NULL

Hoe zet je TikTok in voor B2B?

  • 15 mei
  • 5 min. leestijd
  • 15 mei • 5 min. leestijd
TikTok B2B | The DISTRIKT

TikTok is razend populair. In eerste instantie is het platform voornamelijk gericht op consumenten en entertainment. Maar… Ook aan de zakelijke kant biedt het platform mooie kansen. Welke? En hoe je TikTok het beste inzet voor B2B? Vertellen we je.

Is TikTok wel geschikt voor B2B?

Laten we eerst een misverstand de wereld uithelpen. De tijd dat alleen Gen-Z gebruikmaakt van TikTok is voorbij. Ook mensen boven de 25 jaar hebben hun weg naar TikTok gevonden. Ze zijn zelfs actiever dan ooit. TikTok heeft inmiddels een enorm gebruikersbestand opgebouwd. Het platform heeft wereldwijd honderden miljoenen actieve gebruikers. Je maakt ons niet wijs dat jouw doelgroep niet aanwezig is.

De voordelen van TikTok voor B2B

TikTok biedt verschillende kansen voor bedrijven. Meer bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid bijvoorbeeld. En wat dacht je van engagement? TikTok levert over het algemeen een stuk meer betrokkenheid dan traditionele social media platforms.

Ook biedt TikTok tal van creatieve mogelijkheden om jouw merk op een unieke en aantrekkelijke manier te presenteren. Met behulp van bewegingsfuncties, effecten, filters en muziek maak je boeiende videocontent die de aandacht van je doelgroep trekt. En dat nog goedkoop ook. Professionele video’s zijn duur. Voor TikTok heb je alleen een smartphone nodig. Ka-ching!

TikTok inzetten voor B2B

Allemaal leuk en aardig. Maar hoe zet je TikTok precies in voor B2B? Hoewel het inzetten van TikTok voor zakelijke doeleinden vaak uitdagender is dan op andere social media, zijn er genoeg manieren om TikTok in te zetten.

1. Maak informatieve content

Creëer korte video’s waarin je waardevolle informatie deelt over je branche of expertise. Deel tips of tricks of demonstreer nieuwe technologieën en processen. Door kennis te delen, positioneer je jezelf als een autoriteit in jouw vakgebied. En da’s waardevol.

2. Toon de menselijke kant van je bedrijf

Menselijk, informeel, authentiek. Kenmerken die TikTok maar al te goed omschrijven. Een mooie kans dus, om de menselijke kant achter je bedrijf te laten zien. Hoe? Maak video’s waarin je medewerkers introduceert. Deel een recap van de vrijmibo, een gaaf project of een bedrijfsevenement. Of geef een kijkje achter de schermen. Dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen én het versterken van de relatie met potentiële B2B klanten.

3. Speel in op trends en uitdagingen

TikTok staat bekend om trends en challenges. Door hieraan deel te nemen promoot je jouw merk op een creatieve, speelse manier. Pas de trends aan op jouw zakelijke context. Zo blijf je relevant voor je doelgroep.

4. Ga de samenwerking aan met influencers

Werk samen met influencers die invloed hebben op jouw doelgroep. Identificeer relevante TikTok creators binnen jouw branche en werk samen om je product, dienst of bedrijf te promoten. Zorg wel dat deze influencers goed aansluiten bij je merkwaarden en doelgroep.

TikTok B2B inzetten voor jouw bedrijf?

Met alleen een dansje voor de camera trek je geen nieuwe klanten of personeel. Daar heb je een slimme strategie voor nodig. Met creatieve content, de juiste hashtags en hier en daar een samenwerking. Klinkt dit als een ver-van-mijn-bedshow? Dan helpen wij je graag. Samen definiëren we je doelgroep, ontdekken relevante trends en bekijken waar je kansen liggen. Vervolgens maken we een plan de campagne en gaan we aan de slag. Samen met en voor jou. Keertje over hebben?