Kennismaken

Wij zijn gewoon bereikbaar en werken online door! Kunnen wij jou helpen? Neem contact op!

Nieuws

Zo haal je het meeste rendement uit Data Driven Personas

  • 30/03/2020
  • 8 min. leestijd

Als bedrijf wil je jouw (potentiële) klant het liefst zo goed mogelijk kennen. Je verzamelt al een hele tijd informatie via je webshop en ook via social media zie je welk gedrag je bezoekers vertonen. Maar hoe zet je deze data om in een slim marketingplan? Dat doe je door je Data Driven Personas op te stellen.

Het verschil tussen Buyer Personas en Data Drive Personas

Een Buyer Persona is een gedetailleerd, semi-fictief profiel die een gehele of een deel van de doelgroep vertegenwoordigd. Dit fictief persoon wordt opgesteld door jezelf te verplaatsen in de doelgroep en te omschrijven wat de wensen, het doel en het vertoonde gedrag van die specifieke doelgroep is. Echter, een Data Driven Persona verschilt van een Buyer Persona. Zoals de naam doet vermoeden, wordt een Data Driven Persona niet opgesteld aan de hand van aannames, maar aan de hand van beschikbare data. De vraag die centraal staat: “Hoe gebruik je data om de klant beter te leren kennen?” Dat doe je door middel van Data Driven Personas.

Stap 1: Begin met het opstellen van een centraal klantbeeld

Begin met een centraal klantbeeld. Inventarieer alle beschikbare softwaresystemen waar zich persoonsdata of orderdata in bevindt. Denk hierbij aan Google Analytics of Hotjar. Deze systemen bevatten waardevolle informatie die je helpen bij het opstellen van de Data Driven Personas. Vragen die je in deze fase stelt zijn:

  • Welke software systemen gebruiken wij?
  • Welke data staat er in deze software?
  • Wat weet ik al over mijn klanten?
    • Wanneer heeft de klant iets gekocht?
    • Koopt de klant offline?
    • Uit welke sector komt de klant?
    • Welke merken koopt de klant?
  • Hoe specificeer ik mijn klantgroepen?

Het doel van een centraal klantbeeld opstellen is puur het inventariseren van de situatie waarmee je te maken hebt. Hieronder een schetsmatige voorbeeld situatie:

 

Data Driven Personas

Stap 2: Vind waardevolle klanten

Hoe waardevol is welke klant? Dit bepaal je door gebruik te maken van de RFM-analyse in combinatie met de CLV-analyse. RMF staat voor Recency, Frequency en Monetary value. Deze analyse kijkt naar hoe vaak, in welke frequentie en met welke waarde een klant heeft besteld. Op deze manier stel je 2 tot 5 verschillende klantgroepen op, met voor iedere klantgroep een waarde. Hieronder een voorbeeld:

Iedere ondernemer zou op basis van bovenstaande afbeelding klantgroep C als de meest interessante klantgroep bestempelen. Echter, wanneer de RFM-analyse wordt gekoppeld aan de CLV-analyse (Customer Lifetime Value) komt het plaatje er anders uit te zien:

Stap 3: Creëer Data Driven Personas

Nadat je verschillende klantgroepen hebt gedefinieerd en je erachter bent wat je beste klantgroepen zijn, ga je op zoek naar de kenmerken van de klantgroepen. Deze kenmerken ontdek je door de data uit verschillende databronnen (software systemen) te halen en naast elkaar te leggen. Het is van belang om hiermee zorgvuldig om te gaan. Wanneer je het goed uitvoert is het goud waard.

Hieronder enkele voorbeelden van kenmerken die uit databronnen:

  1. Gemiddelde leeftijd
  2. Woongebieden (geografie)
  3. Interesses in prijsklassen
  4. Interesse in bepaalde productgroepen
  5. Functie van doelgroep
  6. Bedrijfsomvang
  7. Aankoopgedrag (online versus offline)

Stel je voor dat je bovenstaande zaken allemaal weet per klantgroep. Geef jij dan nog een kortingscode aan klanten die met enige regelmaat wat bestellen? Of geef je de kortingscode aan de groep mensen die twijfelt?

Data Driven Personas in de praktijk

Het belangrijkste aan het opstellen van Data Driven Personas is het verkrijgen van inzichten op basis van data, in plaats van aannames. Op basis van de verkregen informatie stel je veel gemakkelijker je marketinginspanningen af. We geven je een voorbeeld.

Je belangrijkste klantgroep:

  • Is geïnteresseerd in productgroep X
  • Koopt gemiddeld na 2 website bezoeken
  • Het eerste oriëntatiepunt is Google Shopping
  • Returning visitors komen het meest via Facebook Remarketing
  • Deze doelgroep koopt gemiddeld iedere 2 maanden een product ter waarde van €35,-

Laten we dan het volgende marketingplan opstellen:

  1. Producten X aanbieden via Google Shopping
  2. Dynamische Facebook Remarketing op producten die genoeg marge hebben
  3. Gratis verzending vanaf € 40,-. Eens kijken of de gemiddelde orderwaarde stijgt
  4. Een geautomatiseerde e-mailcampagne 1,5 maand na vorige aankoop met de vraag: Is je product al op? (ter stimulatie van aankoop)
  5. Een geautomatiseerde e-mailcampagne 2,5 maand na vorige aankoop indien er geen bestelling is geweest aan doelgroep A, met de aanbieding: Deze week gratis verzending

Heb je hulp nodig bij het opstellen van Data Driven Personas? Of wil je dat we met onze creatieve breinen eens meekijken naar je marketingplan? No problem. Neem gerust contact met ons op. Dan bespreken we de mogelijkheden.

Terug
Stel een vraag
Omhoog