NULL

Betekent Bard (Google’s Chatbot) het einde van het SEO tijdperk?

  • 13 februari
  • 3 min. leestijd
  • 13 februari • 3 min. leestijd
Bard chatbot Google | The DISTRIKT

Op 8 februari kondigde Google hun Chatbot Bard aan. Menig SEO specialist krabde zich achter de oren. Is dit het einde van het SEO tijdperk? Wordt mijn werk overgenomen door AI? Krijg ik straks nog wel genoeg bezoekers via organische resultaten? Terechte vragen. Waar je nu antwoord op krijgt.

Wat is Bard precies?

Bard is een chatbot en tegenhanger van ChatGPT van Microsoft. ChatGPT wordt momenteel geïntegreerd in Bing, Bard wordt toegevoegd aan search. Het doel van deze bots? Zoekvragen direct beantwoorden in de zoekmachine.

Bard steekt wel iets anders in elkaar dan ChatGPT. Bard is namelijk gebaseerd op de software LaMDA (Language Model for Dialogue Applications). Dankzij deze software is Bard in staat meerdere soorten gesprekken te voeren. De bot is namelijk niet afhankelijk van een database met ‘standaard’ antwoorden. Zodra het gesprek met een zoeker/gebruiker een andere kant op gaat, kan ‘ie het nog steeds volgen.

Oke, maar wat is LaMDA dan?

LaMDA is een software van Google. Die software is gebaseerd op echte dialogen. Het zorgt ervoor dat Bard niet alleen zoekt naar een antwoord op een vraag, maar ook let op nuances in gesprekken. Er zijn vier factoren waar rekening mee gehouden wordt:

  • Sensible – Past het antwoord bij de input?
  • Specific – Is het antwoord afgestemd op de input?
  • Factual – Klopt het antwoord?
  • Interesting – Is het antwoord boeiend?

Google geeft aan feitelijk kloppende en onbevooroordeelde informatie te willen geven. Bard moet volgens hen feitelijk en onpartijdig blijven. OpenAI geeft daarentegen aan dat dat voor hen nog een uitdaging is. Hun bot ChatGPT kan nog weleens misleidende informatie binnenhalen. Daarnaast hebben ze geen informatie over de wereld na september 2021. Bard is verbonden aan het internet en baseert dus zijn output op real-time info.

Wat betekent Bard voor SEO?

Dat er dingen gaan veranderen mag duidelijk zijn. Wat precies is, is tot op zekere hoogte te vertellen. Pas als Bard is uitgerold in Nederland (binnen nu en een paar maanden) weten we het exact.

Wat we nu zien is dat Bard ervoor gaat zorgen dat er minder verkeer binnenkomt op informatieve pagina’s van je website. Die informatie geeft de chatbot namelijk al direct aan de gebruiker/zoeker. Denk hierbij aan antwoorden op vragen als: wat is X, hoe werkt Y en waar vind ik Z.

Good to know: Bard baseert zijn antwoord op meerdere bronnen. Hiermee biedt de bot de gebruiker/zoeker meerdere perspectieven die vervolgens direct te raadplegen zijn. Ook hiermee verschilt Bard van ChatGPT. Bij laatstgenoemde zijn de bronnen niet te achterhalen.

Hoe je de strijd aan gaat tegen Bard

Of moeten we zeggen: hoe je samenwerkt met Bard? Want laten we wel wezen, Bard komt eraan en vertrekt waarschijnlijk niet meer. Dus, hoe profiteer je van de nieuwe chatbot én zorg je ervoor dat de organische resultaten van jouw website goed blijven? We geven je alvast drie handige tips.

 1. Mik op een bronvermelding

Vooruit, Bard geeft standaardantwoorden dus de kans dat een zoeker op die manier op jouw website komt wordt kleiner. Echter is het nog steeds superbelangrijk voor je zichtbaarheid om informatieve pagina’s te maken.

Als Bard jouw pagina’s als antwoord gebruikt, zien zoekers jouw website namelijk als bronvermelding. Je positioneert jezelf als specialist binnen je vakgebied. En na de zoekopdracht gaat de gebruiker direct kijken naar het product of dienst dat ze willen hebben. Jouw merknaam nemen ze mee, jij gaf ze namelijk het antwoord – via Bard – dat ze zochten.

2. Kijk verder dan informatieve zoektermen

Buiten informatieve zoektermen zijn er ook commerciële, transactionele en navigationele zoekwoorden. Sowieso is het belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Maar een mooie mix van zoektermen is nooit weg. Voorbeelden zijn ‘beste accountancy advies’ (commercieel), ‘visgraat laminaat kopen’ (transactioneel) en ‘scheidingsmediator in Eindhoven’ (navigationeel).

Benieuwd naar de behoeften van jouw doelgroep? Wij helpen je met een zoekwoordenonderzoek.

3. Kwalitatieve content blijft key

Originele content werkt. Ga dus voor content met jouw eigen insteek. Deel ervaringen en vertel over jouw perspectief op een bepaald onderwerp. Of maak content op basis van jouw specifieke kennis of een eigen onderzoek. Deel iets dat alleen jij kunt maken. Dan kom je ver, geloof ons.

Long story short

Chatbots zorgen voor een verandering in het organische verkeer naar je website, maar vegen SEO niet compleet van het toneel. Het zoekwoordenonderzoek blijft een holy grail, maar de insteek wordt anders. Focus op de juiste zoektermen én ga voor kwalitatieve, unieke content. Heb je hulp nodig? Dan weet je ons te vinden.