Kennismaken

Zo maak je van employer branding een groot succes!

  • 30 april
  • 5 min. leestijd
  • 30 april • 5 min. leestijd
  • Geschreven door Kelly Jaspers

Werken voor een tof bedrijf, met een gave functie en leuke collega’s. Wie wil dat nou niet? Door middel van employer branding laat jij zien wat jouw bedrijf in huis heeft. Wat maakt jullie uniek? Wie zijn de mensen achter het merk? Tijd om de handen uit de mouwen te steken.

Doelgroepen bij employer branding

Bij employer branding komen in eerste instantie twee doelgroepen kijken: je huidige medewerkers en je toekomstige medewerkers. Zorg ervoor dat je huidige werknemers tevreden zijn. Ze zijn het hart van je bedrijf! Tevreden medewerkers trekken moeiteloos nieuw talent aan doordat ze positief praten over je bedrijf. Daarnaast zorgt het voor een financieel positief resultaat als medewerkers tevreden zijn.

Ook je toekomstige medewerkers zijn te bereiken. Dit doe je door eerlijk en oprecht te zijn. Onderscheid je van de rest en communiceer online.

  • Laat zien wat je bedrijf bijzonder maakt
  • Omschrijf waarom het zo leuk is om voor het bedrijf te werken
  • Laat medewerkers aan het woord: wat is hun verhaal

De voordelen van employer branding

Investeer je in employer branding? Dan komt goed personeel vanzelf jouw kant op. Maar dat niet alleen… Dan wordt niet alleen de werving van goed en passend personeel makkelijker.

  • Je bouwt een totaalplaatje op voor de buitenwereld, dus ook voor potentiële klanten
  • Het is goedkoper dan reguliere werving
  • Medewerkers zijn betrokken bij je bedrijf, dat resulteert in een minder groot personeelsverloop
  • Commitment aan de bedrijfsdoelstellingen wordt hoger

Het eerste voordeel geeft al aan dat employer branding bijdraagt aan de complete beleving van je merk. De werkgeverskant is vaak de meest menselijke kant van je bedrijf. Je laat namelijk zien hoe iedereen met elkaar om gaat, hoe de sfeer is binnen het bedrijf en hoe iedereen samenwerkt aan een gezamenlijk doel. Niet alleen nieuw talent ziet dit, ook potentiële klanten zien het voorbij komen. Het is net dat extra zetje om te kiezen voor jouw bedrijf.

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Je wilt niet alleen dat de klant tevreden is, ook je medewerkers moeten tevreden zijn. Deze twee vullen elkaar namelijk aan. Als je de zogenoemde candidate experience goed borgt en passend maakt bij je merk en klantbeleving, dan wordt het makkelijker om kandidaten te boeien, binden aan je bedrijf en gelukkig te maken. Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten.

Zet je bedrijf op de kaart

Wist je dat 90% van de sollicitanten zich oriënteert op de recruitmentsite van een organisatie? Employer branding begint dus met een werkenbij website (ook wel recruitmentwebsite genoemd). Hier is ruimte voor alle medewerkers, hun verhalen en de sollicitatieprocedure. Enne vergeet de leuke en grappige foto’s van bedrijfsuitjes niet. Kortom, dit is de plek om eruit te springen.

De combinatie van een recruitment website én online kanalen is succesvol bij het aantrekken van talent. Van alle bedrijven die actief zijn met employer branding geeft 94% aan social media te gebruiken als communicatie medium. Ideaal, aangezien social media meetbaar is, je een specifieke doelgroep aanspreekt en de kosten lager liggen dan werven op traditionele manieren. Je communiceert vanuit jouw bedrijf, waardoor je ook op de langere termijn een mooi imago opbouwt.

Employer branding | The DISTRIKT

Employer branding in de praktijk

Video is niet meer weg te denken uit employer branding. Ook podcasts zijn terug van weggeweest. Continu zoeken naar een opvallende manier om te communiceren is key om employer branding succesvol te maken. Spreek alle zintuigen en emoties aan.

  • Ga aan de slag met een gave bedrijfsvideo! Denk aan toffe 3D beelden van het kantoor of een 360 graden video van de werkplek
  • Zet een stap verder dan Facebook en LinkedIn. Wat dacht je van personeel werven op Instagram, Pinterest of TikTok?
  • Laat medewerkers hun verhalen vertellen! Neem een podcast op met interessante topics en leuke verhalen

Aan de slag met employer branding? Benieuwd naar meer creatieve ideeën? Neem contact met ons op. We helpen je graag.

Terug
Stel een vraag
Omhoog
Ben jij klaar voor het behalen van meer online resultaat?Meld je aan en blijf maandelijkse op de hoogte van de nieuwste online marketing mogelijkheden