Kennismaken
Nieuws 18/03/2020 8 min. leestijd

Dalingen in conversies? Zo los je dat op

Conversies die dalen terwijl de advertentie super goed is opgezet. Vorig jaar zette je rond deze tijd een soortgelijke campagne op en toen vlogen de conversies je om de oren. What did I do wrong? Wij vertellen je de oorzaak en geven je een aantal handige tips.

Hoe de daling in conversies ontstaat

Privacy staat hoog op de agenda. Safari, Chrome, Firefox… al deze browsers zijn druk bezig met nieuwe ontwikkelingen om de privacy van gebruikers te beschermen. September vorig jaar kwamen zij met de eerste functionaliteiten. Laten nou net die veranderingen ook effect hebben op jouw conversies.

Conversiekiller 1: ETP in Firefox

In september 2019 heeft Firefox de adblocker standaard ‘aan’ gezet. Het verkeer van bezoekers met adblockers is erg lastig te meten. Doordat Firefox dit standaard heeft aangezet is de impact nog groter geworden.

Door Enhanced Tracking Protection (ETP) worden de gegevens die je genereert via campagnes niet meer opgenomen in Google Analytics. Conversieoptimalisatie wordt zo erg lastig voor deze groep. Je ziet namelijk niets van het klikgedrag of op welke keywords ze zoeken.

Conversiekiller twee: ITP 2.3 in Safari

Ook Safari heeft niet stilgezeten. Zij ontwikkelden een functie die na 24 uur alle clientside cookies verwijdert. Ook die van Google Analytics dus! Dit wil zeggen dat als een bezoeker niet binnen 24 uur converteert, de gegevens vervlogen zijn en je ze niet meer kunt attribueren.

Dit is vooral lastig voor webshops waarbij een koop pas gedaan wordt na een aantal bezoekjes aan je website. Conversies worden toegewezen aan direct verkeer, terwijl dit niet zo is.

Stuur verkeer toch door naar je Analytics

Het bedrijf TraceDock speelt slim in op deze innovaties. Zij ontwikkelden namelijk een plug-in die parallel draait aan je Google Analytics account en niet geblokkeerd kan worden door firewalls of adblockers.

De plug-in biedt een oplossing om adblocker verkeer door te sturen naar Analytics en verlengt de levensduur van Safari-cookies tot zo’n 180 dagen. Of je nu zelf een tool ontwikkelt of aan de slag gaat met deze plug-in. Je wilt er wel zeker van zijn dat je GDPR friendly werkt. TraceDock stuurt gegevens daarom anoniem door naar Google Analytics. Ze slaan zelf geen data op. Remarketing van mensen met een adblocker is onmogelijk.

Tips voor meer conversies

Om nog meer rendement uit je acties te halen is het goed om je te richten op conversieoptimalisatie.

1. Ga aan de slag met Hotjar

Hotjar bestaat al een tijdje. Het is een manier om het gedrag van de bezoekers op je website te onderzoeken.

  • Stel heatmaps in op pagina’s met veel bezoekersverkeer of een hoog bouncepercentage
  • Benader je klantenbestand met een e-mailenquête via Hotjar
  • Gebruik recordings om sessies terug te kijken en zie waar bezoekers hun bezoek beëindigen

2. Focus op personalisatie

Het personaliseren van je campagnes werkt als een enorme conversiebooster. Herkenning is hierbij key. Laat een advertentietekst terugkomen in de titel van je landingspagina bijvoorbeeld. Zo simpel kan het zijn. Het leidt namelijk direct tot meer betrokkenheid en doorstroom.

3. Besteed wat meer aandacht aan je CTA

Hoe vaak heb je al ‘inschrijven’, ‘versturen’ en ‘lees meer’ gebruikt voor een knop op je website? Juist… Best wel vaak waarschijnlijk. Tijd voor meer diversiteit. Je mag hierin best wat experimenteren. Door middel van A/B testing weet je wat werkt en wat niet.

4. Onderscheid door USP’s

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: formuleer scherpe, unieke unique selling points. Lage prijzen en een hoge service biedt in principe elk bedrijf. Maar wat doet jouw bedrijf en je concurrent niet? Benadruk je unieke verkoopargumentent.

5. Los conversielekken op

Buiten de conversiekillers die we al hebben benoemd, zijn er een aantal andere conversielekken die belangrijk zijn om op te lossen.

  • Te lange teksten: zorg voor korte en krachtige teksten zodat mensen niet afhaken omdat ze geen zin hebben om een hele plak tekst te lezen.
  • Slordig design: het is zonde als mensen niet kunnen vinden wat ze willen door een slecht design. Ga dus altijd voor overzichtelijk en herkenbaar.
  • Lange formulieren: maak formulieren kort. Hoe minder mensen hoeven in te vullen, hoe sneller ze het doen. Voor de download van een infographic is de naam en een e-mailadres voldoende.
  • Laadsnelheid: niet alleen voor conversie maar ook voor je organische vindbaarheid is een goed werkende, snelle website van groot belang.

Hulp nodig?

Wil je graag meer hulp bij het verhogen van jouw conversies? Dat is geen probleem. Neem gerust contact met ons op.

Terug
Stel een vraag
Omhoog