Kennismaken
Nieuws 18/02/2021 5 min. leestijd

Zo zet je de Clubhouse app succesvol in als marketingtool [extra tips in infographic]

De Clubhouse app is alive and kicking! Voor bedrijven is de Clubhouse app een broedplaats voor nieuwe samenwerkingen en sales. Hoe speel je in op het groeiende succes van Clubhouse? Wij hebben het verlossende antwoord voor je. Kun je niet wachten om aan de slag te gaan? Onderaan de pagina vind je een gratis infographic! Met 7 tips om een vliegende start te maken met Clubhouse.

Clubhouse in het kort

In april 2020 verscheen de Clubhouse al op de markt, maar pas toen Elon Musk besloot een interview te geven klapte de app uit zijn voegen. Even snel een account aanmaken is er niet bij, het platform is namelijk exclusief en alleen toegankelijk als je een uitnodiging hebt. Je kunt je voorstellen, de invites vlogen als warme broodjes over de e-bay toonbank en werden voor honderden dollars verkocht. Inmiddels zijn er zo’n 6 miljoen gebruikers en is het niet al te moeilijk meer om een uitnodiging te bemachtigen.

Een audio-only app

De Clubhouse app is een audio-only app die het mogelijk maakt om ‘chat rooms’ te hosten waaraan gebruikers kunnen deelnemen. Vergelijk het met een podcast maar dan live én interactief!

Rooms

In een room wordt van alles gedeeld en besproken. In deze rooms kun je meeluisteren of je wordt uitgenodigd om deel te nemen als spreker. Zie het als een virtueel clubhuis waarbij in alle verschillende kamers een andere discussie gevoerd wordt. Je hopt moeiteloos van onderwerp naar onderwerp omdat in één oogopslag duidelijk is waar echt over gaat én niet onbelangrijk: wie eraan deelneemt.

Clubs

Clubs zijn specifiek gericht op één onderwerp of interesse. Voor marketeers is bijvoorbeeld de club ‘social media marketing trends’ interessant. Vanuit deze clubs worden er rooms georganiseerd door leden.

Clubhouse app - Room | The DISTRIKTClubhouse app - Room | The DISTRIKT

De clubhouse app, hallo nieuwe connecties!

De Clubhouse app is dus audio-only. En dat betekent geen chatfunctie en zelfs nog geen advertenties. Wat je er dan wel mee kunt? Netwerken! Spring in het diepe en host zelf een room. Kies voor een thema of onderwerp waar je veel vanaf weet of begin laagdrempelig. Zo kwamen wij laatst ‘’Coffee, contracts and chaos’’ tegen. Een room die binnen no time vol zat met interessante mensen.

De grote hype achter de Clubhouse app

Rondom de Clubhouse app is ontzettend veel buzz. Verschillende beroemdheden vonden hun weg naar een clubhuiskamer en dat bleef niet onopgemerkt. Zo gaf Elon Musk onlangs een optreden dat de limiet van 5000 luisteraars binnen één room doorbrak. Mensen startten massaal livestreams om zo nog meer mensen mee te laten genieten. En wat dacht je van Mark Zuckerberg? Ook hij was present in één van de rooms. Misschien wel om stiekem aantekeningen te maken voor een ‘nieuwe’ Facebookfunctie…

Saamhorigheid

We hebben menselijk contact nodig. Zeker tijdens een pandemie als waar we nu in zitten. De app geeft je de mogelijkheid om te praten met mensen van over de hele wereld. Je deelt gemeenschappelijke onderwerpen of zit in hetzelfde vakgebied. Dat schept een band.

Exclusief

De snelste manier om lid te worden is via een uitnodiging. Zodra je lid bent mag je twee invites weggeven. Regelmatig trakteert Clubhouse op extra invites voor mensen die veel gebruikmaken van de app. De app blijft hierdoor exclusief. Zo exclusief dat mensen er maar wat graag bij willen zijn.

Pro tip: er zijn Facebookgroepen waarin je kunt vragen om een invite. Gulle gevers voorzien je daar gratis en voor niks van een uitnodiging.

Fear Of Missing Out (FOMO)

Gesprekken zijn live en niet achteraf terug te luisteren. Deze tijdelijke, vluchtige vorm van content noemen we ook wel ephemeral content. Wil je iets helemaal afluisteren of meepraten? Dan moet je dus in de app blijven. Bovendien weet je niet altijd wanneer een gesprek eindigt. #FOMO

Meer diepgang

Clubhouse = diepgang. Gedachteloos scrollen is niet wat je doet in deze app. Mensen kiezen bewust voor een onderwerp dat hen interesseert. Net als bij een webinar. De talks die je volgt bieden écht toegevoegde waarde. Wat een verademing, vind je niet?

Aan de slag met Clubhouse
Download de infographic en ontvang hem binnen een paar seconden in je mailbox!
Terug
Stel een vraag
Omhoog