Kennismaken
Nieuws 18/03/2021 7 min. leestijd

De 8 beste copywriting tips voor briljante teksten op je website

Heb je knetterhard je best gedaan op een tekst, maar wordt ‘ie niet gelezen? Mega zonde natuurlijk. Vooral omdat een overtuigende tekst schrijven veel tijd kost. Gelukkig zijn er een aantal trucjes om je teksten nog beter te maken. Met onze copywriting tips voor je website is dat een fluitje van een cent!

1. Check op leesbaarheid

Niet de meest sexy copywriting tip, maar je snapt vast wat we bedoelen. Van een moeilijk leesbare tekst op je website wordt niemand blij. Een sterke tekst begint bij de basis:

copywriting visual leesbaarheid

Bonustip: lees ook deze blog over BERT met nog veel meer tips voor goede copywriting!

2. Schrijf zoals je praat

We bedoelen niet plat Brabants, maar een beetje (Brabantse) gezelligheid is nooit verkeerd. Een tekst moet zijn zoals je het vertelt. Niet droog en ingewikkeld, maar juist luchtig en beeldend. Neem je doelgroep écht mee in je verhaal door heel concreet en specifiek te zijn in je woorden. Op zo’n manier dat je lezer het helemaal voor zich ziet. Je kunt het bijvoorbeeld over een broodje kip hebben. Saai? Ja. Een volkoren pistoletje met malse kipfilet en knapperige sla? Dat klinkt al een stuk beter.

3. Zoek de grenzen op

We vergeten bijna dat een tekst vooral leuk moet zijn. Zoek daarom de grenzen op. Gebruik bijvoorbeeld metaforen, grapjes en voorbeelden waar iedereen zich in herkent. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de doelgroep waarvoor je schrijft. Maar als die het op prijs stelt: zeker doen!

Let op: blijf oprecht en overdrijf niet. Een geforceerd grapje werkt juist averechts.

4. Gebruik actieve woorden

Op het eerste gezicht heb je een keurig verhaal geschreven. Zodra je goed leest, merk je toch dat hij niet heel overtuigend is. Hoe kan dat? Vaak zijn zwakke woorden de boosdoener. Dit zijn woorden die je boodschap in twijfel trekken of aangeven dat het teveel moeite kost.

Do’s & Don’ts

Do: we gaan je helpen met betere zinnen
Don’t: we kunnen je misschien helpen met het schrijven van betere zinnen

Do: laat ons weten wat je ervan vindt
Don’t: log in om een reactie te geven

5. ‘What do you truly desire?’

‘What do you truly desire?’ Lucifer uit de gelijknamige Netflix serie zei het al eerder. Inspelen op wensen en emoties werkt! En dan vooral op negatieve emoties, zoals angst (om iets te missen), boosheid en schuldgevoel.
Het grootste deel van onze beslissingen is gebaseerd op emoties. Daarom staan commerciële teksten er vol mee. Ze bieden een oplossing voor het probleem van je lezer.

6. Slaap er een nachtje over

Wees niet bang om je tekst even aan de kant te schuiven. Het liefst voor een aantal uur of zelfs tot de volgende dag. Daarna zit je weer boordevol nieuwe ideeën om je tekst af te maken.

Extra copywriting tip: kijk regelmatig het kunstje af op websites van concurrenten. Wat doen zij?

7. Ga op onderzoek uit

Met expertise win je het vertrouwen van je lezers. Daardoor gaan ze je teksten vaker lezen. Verdiep je daarom in het onderwerp en volg nieuwe ontwikkelingen op de voet. Zoek zo veel mogelijk informatie en maak er een database van. Dan heb je genoeg om uit te kiezen.

8. Kies een sterke H1 titel

De headline is het eerste wat lezers zien. In een milliseconde bepalen ze of ze de tekst willen lezen. Zorg dus dat ‘ie meteen zegt waar de tekst over gaat. Verwerk er ook een stukje noodzaak in. Waarom moeten lezers dit van jou lezen? Wat hebben ze eraan?

Do’s & Don’ts

Do: vijf gratis tips voor geweldige blogtitels
Don’t: verbeter je blogtitel

Do: hoe schrijf je een goede onderwerpregel?
Don’t: een goede onderwerpregel maakt het verschil

Termen zoals ‘hoe’, ‘tips’ en ‘gratis’ doen het altijd goed in titels. Dat geldt ook voor cijfers. Wil je meer inspiratie? Lees deze blog met tips voor de beste onderwerpregels.

And last but not least: je sluit af met een sterke call to action (CTA). Zo weten lezers precies wat ze moeten doen!

Aan de slag met onze copywriting tips voor jouw website

Deze copywriting tips zijn stap 1. What’s next? We snappen dat SEO erg ingewikkeld is. Onze Content Marketeers schrijven met alle liefde de beste teksten voor jouw website. En ook nog eens helemaal SEO-proof. Laat het ons weten als je hulp nodig hebt.

 

Terug
Stel een vraag
Omhoog