NULL

Het belang van Storydoing!

  • 09 november
  • 5 min. leestijd
  • 09 november • 5 min. leestijd
Storydoing | The DISTRIKT

Een succesvolle organisatie weet waar zij voor staat én waarom zij bestaat. Het is duidelijk welke meerwaarde zij levert met bijbehorende kerntaken aan mens en maatschappij. Een succesvolle organisatie bewijst dit door het te laten zien in alle aspecten van het zakendoen. Dat is Storydoing. Organisaties vergroten hiermee het onderscheidend vermogen, de geloofwaardigheid, het ondernemend gedrag en de betekenisgeving.

Vertellen en Handelen

Veel bedrijven zijn al bezig met Storytelling, dit is een vorm van content marketing. Een persoonlijk verhaal staat hierbij centraal. Op deze manier proberen organisaties informatie te verschaffen over een product en/of dienst om consumenten aan zich te binden. De basis en het doel van dit verhaal is altijd hetzelfde. Organisaties stellen zichzelf bij het maken van een dergelijk verhaal altijd de volgende vragen: Hoe wil je bekend staan en waar sta je als bedrijf voor? Welk verhaal wil je dat alle medewerkers, alle partners, alle klanten van de organisatie kennen en vertellen? Wat wil je dat er over je verteld wordt? Daarnaast kunnen organisaties door middel van Storytelling laten zien wat hun normen en waarden zijn. Dit wordt ook wel het ‘oerverhaal’ genoemd.

Voor bedrijven die al bezig zijn met Storytelling, is het een logische stap om over te gaan naar Storydoing.

Storydoing gaat ervan uit dat je ook moet handelen naar wat je zegt. Dat klinkt logisch, maar veel bedrijven hebben hier moeite mee. Hetgeen wat organisaties consumenten vertellen wat ze doen, wordt in deze fase omgezet in acties. [je kunt als organisatie bijvoorbeeld wel zeggen dat je klantvriendelijk bent, maar ben je dit ook in alle situaties?]

Het doel hiervan is om het ‘oerverhaal’ terug te laten zien in alle keuzes die een organisatie maakt. Je ziet het bijvoorbeeld terug in de medewerkers, in de omgang met klanten, de leiderschapsstijl van het management en natuurlijk in de producten en/of diensten van een organisatie. Het ‘oerverhaal’ moet ook terug worden gezien in marketinguitingen van organisaties?

Kortom, Storydoing verbindt verschillende aspecten van een bedrijf. Namelijk, de identiteit, organisatiecultuur, productontwikkeling, marketing, conceptontwikkeling, groei en innovatie. en het bestaansrecht. Het zorgt ervoor dat het gedrag van een organisatie op al deze vlakken consistent is. 

Storydoing

In de Storydoing-fase gaat een organisatie haar ‘oerverhaal’ omzetten in acties. Bij alle activiteiten is het belangrijk om telkens weer dezelfde vraag te stellen; Past deze actie bij de missie van onze organisatie? Sluiten ze aan op het karakter en doel van onze organisatie? Als de acties niet kloppen met wat een organisatie aan haar klanten vertelt, dan gaat deze ook meteen genadeloos onderuit. Klopt dit wel, dan ben je als organisatie goed bezig. Als de acties van een organisatie bewijzen dat ze het beste met een klant voorhebben, dan vergroot dit de geloofwaardigheid.

Een bedrijf dat aan Storydoing doet, profiteert van veel voordelen. Namelijk;

  • Het vergemakkelijkt het maken van keuzes onder je (potentiële)klanten;
  • Het wakkert de creativiteit aan van een organisatie;
  • Het onderscheidt een organisatie van de rest door middel van een hoge belevingswaarde;
  • Het zorgt dat je als organisatie een goede reputatie verkrijgt;
  • Een organisatie krijgt meer aandacht op social media;
  • Storydoing draagt mee aan de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van een organisatie.

Is jouw organisatie al bezig met Storytelling en/of Storydoing? Heb je hier hulp bij nodig óf wil je er meer over weten? Aarzel niet om contact op te nemen, onze specialisten staan altijd voor je klaar!

Gratis kennismaking inplannen?