NULL

De 13 beste tips voor onderwerpregels

  • 04 januari
  • 5 min. leestijd
  • 04 januari • 5 min. leestijd
Onderwerpregels nieuwsbrief | The DISTRIKT

E-mail marketing is springlevend. Dat merken wij aan de hoeveelheid e-mails die dagelijks door onze klanten wordt verstuurd en de resultaten daarvan. Maar wat maakt een campagne succesvol? Veel marketeers worstelen met het bedenken van unieke en prikkelende e-mail onderwerpregels. Dat inspireerde ons om de do’s en don’ts op een rijtje te zetten met als doel jouw e-mail marketingresultaten te verbeteren. Laten we beginnen!

Het ergste wat kan gebeuren is dat je mail wordt bestempeld als spam. Wist je dat 69% van de ontvangers op basis van de onderwerpregel bepalen of een mailing spam is? En 35% van de ontvangers een e-mail opent op basis van deze regel? Mocht je nog twijfelen over het belang van een goede onderwerpregel. Niet doen.

De do’s en dont’s op het gebied van e-mail onderwerpregels

Start met een actiewerkwoord

Zet je ontvanger aan tot actie. Gebruik de gebiedende wijs om je ontvanger aan te zetten tot actie. Woorden als: maak, bezoek, shop, ontdek zijn hier goede voorbeelden van.

Hou het kort

Probeer je onderwerpsregel onder de 50 karakters te houden, dit zorgt voor een bovengemiddeld open ratio.

Experimenteer met emoji’s

De kans dat je mail eruit springt in de inbox is groter met het gebruik van een symbool. Net als je content, dient het wel relevant te zijn om een emoji toe te voegen. Op de vraag of het je open- en doorklikratio verbetert kunnen we kort zijn. Dit zul je echt moeten testen.

Vermijd spam-triggerwoorden

Probeer woorden als: gratis, extra inkomsten of miljoen te vermijden, aangezien deze als spam gezien kunnen worden. Uiteraard geldt ook hier dat de context belangrijk is. ‘Gratis’ kan in sommige gevallen als spam worden beschouwd, terwijl in andere gevallen de spam-score niet wordt beïnvloed.

Gebruik HOOFDLETTERS juist

Wanneer je een vriend mailt, zet je dan elk woord in de onderwerpregel in hoofdletters? Waarschijnlijk niet. Vermijd dat elk woord met een hoofdletter begint. Dit komt ongedwongen en meer menselijk over.

Voeg personalisatie toe

Voeg dynamische content toe aan de onderwerpregel door data uit CRM en je e-mail marketing tool te combineren. Hierdoor voelt elke e-mail gepersonaliseerd aan. Gebruik bijvoorbeeld een voornaam, bedrijfsnaam (voor B2B), plaats of andere gegevens die je vastlegt.

Maak nieuwsgierig

Hoe creëer je nieuwsgierigheid? Je onderwerpregel moet de e-mail nét genoeg beschrijven om interesse op te wekken, maar niet genoeg om de ‘verrassing’ te verpesten. Dit is niet zo eenvoudig als het klinkt, maar door het stellen van een vraag of het gebruik van de woorden: ongewoon, vreemd, beperkt, geheim, zeldzaam hopen we je een zetje in de goede richting te geven.

Creëer urgentie

Door urgentie toe te voegen in jouw onderwerpregel schieten de open ratio’s omhoog. Maar ben hier voorzichtig en spaarzaam mee. Het te vaak gebruik van urgentie kan irritatie opwekken bij je abonnees. Gebruik dit bijvoorbeeld om mensen te attenderen dat een actie binnen x dagen verloopt.

Sociale bewijskracht

Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn. Sociale druk als beïnvloedingsmiddel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te overtuigen. Het wordt makkelijk om een keuze te maken als ‘gelijkgestemden’ dit al eens hebben gedaan. Bijvoorbeeld: Waarom meer dan 2.000 marketeers gebruik maken van onze app!

Ritme en alliteratie (letterrijm)

Dit is muziek voor de oren. Ze pakken je aandacht en zorgen ervoor dat saaie onderwerpregels verleden tijd zijn. Gebruik deze techniek om op te vallen in de inbox van je afzender. Bijvoorbeeld: Schrijf je in voor de workshop: Multi Marketing Masterminds.

Shockeer!

Soms zijn onderwerpregels ronduit saai, maar zo hoeft het niet. Een onderwerpregel formule die veel marketeers gebruiken, is het creëren van shock of ontzag. Deze onderwerpregels maken nieuwsgierig en zorgen ervoor dat jouw lezers je e-mail willen openen om meer te leren. Bijvoorbeeld: 5 redenen waarom de marketing van jouw concurrent beter is.

Target je publiek

Je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord, maar je zou je publiek moeten segmenteren. Elke marketinglijst bevat een variatie aan subgroepen. Door een segment te targeten verhoog je de relevantie van je boodschap naar de afzender. Of je het nu hebt over marketeers of accountants, benoem de doelgroep in je onderwerpregel om de interesse aan te wakkeren. Voorbeeld: Accountants zien omzet met 4,5% groeien!

Uitnodigen of aankondigen

Niemand wil achterblijven. Lezers willen de nieuwste en laatste informatie voorhanden hebben. Gebruik dit in je voordeel. Zo kun je uitnodigingen inzetten om interesse te wekken rondom jouw product of dienst. Nodig ontvangers uit om een vraag te beantwoorden, een vragenlijst in te vullen, je product te proberen, etc.

Hulp nodig om de perfecte e-mail op te zetten? Dan weet je ons te vinden!

Gratis kennismaking inplannen?