknemers steeds meer waarde aan hechten. Een snelle manier om die balans te realiseren? Hier wat ideetjes.

  • Plan pauzes voor geestelijke gezondheid in de agenda van je werknemers
  • Bied meer betaalde ziektedagen en flexibele vakanties aan
  • Richt een ontspanningsruimte in op kantoor
  • Bied de mogelijkheid aan om – gratis – met het team te sporten
  • Laat zo nu en dan een fysiotherapeut op locatie komen

 

6. Ook storytelling is een employer branding trend

Potentiële werknemers willen weten wat je waarden zijn. Dat is waarom ze solliciteren en wat jou onderscheidt van andere bedrijven. Maar. Een werknemerservaring gaat verder dan de zitzakken, frietmiddag en tafeltennistafel. Het gaat ook om flexibiliteit. Ontwikkelingsmogelijkheden. De onboarding ervaring. En nog zóveel meer. Om hierop in te spelen is het slim om storytelling te verwerken binnen je employer brand. Met diepte-interviews met medewerkers, bijvoorbeeld. Of een podcast met het MT. Neem mensen mee in je échte verhaal. Als je dit goed doet, worden je werknemers niet alleen ambassadeurs van je bedrijf terwijl ze voor je werken. Ze worden ambassadeurs voor het leven.

 

7. Persoonlijke ontwikkeling

Kun je een baan bedenken waarbij je het gevoel had dat je vervangbaar was? Gewoon een klein schakeltje in een altijd bewegende en groeiende machine? Waar je vaker met een laf bakje automatenkoffie duimendraaiend op je plek zat dan dat je écht verschil maakte binnen de organisatie? Daar kijk je waarschijnlijk niet met een positief gevoel op terug. Werknemers willen zich gewaardeerd voelen, gezien en gehoord worden en impact maken. Focus je daarom op de persoonlijke ontwikkeling van je werknemers. Onderhoud een goede relatie, geef constructieve feedback en bouw samen een loopbaan- en groeitraject op. En zorg dat dit nauw aansluit bij de ambitie van je medewerkers. Niet alleen bij de doelstellingen van je bedrijf!

 

Klaar om je werkgeversmerk te versterken?

Ga aan de slag met bovenstaande employer branding trends en creëer een sterk werkgeversmerk. Zo eentje waar je (nieuwe) werknemers steil van achteroverslaan. In positieve zin.

Weet je niet waar je moet beginnen? Wij wel. Vraag maar aan ons team. Doe een belletje, mailtje of stuur een berichtje op LinkedIn. We zijn de moeilijkste niet.