NULL

De 5 beste tips om meer leads te genereren

  • 28 augustus
  • 3 min. leestijd
  • 28 augustus • 3 min. leestijd
Online marketing bureau | The DISTRIKT

Meer leads genereren, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe pak je dat eigenlijk aan? Waar moet je beginnen? Geen paniek, onze ervaren online strategen zetten de 5 beste tips om meer leads te genereren voor je op een rijtje.

1.     Meer leads genereren begint met het verhogen van je vindbaarheid

De leads die je wil genereren, moeten eerst van het bestaan van je bedrijf af weten. Online vindbaarheid gaat verder dan naar boven komen in Google wanneer er op je bedrijfsnaam gezocht wordt. Ben je ook vindbaar als mensen zoeken naar jouw diensten? En komen ze dan op een duidelijke landingspagina waar ze in drie tellen zien wat je te bieden hebt? Nee? Dan is er werk aan de winkel.

Je kunt gratis vindbaar zijn in de zoekmachine (SEO) of betaald (SEA). Het kost wat meer tijd om in de organische zoekresultaten terecht te komen, maar het is wel een stuk duurzamer. In de tussentijd kun je, op de juiste zoekwoorden, inzetten met Google Ads. Zo ben je altijd zichtbaar wanneer die leads naar je diensten op zoek zijn!

Lees meer over SEO           Lees meer over SEA

2.     Ben aanwezig op elk moment in de customer journey

Geen enkele bezoeker, lead of klant neemt direct een dienst of product af. Daar gaat een heel proces aan vooraf! Dat begint vaak niet eens bij het zoeken naar een specifieke dienst, maar eerst bij het zoeken naar een oplossing voor hun probleem. En in deze oriënterende fase wil je al zichtbaar zijn. Zo blijf je top of mind én laat je zien dat je de expertise in huis hebt. Zorg vervolgens voor een goede funnel op je website én in je online marketing en je maakt van een zoeker een bezoeker, en van een bezoeker een lead.

3.     Laat je expertise zien!

Het delen van kennis is niet alleen belangrijk in de oriënterende fase van de customer journey. Het is op veel meer vlakken van belang. Het delen van kennis is namelijk essentieel voor het genereren van meer leads. Een aantal voorbeelden:

  • Door te laten zien dat je de kennis in huis hebt, overtuig je je potentiële lead. Zelfs als je een volledig informatieve tekst schrijft. Want wie wil er nu niet in zee gaan met een échte specialist?
  • Je verhoogt je vindbaarheid door kennis te delen. Niet alleen door in te spelen op informatieve zoekwoorden die je doelgroep gebruikt, maar ook door puur je expertise te laten zien. Door de meest recente Helpful Content Update van Google is dit steeds belangrijker geworden. Bij een groot deel van klanten die regelmatig informatieve content deelt, zien we flinke stijgingen in organisch verkeer! Zelfs op de commerciële zoektermen.
  • Je verhoogt ook je zichtbaarheid door kennis te delen. Is dat wat anders dan vindbaarheid? Natuurlijk. Deel niet alleen blogs en tekstuele content op je website, maar maak ook video’s en visuals voor op je social kanalen. En wat dacht je van Display advertising, zodat je op het gehele Google netwerk te zien bent (en niet alleen in de zoekmachine zelf)? De kracht van herhaling!
  • Geef niet al je kennis zomaar weg. Gebruik het als leadmagneet! Maak bijvoorbeeld een whitepaper over een actueel of interessant onderwerp. De whitepaper is vervolgens gratis te downloaden, na het achterlaten van gegevens. Zo heb je meteen weer leads binnen!

4.     Netwerken: zowel online als offline

Laat jezelf zien op sociale netwerken zoals LinkedIn. Post niet alleen regelmatig, maar reageer ook op berichten van anderen. Zo kom jij én je bedrijf regelmatig in beeld. Maar ook offline is netwerken nog lang niet dood. Ga regelmatig naar netwerkevenementen bij jou in de buurt en in jouw branche. Vergeet je visitekaartjes niet!

5.     Lead nurturing: houd je leads warm

Niet iedere lead die je spreekt, gaat meteen over tot conversie. Hoewel ze misschien wel interesse hebben, spelen er natuurlijk ook andere factoren mee in deze beslissing. Het is erg belangrijk om deze leads ook warm te houden. Dat kan je doen door ze eens in de zoveel tijd een belletje te geven, maar nóg slimmer is het om dit te automatiseren. In diverse marketing automation tools kun je groepen maken voor warme leads. Zo kun je een e-mail funnel inrichten waardoor je top of mind blijft en ze uiteindelijk tóch converteren.

Lees meer over marketing automation

B2B leads genereren: een andere tak van sport

Het genereren van B2B leads is aan de ene kant een andere tak van sport, maar aan de andere kant ook weer niet. Alle bovengenoemde tips zijn hier nog steeds relevant. Maar het allerbelangrijkste bij het genereren van B2B leads? Dat is toch echt persoonlijk contact. Voeg in elke stap van de customer journey wat extra persoonlijke aandacht toe. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • Voeg een human to human factor toe aan je website; laat zien wie de mensen achter het bedrijf zijn. Wie krijgen ze aan de lijn als ze bellen? En wie leest hun ingevulde contactformulier? Werk met veel gezichten op de website en je vertrouwen is een stuk eerder gewekt.
  • Werk met een live chat of WhatsApp mogelijkheid op de website. Zit de bezoeker al langere tijd op de website? Stuur een automatisch bericht met de vraag of je ze kan helpen! Let wel: zorg ervoor dat er iemand snel kan reageren op deze live chat. Anders kan het averechts werken.
  • Een fysieke afspraak in te plannen in plaats van een call of telefoontje
  • Voeg bewijslast toe op je website. Laat andere bedrijven vertellen hoe de samenwerking met je was en welke resultaten ze geboekt hebben! Dáár zit je overtuigingskracht.
  • Reageer snel. Contactformulier ingevuld? Pak de telefoon! Laat je leads niet wachten; de kans is groot dat ze ook contact op hebben genomen met je concurrent. En jij wil natuurlijk sneller zijn.

Extra tip: zorg voor goede leadopvolging

Dat klinkt misschien als een open deur, maar we zien het nog vaak genoeg misgaan. De leads stromen binnen, maar ze worden niet of niet goed opgevolgd. Zorg ervoor dat je leads in de juiste mailbox terechtkomen, houd je CRM-systeem goed bij én leg alle gesprekken en afspraken vast. Door alles goed vast te leggen, weet je straks ook precies wat er uit al je efforts en marketingbudget is gekomen. Want uiteindelijk gaat het allemaal om een goede ROI, toch?

Meer leads genereren? Wij helpen je graag!

Hulp nodig bij het genereren van meer leads? Onze senior online marketing specialisten staan voor je klaar. Van het maken van een website op maat tot het opzetten van de beste campagnes in Google óf op social media kanalen; wij zorgen er graag voor dat jij meer leads binnenhaalt. Neem gerust eens contact met ons op! We beloven dat we snel reageren.

Gratis kennismaking inplannen?