Kennismaken
Nieuws

Conversie optimalisatie door middel van A/B testen.

  • 28/01/2019
  • 5 min. leestijd

Als marketeer kan het verleidelijk zijn om vanuit je intuïtie te voorspellen waardoor mensen gaan klikken en converteren op je website. Het baseren van marketing beslissingen op een ”gevoel” kan nadelig zijn voor de resultaten. In plaats van te vertrouwen op veronderstellingen of aannames, kun je veel beter een A/B test uitvoeren om deze beslissingen te nemen. A/B testen kunnen waardevol zijn, omdat verschillende doelgroepen zich anders gedragen. Iets dat voor het ene bedrijf werkt, hoeft niet per se ook voor een ander bedrijf te werken. Deze bevindingen kun je gebruiken voor conversie optimalisatie.

Wat is A/B testen?

A/B testen is een experiment waarbij de doelgroep als het ware in twee groepen wordt gesplitst. De twee groepen krijgen beide een variant van je content te zien. De test bepaalt vervolgens welke variant beter presteert. 

Om een A/B test uit te kunnen voeren, moet er eerst een nieuwe variant van de huidige content worden gemaakt. Bij het maken van de variant is het van belang dat je enkel één variabele aanpast. Anders kunnen geen juiste conclusies worden getrokken. Vervolgens worden beide varianten aan de doelgroep getoond en kun je analyseren welke variant gedurende een bepaalde periode beter presteerde. Let wel op, laat een campagne lang genoeg lopen om conclusies te kunnen trekken (afhankelijk van het aantal websitebezoekers). Het voordeel van ab testen is dat de gebruiker niet in de gaten heeft dat hij of zij ‘getest’ wordt. Het gedrag van de gebruiker wordt hierdoor dan ook niet beïnvloed. 

Hoe werkt a/b testen?

Wanneer je bezig bent met het optimaliseren van je website, kom je wellicht variabelen tegen die je graag wilt testen. Maar om te kunnen analyseren hoe effectief een verandering is, moet je één ‘onafhankelijke variabele’ selecteren en de prestaties daarvan meten. Als meerdere variabelen tegelijkertijd worden getest weet je niet welke variabele verantwoordelijk was voor de wijziging in de prestaties. Het wijzigen van één zo’n variabele kan grote verbeteringen opleveren voor jouw website.

Stappenplan a/b testen:

  • Hypothese: start altijd met het opstellen van een hypothese; Bijvoorbeeld: ik denk dat ik meer producten ga verkopen als de productomschrijving meer call-to-actions bevat.
  • Content: Bekijk de content van je concurrentie en vergelijk die met die van jezelf. Welke call- to-actions gebruiken zij. Pas je productomschrijving van je meest verkochte product hierop aan.
  • Instellen pagina variant: Maak een tweede pagina aan, met de aangepaste productomschrijving.
  • Instellingen Google Optimize: Stel je doel in, in Google Optimize. In dit geval: verhoging van de conversie van product x.
  • Afwachten: Laat de test voor een bepaalde periode lopen, zodat je relevante inzichten verkrijgt.
  • Analyseren: Analyseer je resultaten! Heb je meer, of juist minder producten verkocht?
  • Concludeer: Heeft de variant een positief of negatief effect gehad? Is de test positief geweest, optimaliseer je website! Heeft de test geresulteerd in een negatief resultaat, leer hiervan! Ook een negatief resultaat biedt kennis en inzichten. Je weet dan dat dat niet de manier is die voor jouw doelgroep werkt.

Conversieoptimalisatie door middel van A/B testen

Hoe ga je te werk?

Nadat een variabele is ingesteld, wordt het doel van die variabele bepaald. In bovenstaande afbeelding is de knop van onze website getest in de huidige vorm en in het oranje. Het doel achter deze test was het bereiken van de kansenanalyse pagina. Zodra je de variabele en het doel van die variabele hebt bepaald, ga je de ‘variant’ pagina aanmaken. In het voorbeeld is dat de pagina met de oranje knop. Vervolgens wordt de ‘variant’ pagina gemaakt.

Houd er rekening mee dat de test voor een webpagina lang genoeg loopt, zodat een groot aantal weergaven voor beide pagina’s is verkregen. Alleen wanneer je voldoende weergaven hebt gegenereerd, kun je een significant verschil tussen beide pagina’s bepalen. Hoe lang moet je zo’n test dan laten lopen? Afhankelijk van je bedrijf en hoe de test wordt uitgevoerd, kan het behalen van statistische gegevens in uren, dagen of weken gebeuren. Het belangrijkste gegeven hiervoor is het aantal bezoekers op je website. Wanneer je weinig verkeer op je website hebt, duurt A/B testen met significante resultaten langer.

Aan de slag!

Wil je aan de slag met A/B testen om jouw eigen website te optimaliseren? Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Google Optimize. Deze tool is gratis, erg gebruiksvriendelijk en zonder al te veel technische kennis kun je als marketeer direct aan de slag. Daarnaast heeft Google Optimize als voordeel dat dit account gekoppeld kan worden aan je Google Analytics account. Resultaten kunnen hierdoor eenvoudig worden geanalyseerd. Neem contact met ons op om Google Optimize voor jouw website te implementeren, zodat je direct aan de slag kunt met testen!

Google Optimize is een gratis tool, daarnaast zijn er nog diverse betaalde tools zoals:
Google Optimize 360
– VWO 
Convert
Optimizely
AB Tasty

Hoewel de gratis Google Optimize tool een goede basis vormt voor A/B testen, bieden deze betaalde tools nog meer mogelijkheden voor je testen.

Hoe nu verder?

Je hebt een A/B test uitgevoerd en afgerond en dit heeft je misschien wel interessante inzichten gegeven. Stop niet na één test! Er zijn altijd genoeg interessante variabelen die je ook weer nieuwe inzichten kunnen geven. Er is altijd ruimte voor meer website optimalisatie en conversieoptimalisatie. Het optimaliseren van websites is nooit ‘klaar’. Het is een structureel proces wat voortgezet moet blijven worden. 

Terug
Stel een vraag
Omhoog