Kennismaken
Nieuws

7 conversieoptimalisatie tips op basis van neuromarketing

  • 26/03/2019
  • 5 min. leestijd

Ben jij continu bezig met het genereren van meer verkeer naar je website? Zet je SEO in voor betere posities in Google? En zet je SEA in om meer conversies binnen te halen? Dan ben je op de goede weg bezig, maar vergeet je niet iets? Het rendement van je website! Het is natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat er genoeg verkeer op je website binnenkomt, maar de resulterende conversie is uiteindelijk waar alles om draait. Alle activiteiten die worden ingezet om een websitebezoeker te laten converteren valt onder conversieoptimalisatie. Je kunt eenvoudig aan de slag met conversieoptimalisatie met onderstaande tips!

Neuromarketing

Conversie optimalisatie valt niet meer weg te denken in het online marketing landschap. Een website kan nog zo mooi in elkaar zitten, maar zodra dit niet resulteert in een bestelling of aanvraag heb je er weinig aan. Het binnenhalen van leads of verkopen is immers vaak het doel. Met neuromarketing wordt kennis over het brein ingezet met als doel het gedrag van een websitebezoeker te beïnvloeden. Met onderstaande tips over het brein kunnen kleine aanpassingen op de website al zorgen voor een stijging in het conversiepercentage. Deze tips zijn gegeven door Beirem Ben Barrah, neurostrateeg bij Neurofied academy. Wekelijks geeft hij tips over het brein in een podcast van het CRO.Café. Deze podcasts staan in volledig in het teken van conversieoptimalisatie.

Conversieoptimalisatie tips

1. Overleven en Voortplanten

Het doel van ons brein is overleven en voortplanten. Zorg er daarom voor dat je aangeeft hoe jouw product helpt om deze basisbehoeften te vervullen. Dit principe kun je bijvoorbeeld als richtlijnen gebruiken bij het schrijven van productomschrijvingen.

2. Het brein is lui

Ons brein is maar 2% van ons lichaamsgewicht, maar verbruikt wel 20% van onze calorieën en zuurstof! Dit zorgt ervoor dat we lui zijn met ons denken, we willen de minimale moeite steken om een gewoon resultaat te behalen. Dit maakt ons vatbaar voor fouten en dit verklaart de kracht van gewoontes. Als iets geen moeite kost om over na te denken, kan dit gemakkelijk worden herhaalt. Maak daarom zaken op je website makkelijk; hoe makkelijker iets is, hoe beter ons brein ermee om kan gaan. Wat dus sneller leidt tot een conversie.

3. Alles is relatief

Het brein is een associatief netwerk, alles wordt met elkaar verbonden. We kunnen daarom ook niets objectief zien: alles wordt beïnvloed door de context. Denk daarom na waaraan je je bedrijf of product wilt koppelen. Context is key, dus denk in associaties en onthoud dat de context jouw boodschap beïnvloedt.

4. Verminder frictie

Conversieoptimalisatie draait in essentie om het elimineren van frictie. Het brein wil overleven en het liefst zo lui mogelijk. Lukt dit niet? Dan ontstaat frictie; een ongemakkelijk gevoel bij dingen die veel energie kosten. Om dit principe te verduidelijken wordt een voorbeeld met betrekking tot prijs toegelicht. Er is veel onderzoek gedaan naar pricing en een kleine aanpassing in prijsstelling kan een grote impact hebben. Het zien van een prijsteken activeert de insula in het brein, insula wordt ook getriggerd bij fysieke pijn. Om de insula te verminderen, kan het prijsteken worden weggelaten. De mogelijkheid om zonder cash te betalen, met afterpay of creditcard, verminderd ook insula. Daarnaast creëren ook zaken op een website als: foto’s, moeilijke tekst, teveel formulier velden of pop-ups op het verkeerde moment frictie en dus pijn. De schaarste tijd van een consument kan worden verkregen door de leukste, makkelijkste en meest betrouwbare klantreis te bieden.

5. Framing

Sinds de digitalisering en het intensieve gebruik van WhatsApp, weten we allemaal als geen ander dat de manier waarop we iets zeggen veel belangrijker is dan wat je zegt. De manier waarop we iets zeggen wordt in de psychologie het frame van de boodschap genoemd. Framing gaat om perceptie en goede frames bestaan uit heldere beelden die emotie oproepen. Het doel van framing is om positieve associaties aan jouw boodschap te koppelen. Door het frame gedurende de klantreis terug te laten komen, verankerd deze zich snel in het brein. Denk hier eens goed over na als je bijvoorbeeld een call-to-action schrijft.

6. Beeld, Beeld, Beeld

Het brein verwerkt afbeeldingen veel sneller dan teksten. Gebruik dit in je voordeel om jouw boodschap over te brengen. Ons brein is geprogrammeerd om overal menselijk gezichten in te herkennen. Grijp de aandacht van de doelgroep door deze te verwerken in je boodschap. Tóch geen beeld maar een boodschap in de vorm van tekst? Gebruik dan metaforen, zodat de doelgroep jouw boodschap kan visualiseren in het brein.

7. Visual Clues

Aandacht wordt visueel bepaald. Door het gebruik van de juiste stimuli (visuele aanwijzingen) kun je de aandacht van je doelgroep onbewust sturen en vasthouden. Deze visual clues kunnen je doelgroep richting een conversie sturen:

  • Lijnen. Lijnen sturen onze aandacht; we volgen automatisch de richting waarin een pijl wijst. Daarnaast wordt onze aandacht getrokken door twee lijnen die samenkomen, bijvoorbeeld bij een langwerpige driehoek of een funnel.
  • Zelfrelevantie. Niets trekt zoveel aandacht als je eigen naam, geslacht, beroep en interesses. Hoe relevanter iets voor jou lijkt, hoe meer we opletten. Dit verklaart ook de sterke trend van gepersonaliseerde content en webpagina’s.
  • Gezichten. Zoals net beschreven, herkennen we overal gezichten in. Naast dat we deze snel opmerken, zijn mensen en gezichten ook het eerste waar we ons op focussen. Vervolgens volgen we dan hun blik. Hier kun je makkelijk gebruik van maken door gezichten te laten kijken naar het stuk waar je de aandacht wilt hebben. Bijvoorbeeld de knop om te kopen of bij het contactformulier.

Deze weetjes over het brein geven inzicht in wat er psychologisch in ons brein omgaat. Dit kan helpen bij het herinrichten van je website of webshop en bij het schrijven van nieuwe teksten. Ben je niet overtuigd? Schrijf eens een nieuwe tekst op basis van bovenstaande tips en experimenteer! Stel een A/B test in en laat je overtuigen door de keuzes die jouw doelgroep maakt.

Terug
Stel een vraag
Omhoog