Het online marketing landschap is continu in beweging. Zo ook in 2025. Want wat is er gaande en wat staat ons allemaal te wachten? Onze SEO Specialist Laura vertelt je alles over de SEO trends en ontwikkelingen voor 2025. Want organische vindbaarheid is én blijft van groot belang. Lees snel verder!
Experience & Expertise: Helpful Content gaat verder
In oktober waren we aanwezig op het SEMrush Spotlight event in Amsterdam. Met topsprekers zoals Michael King (over The Future of SEO) en Fabrizio Ballarini (over The Economics of SEO Content Investment) werden we helemaal klaargestoomd voor 2025.
De belangrijkste boodschap? Ga voor kwaliteit! Afgelopen jaar hebben we de effecten van de Helpful Content Update natuurlijk al ondervonden. Klanten waarvoor we inhoudelijk sterke, informatieve content maakten, gingen met sprongen vooruit in de rankings. De E-E-A-T van Google is je wel bekend, maar de twee E’s worden daarin steeds belangrijker: Experience & Expertise. Laat zien dat jouw bedrijf alle kennis in huis heeft én dat je de benodigde ervaring hebt.
Dat betekent dat je echt waarde toe moet gaan voegen in je artikelen, pagina’s en posts. Scraped content (bijvoorbeeld een blogartikel dat bestaat uit input die al overal op het internet te vinden is), zal steeds minder goed scoren. Houd interviews met experts uit je bedrijf, maak die foto’s bij je klanten en creëer content die de lezer écht vooruit helpt.
Hoe zit dat dan met AI?
In de wereld van SEO kunnen we ook niet meer om AI heen. Het wordt ook steeds meer gebruikt om complete teksten te schrijven. Daarentegen geeft Google dus aan dat waardevolle content beter gewaardeerd wordt. En content door AI (zoals ChatGPT) wordt voornamelijk gegenereerd door, je raadt het al, content die al op internet staat.
Gelukkig is Google erg duidelijk als het gaat om AI gegenereerde content. Je kunt er hier meer over lezen. Samengevat: waardevolle content wordt gewaardeerd; hoe het ook geproduceerd wordt. Je kunt dus zeker met AI aan de slag, maar zorg ervoor dat er altijd waardevolle kennis en expertise in verweven zit.
Voeg een auteur toe
Is kennisdeling één van de doelen van je website? Mooi, want dat speelt goed in op Helpful Content. Wat nóg beter werkt, is de expertise van je bedrijf een gezicht geven. Zet dus een auteur bij je blogartikelen, laat deze persoon het artikel ook delen op socials en bouw zo een mooi archief op van artikelen die door deze expert geschreven zijn.
AI, AI, en nog eens AI
We hadden het net al even over AI gebruiken om teksten te maken. Maar nóg belangrijker in 2025 is om je teksten te optimaliseren vóór AI. Want wist je dat steeds meer mensen bijvoorbeeld ChatGPT gebruiken om op zoek te gaan op het internet? Je hebt vast wel eens aan ChatGPT gevraagd wat de lekkerste restaurants in Eindhoven zijn of om een reis voor je te plannen. Gebruik je de betaalde versie van ChatGPT, dan komen hier ook nog wel eens links in voorbij.
Zo optimaliseer je voor AI
Betekent dat dat SEO geen zin meer heeft in 2025? Verre van! Optimaliseer je pagina’s en creëer je content met AI in gedachte. In Amerika wordt nu langzaam, de AIO (AI Overview) geïntroduceerd; een overzicht van AI gegenereerde resultaten, bovenaan de SERP. Vaak is dit een samenvatting van relevante links, nieuwsartikelen en afbeeldingen, afhankelijk van de zoekopdracht.
Maar ook voor een AI-model als ChatGPT kun je je website optimaliseren. Het is daarbij vooral belangrijk om lekker concreet te zijn in je tekst. Stel je een vraag? Geef dan direct antwoord. Het liefst met opsommingstekens erin. En richt je structured data goed in! Daarmee geef je duidelijk aan in de code dat iets bijvoorbeeld een product is, een agenda-item om een FAQ. Zo maak je het de chatbot lekker makkelijk om de juiste antwoorden te vinden.
Search Generative Experience
Google gebruikt AI daarnaast ook om zoekopdrachten beter te begrijpen. De eerder genoemde AIO is daar een mooi voorbeeld van, maar Google begrijpt hierdoor ook de intentie achter een zoekopdracht steeds beter. Dat betekent dat je meer rekening moet gaan houden met de zoekintentie. Is deze commercieel? Zorg er dan voor dat de producten ook direct op de pagina staan. Is deze informatief? Verwerk het dan niet op een landingspagina, maar op een blog. En beantwoord alle dringende vragen die over het onderwerp gesteld worden!
Andere SEO trends in 2025
Wanneer je een SEO Specialist (zoals onze eigen Laura) aan het woord laat over SEO en de ontwikkelingen voor 2025, dan kan het wel eens een heel lang blogartikel gaan worden… En er zijn dan ook eindeloos veel SEO trends en ontwikkelingen gaande. Waar je nog meer op moet letten in 2025, sommen we hier kort voor je op:
- Lokale SEO wordt steeds belangrijker. Zorg ervoor dat je GMB goed is ingericht, voeg lokale informatie toe, werk samen met lokale media en boost je vindbaarheid!
- De SERP breidt uit. Vroeger waren het enkel betaalde en organische resultaten die je te zien kreeg, nu wordt dat steeds verder uitgebreid met bijvoorbeeld organic shopping, knowledge graphs, afbeeldingen, videos, people also alsk… Zorg er dus voor dat je álles optimaliseert!
- Voice search. Of deze in het rijtje thuishoort, weten we eigenlijk niet. Al jaren wordt geroepen dat het groot gaat worden, maar vooralsnog blijft dat uit. Optimaliseer vooral op de vragen die je doelgroep heeft, en wanneer voice search écht groot is, sta je er.
- Gebruiksvriendelijkheid is én blijft belangrijk. Google is steeds bezig met het optimaliseren van de Core Web Vitals; metrics waarmee bijgehouden wordt hoe goed je website presteert. Zorg er dus voor dat je navigatie duidelijk is en je laadtijd niet te lang!
- Zero-click searches. Stel een vraag, en je antwoord staat direct tussen de zoekresultaten. Wil jij daar graag tussenstaan? Optimalisatie door direct antwoord te geven op vragen die gesteld worden én het correct inrichten van structured data helpen je een heel eind.
Meer weten over SEO in 2025?
Laura én ons hele SEO team staat voor je klaar in 2025. We helpen je graag beter vindbaar te worden! Neem gerust contact met ons op, en wie weet spreken we elkaar in 2025.