NULL

Mobiele app: de toegevoegde waarde

  • 08 mei
  • 5 min. leestijd
  • 08 mei • 5 min. leestijd
voice-search

Je hebt een mooie website én hij is responsive voor mobiele apparaten. Waarom zou je dan nog een mobiele applicatie ontwikkelen? Eigenlijk is het simpel: we houden onze telefoon altijd dichtbij ons en we lijken niet meer zonder te kunnen. Even snel tussendoor social media checken, nieuwsberichten lezen of snel even die aankoop doen waar je al een paar dagen over twijfelt. Nederland is één van de koplopers wat betreft mobiele aankopen, in Q4 van 2018 was mobiel goed voor 53% van alle online aankopen. In Europa draagt een mobiele app bij aan een drie keer zo hoge conversie als een mobiele website. Een app bouwen klinkt dus als een goed idee, maar wat is nu zo’n groot voordeel van een app laten maken?

De ultieme verleiding

Hoewel een mobiele applicatie dus bijdraagt aan een flink hoger aantal conversies, zijn het met name de grote spelers die naast hun website een mobiele app ontwikkelen. Hier is een logische verklaring voor: de kosten. Waarom wordt er dan toch gekozen voor een mobiele applicatie? Controle. Een gebruiker maakt zelf de keuze of een app wordt gedownload, maar zodra een app gedownload is heb je de kans om de consument flink te verleiden tot een aankoop.

We checken onze telefoon gemiddeld meer dan 200 keer. Als iemand jouw app heeft gedownload, is er dus een grote kans dat de persoon het icoontje van jouw app meerdere keren voorbij ziet komen. Daarnaast biedt een mobiele app de mogelijkheid om (na goedkeuring) pushberichten te sturen. Zo kun je aanbiedingen of acties op de mobiele telefoon van een gebruiker laten verschijnen. Het is zelfs mogelijk om aan de hand van het koopgedrag push berichten te verzenden. Stel iemand bekijkt al een paar weken hetzelfde jasje, stuur een kortingscode of biedt gratis verzending aan om de oriënterende bezoeker aan te sporen tot aankoop.

Gebruiksvriendelijkheid belangrijker dan ooit!

De aandachtsspanne van een mobiele gebruiker is kort, heel kort. Iedere app op een mobiele telefoon doet zijn best om de aandacht van de gebruiker te vangen. De eerste indruk van een applicatie is daarom van groot belang. Werkt de app na installatie niet fijn? Grote kans dat jouw app direct weer verwijderd wordt of niet meer wordt geopend. Gemak dient de mens en de mens is veeleisender dan ooit. Dit komt door de snelle ontwikkeling van technologie, waardoor ons verwachtingspatroon hoog is. Een app die lang moet laden of niet functioneert zoals de gebruiker verwacht, is afgeschreven. Test daarom uitgebreid je app en zorg ervoor dat een gebruiker geen vragen kan hebben over hoe iets functioneert. Natuurlijk helpt de app ontwikkelaar je hierbij met zijn kennis en expertise gedurende het app development traject.

De toegevoegde waarde van een mobiele app

Niet alleen voor jou als organisatie moeten voordelen zitten aan een mobiele app, maar vooral voor de gebruiker moet voordeel behaald worden uit een app. Waarom zou iemand gaan shoppen via een app, die ze eerst moeten hebben gedownload, in plaats van via de webshop. Denk goed na over de functies die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de gebruiker, zoals mobiel bankieren. Dus denk na over datgene wat de gebruiker vooruit helpt, zodat het koopproces zo eenvoudig mogelijk wordt ingestoken.