NULL

Content voor BERT: tips en tricks

  • 28 mei
  • 5 min. leestijd
  • 28 mei • 5 min. leestijd
Content voor BERT | The DISTRIKT

Je doelgroep bereiken met goede content. Dat is wat je wil! BERT is een update in het algoritme van Google. De afkorting staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en het houdt in dat Google je content ‘menselijker’ beoordeelt. De zoekmachine begrijpt dankzij de update beter waar je website over gaat. Slecht nieuws voor iedereen die rijkelijk strooit met keywords, goed nieuws voor doelgroepgerichte Content Creators. Let’s start.

Dit is BERT

Het algoritme BERT begrijpt natuurlijke taal en legt verbanden tussen woorden en combinaties. De context van een zoekopdracht staat centraal en teksten die antwoord geven op vragen krijgen een hogere positie in de zoekresultaten. Door teksten in te richten met BERT in het achterhoofd, verhoog je de gebruiksvriendelijkheid van je website. De hoogste tijd dus om aan de slag te gaan met content.

Focus op content voor BERT en get ready om te stijgen in de zoekresultaten

1. Een goede websitestructuur

BERT houdt van een goede websitestructuur. Werp dus een kritische blik op de structuur van je website en bekijk of deze logisch in elkaar zit. Met een goede website-hiërarchie realiseer je de context die Google zoekt. Houd rekening met een structuur van 3 lagen op je website: een hoofdmenu, submenu en daaronder detailpagina’s of berichten.

Tip: neem een kijkje in Google Analytics voordat je start met een websitestructuur. Hierin staat waardevolle informatie over welke pagina’s het meest bezocht worden op je website, op welke pagina’s je doelgroep lang blijft hangen en op welke pagina bezoekers vaak binnenkomen. Hoe gemakkelijker pagina’s te vinden zijn, hoe vrolijker jouw doelgroep (en BERT) wordt van je website.

2. Houd rekening met voice search in je teksten

Korte, aan elkaar geplakte zoekwoorden zijn verleden tijd. Wereldwijd groeit het gebruik van voice search en hierbij wordt in complete zinnen gesproken. Waar je voorheen wellicht ‘Goedkoop koffiezetapparaat’ in je titel zette, werkt het nu beter om ‘Waar koop ik een goedkoop koffiezetapparaat’ te hanteren.

Daarnaast werken synoniemen en andere woordcombinaties als een magneet voor Google. Zorg dus voor variatie in je teksten.

3. Een logische opbouw is key

Voor je doelgroep én Google is het zeer prettig als een tekst goed leesbaar en gemakkelijk te scannen is. Dit bereik je door je tekst logisch op te bouwen.

  • Gebruik voldoende witruimte tussen te teksten
  • Zet boven elke alinea een kopje (H2 of H3)
  • Plaats hier en daar een opsomming in je tekst
  • Voeg een aantal interne links toe naar een andere pagina op je website

4. Content voor BERT houdt van meer dan alleen teksten

BERT let op de zoekintentie van je doelgroep. Dat houdt in dat je doelgroep op zoek kan zijn naar een bepaald type content (zoals een video of infographic). Zoekt een potentiële klant naar een antwoord op een vraag, dan is het aan jou om hier op een goede manier op in te spelen. Denk aan een video waarin je laat zien hoe een bepaald product werkt of een klant die zijn ervaringen met jouw bedrijf deelt in de vorm van een interview.

5. Interne linkbuilding ‘for the win’

We benoemden het hierboven al kort. Interne links zijn van belang in jouw teksten. Voeg er dus altijd één of meer toe. Je helpt je klant gemakkelijker te vinden wat hij of zij zoekt en BERT beoordeelt je website als waardevol. Win-win!

Hulp nodig bij content voor BERT?

Ben je op zoek naar hulp voor content op jouw website? Wil je bijvoorbeeld een contentkalender opstellen zodat je weet wat je het hele jaar door kunt schrijven? Ben je benieuwd hoe goed jouw website momenteel scoort op het gebied van SEO? Of vind je het prettig als een SEO specialist eens over jouw geschreven teksten heen leest en je voorziet van feedback? Wij staan voor je klaar.

 

Gratis kennismaking inplannen?