Verhoog je sales met social commerce: 6 voordelen

  • 12 mei
  • 7 min. leestijd
  • 12 mei • 7 min. leestijd
Social commerce | The DISTRIKT

Social media. Niet alleen meer dé plek voor gedachteloze scrollsessies en kiekjes van je buurvrouw. Het is nu ook een plek om online te shoppen. Ook wel social commerce genoemd. Wat is het? Hoe werkt het? En waarom moet je er vandaag nog mee starten? We praten je bij. Go!

 

Wat is social commerce?

Social commerce. In Jip en Janneke taal: het direct verkopen van je product of dienst via social media. Hierbij vindt de gehele winkelervaring rechtstreeks plaats op het social media platform. Van ontdekken (awareness) tot koopoverweging (consideration) én de uiteindelijke aankoop (decision).

 

Wat is social commerce niet?

Is dat dan niet hetzelfde als e-commerce? Nope. Bij e-commerce hebben we het over de hele online klantreis. Verspreid over meerdere kanalen, dus. Hetzelfde als social media advertising dan? Ook niet. Social media advertising zet je in met doelstellingen zoals meer bereik of hogere engagement. Deze advertenties leiden vaak naar een website of app van een winkel.

 

Social commerce, hoe werkt dat dan?

Stel je even voor. Je struint, lekker onderuitgezakt op je bank, door je social feed. Even scrollen op de gram. Wauw, gave tas! Je klikt op nu shoppen en hoppa, die gaat in het winkelmandje. Betalen via de app en terug naar de orde van de dag. Zo simpel is het!

 

6 voordelen van social commerce

Weet je niet zeker of social commerce past bij je bedrijf? Wij vertellen je precies waarom dit toch écht het proberen waard is.

 

1. Je target je doelgroep nóg directer

Social media advertenties richt je heel specifiek in voor je doelgroep. Weten we. Kanalen als Instagram hebben een onwijze schat aan waardevolle klantgegevens. Goed nieuws. Social commerce biedt de kans om je product of dienst aan te prijzen. Precies aan die specifieke doelgroep, direct via jouw social media winkel. Ka-ching! Een natte droom voor iedere online marketeer.

 

2. Sales verplaatst zich naar social media

Tijd voor wat cijfertjes. 80% van de shoppers zoekt naar producten op Instagram. En ook Pinterest timmert lekker aan de weg. 90% van de mensen neemt daar een aankoopbeslissing. Zelfs Snapchat en TikTok blijven niet achter. Social commerce brengt marketing en sales nóg dichter bij elkaar. Jouw product mag niet ontbreken.

 

3. Geen extra stappen in je klantreis

Zie het, klik erop, koop het. Social commerce neemt elke tussenstap uit je klantreis weg. Waarom dat zo voordelig is? Elke extra klik is een extra kans voor een potentiële klant om van gedachten te veranderen. Met social commerce heeft een shopper maar één plek om naartoe te gaan. De kassa.

 

4. Je haalt de drempel weg

Een verlengstuk op het vorige voordeel. Normaal gesproken moet men hun scrollsessie onderbreken om daadwerkelijk te shoppen. Met social commerce haal je die drempel weg. In plaats van de doelgroep naar de shop te lokken, breng je de shop naar de doelgroep. Swipe, shop, swipe. Makkelijker wordt ’t niet.

 

5. Directe en waardevolle feedback van je doelgroep

Social commerce versnelt niet alleen het afrekenproces. Het biedt óók een toegankelijke manier om feedback te verzamelen van je doelgroep. Je posts zijn ook direct je productcatalogus. Met likes en comments laat je publiek aan je weten wat zij vinden van je producten. Onwijs waardevol!

 

6. Met social commerce maak je je bedrijf toekomstbestendig

Winkel gesloten? Klanten blijven online bij je shoppen. Website tijdelijk offline? No biggie. Met social commerce kun je je producten nog steeds verkopen. Naast dat het een extra manier is om omzet te genereren, loop je ook minder risico als er problemen optreden met één van je verkoopkanalen.

 

Klaar voor social commerce?

Met meer online shoppers dan ooit is dit hét moment. Voeg ons toe aan je winkelmandje. Want wij weten precies hoe we dat winkelaccount van je in elkaar vlammen. Hoe we de advertenties gaan instellen. Én hoe jij binnen no-time profiteert van een booming verkoopkanaal. Werk aan de winkel. Meer informatie? Vragen hebben is antwoord krijgen bij The DISTRIKT. Ons wel bellen.