Google EAT: een website om je vingers bij af te likken

  • 05 januari
  • 5 min. leestijd
  • 05 januari • 5 min. leestijd
Google EAT | The DISTRIKT

Een goede website – met kwalitatieve content en hoogstaande techniek – is essentieel om te scoren in Google. Dat weet jij, dat weten wij. Toch blijft het mysterieuze algoritme van Google voor menig mens een ingewikkelde puzzel. Gelukkig bestaan de Google Quality Evaluator Guidelines. Dankzij die guidelines leren we meer en meer over wat Google precies wil en hoe je een website optimaliseert. Vandaag lichten we één onderdeel uit: EAT. Benieuwd?

Wat is Google EAT precies?

EAT staat voor Expertise (expertise), Authoritativeness (autoriteit) en Trustworthiness (betrouwbaarheid). Deze drie principes gebruikt Google als graadmeter voor websites. Hoe je dat toepast in de praktijk? Vertellen we je.

Laat jouw expertise zien

Ga voor kwalitatieve content waarbij de klant centraal staat, hou de content op je website up to date, realiseer teksten die de diepte in gaan én onderbouw teksten met bronnen. Heb je die goede content? Fantastisch! Vergeet de auteur – het liefst iemand die al vaker gepubliceerd heeft – niet te vermelden of laat content checken door een expert. Ook leuk: vraag een expert een gastblog te schrijven voor jouw website. En heb je een prijs gewonnen of een certificaat behaald? Geef het een mooi plekje op je website. Een beetje opscheppen mag best.

  • Maak kwalitatieve content waarbij de klant centraal staat
  • Hou de content op je website up to date
  • Vermeld altijd de auteur van het stuk tekst
  • Onderbouw blogs (of andere teksten) met bronnen
  • Zet prijzen en certificaten op je website

Bouw autoriteit op

Bij de graadmeter ‘autoriteit’ draait het om de reputatie van jouw website. Dit wordt (mede) bepaald aan de hand van backlinks: hoe vaker je website wordt aangeraden door een andere site, hoe hoger de autoriteit van jouw website is. Maar pas op, er zijn veel charlatans in ‘linkland’. Hou dus zelf de controle. Zorg voor een backlinkprofiel met alleen kwalitatieve links. Daarnaast is het belangrijk dat linkjes die naar een pagina verwijzen, geïndexeerd kunnen worden. Je wilt niet dat een backlink landt op een pagina die niet meer bestaat, een no index tag heeft of geen canonical verwijzing ontvangt.

  • Verzamel kwalitatieve linkjes naar je website
  • Hou je backlinkprofiel goed in de gaten
  • Maak een disavow file aan in Goolgle Search Console
  • Verwijder spamlinks

Vergroot je betrouwbaarheid

Het vergroten van je betrouwbaarheid begint bij de basis van jouw website. Zorg ervoor dat alle essentiële onderdelen aanwezig zijn. Denk aan een contactpagina, over ons-pagina, ad policy en een indeling in overzichtelijke categorieën. En goede reviews? Kan ook zeker geen kwaad. Vraag klanten om een positieve recensie achter te laten (bijvoorbeeld via Google of Trustpilot). Zo bouw jij aan een topreputatie!

  • Ga voor een overzichtelijke indeling van je website
  • Zorg ervoor dat de essentiële pagina’s aanwezig zijn op je site
  • Verzamel positieve recensies

Aan de slag met Google EAT?

Realiseer bovenstaande tips en maak jouw website sterker dan ooit! Weet je niet waar je moet beginnen of kun je wel een beetje hulp gebruiken? Geen probleem. Wij staan voor je klaar. Dus, ons wel bellen (of mailen natuurlijk).