Kennismaken

De SEO trends voor 2022: daar zijn ze weer!

  • 10 november
  • 8 min. leestijd
  • 10 november • 8 min. leestijd
  • Geschreven door Manon
SEO trends 2022 | The DISTRIKT

Maak je klaar voor een gloednieuw jaar. Een jaar waarin Google wederom niet stilzit en zelfs de kleinste bedrijven volle bak inzetten op SEO. Ja, ook jouw concurrent. Benieuwd wat je te wachten staat? Hou je vast, we zetten de SEO trends voor 2022 op een rij.

Page Experience Update

Google voerde in mei 2021 een update door met impact. De Page Experience Update: LCP, CLS en FID. Deze drie criteria vormen samen de Core Web Vitals. Ze hebben te maken met de laadsnelheid, interactiviteit en stabiliteit van een website.

In 2022 wordt de update verder doorontwikkeld. Blijf er dus aandacht aan besteden! Optimaliseer de ‘achterkant’ van je website. Resultaten meet je in tools als Google Search Console, Semrush of Lighthouse.

  • LCP: Largest Contentful Paint
    De tijd die het kost om het grootste element in je viewport in te laden. Google vindt het prettig als je dit onder de 2,5 seconden houdt.
  • CLS: Cumulative Lay-out Shift
    De mate waarin content en elementen verschuiven tijdens het laden. Hierdoor is het mogelijk dat gebruikers misklikken op je site. Hou de waarde onder de 0,1.
  • FID: First Input Delay
    De tijd die het kost voor een pagina om interactief te zijn. Een goede FID zit onder de 100ms. Oftewel: je site reageert praktisch áltijd op interactie van een bezoeker.

MUM

Ook MUM is een update van Google en heet voluit Multitask Unified Model. Dankzij deze update is Google in staat zoekopdrachten zonder een eenduidig antwoord beter te beantwoorden.

Hé maar dat is toch net zoiets als toen met die BERT update? Ja klopt, maar dan 1000x sterker. Zo wordt MUM getraind in 75 verschillende talen. Dit houdt in dat het systeem taalbarrières doorbreekt en een zoeker dus zomaar een website in een andere taal te zien kan krijgen als deze relevanter is dan websites in het Nederlands.

Daarnaast is MUM multimodaal. Dat wil zeggen dat Google informatie uit afbeeldingen, video’s en teksten kan combineren. Plaatst een zoeker een foto van haar schoenen met daarbij de vraag of ze de wandelvierdaagse kan lopen, dan is het straks mogelijk hier direct een antwoord op te krijgen.

Aan de slag met (meer) landingspagina’s

Zoekmachines houden van actieve websites. Focus je in 2022 op krachtige landingspagina’s met de focus op inhoud.

Start met zoekwoordenonderzoek – of laat iemand dat voor je doen – en ga aan de slag met de juiste long tail zoekwoorden. Een landingspagina kost tijd en aandacht. Want jouw klant heeft een bepaald doel. Ze willen een oplossing voor hun probleem. Help je ze niet? Dan haken ze binnen no time af. Zorg er dus voor dat je landingspagina’s niet alleen heel erg mooi zijn maar ook inspelen op de behoefte van je klant.

Schrijven met die handel

Als we kijken naar de SEO trends voor 2022 mag er eentje absoluut niet ontbreken. Net als vorige jaren draait alles om goede content. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: besteed aandacht aan teksten. Doe alsof het je grote liefde is. Want ook al speel je met je website in op alle updates, zonder goede teksten kun je inpakken.

Bouw je teksten op met:

  • Duidelijke titel en tussenkoppen
  • Krachtige intro’s
  • Korte zinnen
  • Simpele woorden
  • Scanbare opmaak

Wil je echt gaan versieren, verleiden en aanzetten tot actie?

  • Belicht de voordelen van je product of dienst
  • Maak het pijnpunt zichtbaar
  • Stel retorische vragen die aanzetten tot denken
  • Geef concrete voorbeelden en oplossingen
  • Begin eindelijk met tutoyeren

Ontdek de 8 beste copywriting tips voor briljante teksten op je website.

Passage Ranking

We hebben je gewaarschuwd, Google zit niet stil. Ook deze SEO trend gaat over een update van Google. Google Passage Ranking beïnvloedt zo’n 7% van alle zoekopdrachten. Of dat veel is vraag je? De Google Pinguïn update had 3% invloed.

Passage ranking let – zoals de naam al doet vermoeden – op passages van je content. Waar voorheen je complete pagina werd bekeken, worden individuele stukken in een tekst belangrijker. Google heeft dus inzicht op het gedeelte waar het antwoord op een vraag staat. Dit gedeelte zie je direct tussen de zoekresultaten zonder dat je door hoeft te klikken.

Hé maar dat lijkt op Featured Snippets toch? Je bent wel erg scherp vandaag! Maar het ziet er net iets anders uit. Waar Featured Snippets alleen een aaneengesloten stukje tekst laten zien waarin het antwoord al was verwoord, stelt Google met Passage Ranking zelf een fragment samen uit de tekst op een webpagina.

Inspelen op de SEO trends 2022?

Leuk en aardig allemaal die SEO trends voor 2022, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan helpen wij je graag. Want bij SEO geldt: oefening baart kunst! Onze specialisten hebben de nodige ervaring en helpen je op weg. Neem contact met ons op.

Terug
Stel een vraag
Omhoog
Ben jij klaar voor het behalen van meer online resultaat?Meld je aan en blijf maandelijkse op de hoogte van de nieuwste online marketing mogelijkheden