Kennismaken
Nieuws

De kracht van Employer Branding

  • 14/07/2017
  • 5 min. leestijd

Employer Branding, een term die zeker niet nieuw is, maar wel steeds vaker voorbij komt. Steeds meer organisaties hebben het op hun to-do lijstje staan. Echter, het probleem is vaak dat ze niet goed weten wat het is. Of ze begrijpen niet hoe ze het hele traject aan moeten pakken. Om te beginnen is het belangrijk om de connectie tussen HR en Marketing te begrijpen. Deze twee vakgebieden groeien steeds verder naar elkaar toe. HR wordt vaak gezien als ‘gewoon personeelsadministratie’ en Marketing als het promoten van een product of bedrijf. Je zou niet denken dat deze twee ooit veel aan elkaar hebben. Toch hebben ze tegenwoordig behoorlijk veel raakvlakken, en deze zijn goed te zien bij Employer Branding.

De arbeidsmarkt van nu

De arbeidsmarkt van tegenwoordig is een lastige. Veel functies zijn moeilijk te vervullen en bedrijven moeten tegen elkaar concurreren om het juiste personeel binnen te kunnen halen. De vraag hierbij is dan wat zij als organisatie kunnen doen om zo efficiënt mogelijk nieuwe medewerkers te werven. Ouderwetse campagnes werken nog wel, maar in de digitale maatschappij van nu kom je er niet ver meer mee. Mensen zijn op zoek naar identiteit, ze willen zich herkennen in een organisatie en willen weten waarom ze een product van dat bedrijf zouden willen kopen. Hetzelfde werkt voor het aannemen van een baan: mensen willen weten waarom ze zo graag bij die organisatie zouden willen werken. Daarnaast kijken potentiële kandidaten niet vaak meer in de krant, maar gaan ze aan de slag met zoekmachines of vacaturewebsites. Je ziet tegenwoordig ook steeds meer bedrijven die zich online profileren op sociale media als Facebook, Twitter en zelfs Instagram. Juist op dit gebied, zou HR nog veel kunnen leren van Marketing.

Corporate vs Employer Branding

Marketing houdt zich voornamelijk bezig met corporate branding of product branding, waarbij een organisatie of product wordt gepromoot op de markt. Employer Branding is eigenlijk hetzelfde, alleen werkt HR eraan om de organisatie zo goed mogelijk te promoten als werkgever op de arbeidsmarkt. Dit resulteert in het feit dat sollicitaties van betere kwaliteit zijn, dat de naamsbekendheid onder de kandidaten-doelgroep vergroot en dat er simpelweg meer interesse komt om bij een bepaalde organisatie te willen werken. Het is voor een organisatie dus slim om na te gaan denken over het bouwen van een sterk werkgeversmerk, want het kan op korte en lange termijn veel opleveren.

Externe en interne organisatie

Een groot verschil tussen het promoten van een product en het promoten van een werkgever, zit hem natuurlijk in de authenticiteit. Het gaat bij arbeidsmarktcommunicatie niet alleen om uitstraling, een Employer Brand moet ook gelden voor de interne organisatie. Je kunt je nog zo fantastisch voordoen als ideale werkgever, maar wanneer nieuwe medewerkers daadwerkelijk aan de slag gaan moet het verhaal binnen de organisatie wel overeenkomen met wat er naar buiten gecommuniceerd wordt. Het plaatje moet dus kloppen. Daarom bestaat een Employer Brand uit drie zaken: identiteit, imago en profiel. Het gaat hier om drie percepties. De identiteit is wat je medewerkers van de organisatie vinden, het profiel is de ambities van de organisatie en het imago is de externe opinie: hoe kijken potentiële kandidaten tegen je organisatie aan? Als deze drie zaken op één lijn liggen en er duidelijke consistentie in zit, dan is het plaatje compleet.

Vertaalslag

Het mooiste aan dit onderwerp binnen mijn vakgebied vind ik dat het een ontwikkeling is, die nu pas echt op gang komt. Het is voor mij heel interessant om Marketing-technieken te vertalen naar HR-oplossingen en zo organisaties te helpen bij het bouwen van hun eigen werkgeversmerk.

Ik ben benieuwd: was jij al bekend met de term Employer Branding? Mochten er vragen zijn over bijvoorbeeld Employer Branding, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Terug
Stel een vraag
Omhoog