NULL

AdWords Express, snel maar minder effectief

  • 06 november
  • 5 min. leestijd
  • 06 november • 5 min. leestijd
AdWords Express | The DISTRIKT

Voor veel kleine bedrijven ligt de drempel voor het gebruik van AdWords te hoog. Er zijn namelijk te veel mogelijkheden en het systeem is te complex en daardoor tijdrovend. Om toch gebruik te kunnen maken van de AdWords mogelijkheden heeft Google AdWords Express gelanceerd. AdWords Express is een beknopte variant waarbij het mogelijk is om binnen 15 minuten een campagne op te stellen en live te zetten. Maar wat is dan precies het verschil tussen beide systemen?

Waarom AdWords?

AdWords is het advertentieplatform van Google. Binnen dit platform is er de mogelijkheid om te adverteren in de zoekresultaten van Google. Door relevante zoekwoorden op te stellen binnen een advertentie kan jouw website in de eerste vier resultaten komen te staan die te herkennen zijn aan het kenmerk: adv. Wanneer er geklikt wordt op de advertentie zijn er pas kosten aan verbonden, dit wordt ook wel Cost Per Click (CPC) genoemd.

Deze manier van adverteren maakt het mogelijk om alle behaalde resultaten te meten en waar nodig aan te passen (testen). Kortom heb je binnen AdWords de volledige controle over je campagnes. Daarnaast is de kans groot dat de concurrent ook te vinden is op de advertentieplekken binnen Google. Zonder het gebruik van AdWords is het bijna onmogelijk om de concurrentie aan te gaan.

Waarom AdWords Express?

Waarbij je in AdWords vrijwel overal de regie over hebt is een campagne in AdWords Express vrij beperkt. Zoekwoorden (keywords), advertentietekst en klikbudget per zoekwoord wordt bij deze variant gekozen door Google op basis van eerder ingegeven bedrijfsinformatie.

Het is dus niet mogelijk om negatieve zoekwoorden uit te sluiten, waardoor de kans er is dat je betaald voor een zoekterm waarop je eigenlijk niet gezocht wilt worden. AdWords Express wordt gezien als de gebruiksvriendelijke variant maar lang niet zo effectief als AdWords.

Voor- en nadelen AdWords Express

 Voordelen:

  • Campagne is direct zichtbaar op Google Maps, Google Search en partnersites van Google
  • Zonder enige kennis van AdWords een campagne op stellen
  • Er is gratis hulp vanuit Google
  • Zeer eenvoudig in gebruik

Nadelen:

  • Er kan geen invloed worden uitgeoefend op zoekwoorden en kosten per klik
  • Maar één advertentiecampagne mogelijk per keer
  • De advertentiemogelijkheden zijn op lokale afstand
  • Geen mogelijkheid om een advertentie te specificeren naar eigen behoefte

Ons advies: AdWords of AdWords Express?

AdWords Express wordt veelal gebruikt door de wat kleinere ondernemers die weinig baat hebben bij een gespecificeerde advertentiecampagne. Als je besluit om over te stappen naar AdWords is het slim om hiervoor een specialist in te schakelen tenzij je er zelf de tijd en ruimte voor hebt. Een specialist is vaak opgeleid door Google zelf waardoor AdWords zo optimaal mogelijk gebruikt kan worden. Het gebruik van AdWords vergt enige kennis.

In AdWords wordt er uiteindelijk specifieker, uitgebreider en goedkoper geadverteerd. AdWords is goedkoper omdat er de mogelijkheid is om bepaalde negatieve keywords uit te sluiten. Dit houdt in, woorden waar je niet op gevonden wilt worden, worden niet meegenomen in de resultaten. Je betaalt per klik, dus kan het uitsluiten van deze keywords besparen in de kosten. Op de lange termijn behaalt AdWords meer rendement op doelstellingen die je als onderneming opstelt.

Meer informatie over Adwords? Zie dan hier de introductievideo van Google.